دانشمندان دلایل حاد شدن آسم در شب را دریافته‎‌اند

فعال شدن گیرنده ملاتونین ام‌تی ۲ با دوزهای بالاتر ملاتونین به گرفتگی نایژه‌ها می‌انجامد

نشانه‌های شبانگاهی آسم با مرگ به‌دلیل شرایط تنفسی ارتباط دارد - Pexels

مطالعه‌ای جدید توضیح می‌دهد که چرا بیماران مبتلا به آسم در شب دچار نشانه‌های شدیدتری می‌شوند. بر‌اساس این مطالعه، ملاتونین، هورمون طبیعی بدن که با کنترل چرخه خواب و بیداری در ارتباط است، گرفتگی راهی را که هوا از طریق آن وارد ریه و از آن خارج می‌شود، وخیم‌تر می‌کند.

چندین گزارش حاکی از آن است که نیمی از مرگ‌های آسمی در شب اتفاق می‌افتند و رابطه‌ای میان نشانه‌های شبانگاهی آسم و مرگ به‌دلیل شرایط تنفسی وجود دارد.

بیماران آسمی موقع نفس کشیدن مشکل‌ دارند و دلیل آن نشانه‌ای است به نام تنگی نایژه که در آن ماهیچه‌های نرم نایژه- راهی که از آن هوا وارد ریه‌ها شده و از آن خارج می‌شود- منقبض می‌شوند. بسیاری از بیماران در افشانه‌های استنشاقی (inhaler) از داروهای گشادکننده نایژه (bronchodilator) استفاده می‌کنند تا این گذرگاه را بازتر کنند.

درحالی‌که مطالعات پیشین دلایلی ارائه می‌دهند که شامل قرار گرفتن زیاد در معرض مواد حساسیت‌زا، سرد شدن راه‌های هوا، وضعیت خوابیدن و هورمون‌های مترشحه در شب می‌شود، اما دلیل اصلی وخیم شدن آسم در شب ناشناخته باقی مانده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پژوهشگران به مدیریت کنتارو میزوتا از دانشکده دندانپزشکی دانشگاه توهوکو اکنون دریافته‌اند که هورمون خواب ملاتونین، آسم را بدتر می‌کند.

آن‌ها می‌گویند این هورمون همچنین اگر برای درمان بی‌خوابی‌هایی مانند بی‌خوابی ناشی از جت‌زدگی یا شیفت‌کاری به‌صورت داروی خوراکی مصرف شود، تنگی نایژه را بیشتر می‌کند.

تحقیقی که در مجله فیزیولوژی سلولی ریه و فیزیولوژی مولکولی (فیزیولوژی لانگ سلولار اند مولکولار فیزیولوژی) در روز شنبه منتشر شد، به این نتیجه اشاره کرده است که ملاتونین اثر تسکین‌بخشی گشادکننده نایژه را با فعال کردن پروتئین گیرنده ملاتونین ام‌تی ۲(MT2) تضعیف می‌کند.

در این مطالعه پژوهشگران نشانه گیرنده ملاتونین ام‌تی ۲ را در ماهیچه نرم گذرگاه هوا تشخیص دادند. آن‌ها دریافتند که فعال شدن گیرنده ملاتونین ام‌تی ۲ با دوزهای بالاتر ملاتونین به گرفتگی نایژه‌ها می‌انجامد.

همچنین‌ این پژوهش مشخص کرد که ملاتونین اثرات آرام‌بخش دسته‌ای از گشادکننده‌های پرمصرف نایژه را که گیرنده‌های آندرنرژیک بتا (ß-adrenoceptors) را تحریک می‌کنند، کاهش می‌دهد.

دکتر میزوتا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «با اینکه تراکم سرم ملاتونین به‌طور خاصی موجب گرفتگی راه هوا نشد، دوز بیشتری از ملاتونین که به‌طور بالینی برای درمان بی‌خوابی، جت‌زدگی یا سرطان استفاده‌ می‌شد، نشانه‌های آسم را بدتر و اثر درمانی گشادکننده‌های نایژه را تضعیف کرد.»

هاروکا ساساکی، نویسنده دیگر این مقاله می‌افزاید: «درمان دارویی که باعث بسته شدن گیرنده ملاتونین ام‌تی ۲ می‌شود، ممکن است مانع اثرات زیان‌بخش ملاتونین بر راه‌های هوا بشود.»

© The Independent