آمریکا هیچ‌کس را به دلیل کشتن خانواده احمدی مجازات نمی‌کند

پنتاگون اعلام کرده که حمله به خانه‌ای در کابل ناشی از خرابی در روند عملیات بوده است

پس از مشخص شدن هویت قربانیان، سازمان ملل متحد و دیگر سازمان‌های حقوق بشری بررسی دقیق این حادثه را خواستار شدند - HOSHANG HASHIMI / AFP

دولت آمریکا تصمیم گرفته است افرادی را که به ظن حضور داعش در یک خانه مسکونی در کابل، در ماه اوت به آنجا حمله هوایی کردند، تنبیه نکند.

در تاریخ ۲۹ اوت ۲۰۲۱، یک پهپاد آمریکایی خانه‌ای در کابل را به ظن حضور نیروهای داعش در آن هدف قرار داد. پس از این حمله، رسانه‌های آمریکایی گفتند که محل استقرار جنگجویان داعش هدف گرفته شده است؛ در حالی که شاهدان عینی و مقام‌هایی از گروه طالبان گفتند که در آن حادثه افراد غیرنظامی کشته شده‌اند. چندین روز پس از حادثه، مقام‌های پنتاگون اعتراف کردند که نیروهای آمریکایی به جای داعش، یک خانواده غیرنظامی را هدف قرار داده‌ و در این حادثه ۱۰ نفر از جمله شش کودک کشته شده‌اند.

پس از مشخص شدن هویت قربانیان، سازمان ملل متحد و دیگر سازمان‌های حقوق بشری بررسی دقیق این حادثه را خواستار شدند. تحقیقات وزارت دفاع آمریکا نشان داد که افراد کشته شده خانواده رمزی احمدی بوده‌اند که در یک نهاد بین‌المللی کمک‌رسان کار می‌کرده و به داعش یا هر گروه تروریستی دیگر هیچ ارتباطی نداشته‌اند.

حالا نزدیک به چهار ماه پس از آن حادثه، مقام‌های وزارت دفاع آمریکا می‌گویند که قرار نیست کسی در ارتباط با این حادثه تنبیه شود. نیویورک تایمز به نقل از مقام‌های وزارت دفاع آمریکا نوشته است که لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، تصمیم برای تنبیه کردن یا نکردن افسران دخیل در این حادثه را به دو تن از ژنرال‌های ارشد پنتاگون سپرده است و ژنرال مکنزی، رئیس ستاد فرماندهی نیروهای مرکزی آمریکا (سنتکام)، و ژنرال ریچارد کلارک، فرمانده نیروهای ویژه آمریکا، باید در مورد این افراد تصمیم بگیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حالا این دو ژنرال آمریکایی گفته‌اند برای اینکه کارکنان دخیل در این عملیات تنبیه شوند، دلیلی نمی‌بینند. جان کربی، سخنگوی پنتاگون، نیز به خبرنگاران گفته است: «آنچه در حادثه حمله به یک خانه در کابل رخ داد، ناشی از اشتباه در روند شکل‌گیری عملیات بوده، نه سهل‌انگاری و نه در نتیجه سوءرفتار یا رهبری ضعیف. به همین دلیل من می‌گویم که در این حادثه، مسئولیت شخصی وجود ندارد.»

پنتاگون مدعی شد در زمان حمله بر خانه رمزی احمدی یک محل استقرار داعش و یک خودروی بمب‌گذاری شده را از بین برده‌ است. تنها پس از اینکه نیویورک تایمز با بررسی‌ تصاویر ویدیویی، این حمله را به چالش کشید، پنتاگون اعتراف کرد که در این حادثه اشتباهی رخ داده است. مقام‌های پنتاگون در ماه سپتامبر اعتراف کردند که در ابتدا مطمئن بودند که داعش را هدف قرار داده‌اند. آنان گفتند که پس از حمله مرگ‌بار انتحاری در کنار فرودگاه کابل که ۲۰۰ تن از جمله ۱۳ سرباز آمریکایی را کشت، از حمله دوم نگران بوده‌اند.

بنا به اعلام پنتاگون، در روز حمله به خانه احمدی، با خودرو او بشکه‌های آب جابه‌جا می‌شده که به‌اشتباه بشکه‌ مواد منفجره تصور شده است و اگرچه پس از دقت بیشتر در ویدیوها، پیش از حمله یک کودک در محل دیده می‌شود، در زمان حمله این کودک تشخیص داده نشده است.

دولت آمریکا و وزارت دفاع این کشور در تلاش‌اند بازماندگان این حادثه را به آمریکا منتقل کنند، اما هنوز در این مورد اقدام نشده است؛ این در حالی است که رمزی احمدی که در یک نهاد بین‌المللی وابسته آمریکا کار می‌کرد، پیش‌تر اقدام‌های لازم برای خروج خود از افغانستان را انجام داده بود.

در ۲۰ سال گذشته، حملات اشتباهی یکی از مهم‌ترین انتقادها به عملکرد نیروهای آمریکایی در افغانستان بوده است. حامد کرزی، رئیس‌جمهوری سابق افغانستان، با استناد به همین اشتباهات نیروهای آمریکایی، آنان را مجبور کرد عملیات‌ شبانه خود در افغانستان را متوقف کنند. با این حال، حملات هوایی در روز هم گاه به‌ اشتباه جان غیرنظامیان را گرفته است.

دولت آمریکا تا امروز هیچ فردی را به دلیل این حملات اشتباه مجازات نکرده و هرچند به‌ اشتباه کارکنان خود در حمله به غیرنظامیان اعتراف کرده، جز پرداخت غرامت، در قبال این حملات اشتباه اقدام دیگری انجام نداده است.