مالک تسلا و اسپیس ایکس «شاخ مجازی» می‌شود؟

ماسک قبلاً گفته بود «از مدیریت شرکت خودروهای الکتریکی متنفر» است

ایلان ماسک،‌ مدیر عامل شرکت تسلا و اسپیس ایکس - REUTERS/Stephen Lam/File Photo

ایلان ماسک در توییتی گفت که به «ترک شغل» و «شاخ مجازی تمام‌وقت شدن» فکر می‌کند.

این مدیر کسب‌وکار، روز پنجشنبه ۹ دسامبر (۱۸ آذر) این پیام را بدون هیچ پیش‌زمینه‌ای ارسال کرد. مشخص نیست پیام این میلیاردر که ریاست تسلا و اسپیس ایکس را بر عهده دارد، جدی بوده است یا نه.

«به کنار گذاشتن مشاغلم و شاخ مجازی تمام وقت شدن فکر می‌کنم. نظر شما چیست؟»

آقای ماسک قبلاً گفته بود «از مدیریت شرکت خودروهای الکتریکی متنفر» است، اما شرکت تسلا بدون او «از بین خواهد رفت». او در یک کنفرانس تلفنی در ماه ژانویه نیز گفت که انتظار دارد چندین سال دیگر به ریاست تسلا ادامه دهد.

با این حال، آقای ماسک بارها از شوخی‌های مجازی پربازدید برای پیشبرد منافع خود، چه خوب و چه بد، استفاده کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از بد روزگار، نهادهای مقررات مالی ایالات متحده مجبور شدند فعالیت‌های او را در توییتر زیرنظر بگیرند، چون گفته بود تسلا را در (محدوده سهام) ۴۲۰ دلار خصوصی می‌کند. این عدد به مصرف ماری‌جوانا اشاره دارد. او سپس ظاهراً پس از شکست در یک نظرسنجی توییتری، ۱۰ درصد از سهام خود را در تسلا را فروخت.

ماسک ماه گذشته در توییتی نوشت: «اخیراً جنجال زیادی در مورد مالیات‌گریزی با دست‌آویز قرار دادن سودهایی تحقق‌نیافته به پا شده است. بنابراین پیشنهاد می‌کنم ۱۰ درصد از سهام خود در تسلا را بفروشم.» و در آن زمینه از دنبال‌کنندگان خود در توییتر نظرخواهی کرد.

«من نتایج این نظرسنجی را، هر چه باشد، انجام می‌دهم.»

نتایج نظرسنجی به این ترتیب بود: ۵۸ درصد به نفع فروش، ۴۲ درصد مخالف آن.

شاید چنین به نظر برسد که او این کار را به دلیل نتیجه نظرسنجی انجام داده است، اما آقای ماسک قبلاً اعلام کرده بود تصمیم دارد بخش بزرگی از سهامش در تسلا را بفروشد. براساس گزارش تک‌کرانچ (TechCrunch) او به کارا سوئیشر روزنامه‌نگار گفته بود: «مقدار زیادی گزینه [سهام] دارم که در اوایل سال آینده منقضی می‌شوند، بنابراین مجموعه عظیمی از سهام هست که در سه ماهه چهارم سال آن‌ها را خواهیم فروخت.»

ایلان ماسک قبلاً از حساب توییتر خود برای ایجاد تغییرات قابل توجه در بازارهای مختلف استفاده کرده است. اخیراً او در اوج شهرت «گیم‌استاپ» (GameStop) به فروشندگان استقراضی حمله کرده و در توییتر شوخی‌های مجازی درباره رمزارزها مانند دوج‌کوین (DogeCoin) برای افزایش قیمت آن‌ها منتشر کرده است.

در فوریه امسال آقای ماسک گفت: «تعدادی توزیع‌کننده بسیار محشر شوخی‌های مجازی» سراغ دارد و این «شوخی‌های مجازی می‌توانند بسیار روشنگر باشند. فکر می‌کنم در طول تاریخ نمادپردازی تأثیر مثبتی بر مردم گذاشته است».

© The Independent

بیشتر از جهان