دارو در ایران نایاب می‌شود؟

سهمیه ارز دارو در نیمه دوم سال ۱۴۰۰، هنوز تخصیص نیافته است

با اضافه شدن مشکلاتی از طرف دولت، به نظر می‌رسد پیدا کردن دارو از گذشته هم دشوارتر شود - STRINGER / afp

مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو جمهوری اسلامی ایران خبر داد: «متاسفانه هنوز سهمیه ارزی شش ماهه دوم سال برای دارو تخصیص داده نشده است.»

دکتر سید حیدر محمدی با اشاره به ارتباط مستقیم تامین دارو با تخصیص ارز، به ایسنا گفت: «باید سهمیه نیمه دوم سال از دو ماه قبل از آن تخصیص داده شده باشد؛ اما اکنون سه ماه از شش ماه دوم سال گذشته و این موضوع هنوز بلاتکلیف است. هنگامی که ارز اقلام دارویی با تاخیر تخصیص یابد، با کمبود مواجه می‌شویم؛ چرا که تامین ارز با تامین دارو ارتباط مستقیمی دارد.»

مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه برخی از اقلام دارویی ایران به تامین ارز وابستگی مستقیم دارند، گفت: «هنوز ارز ترجیحی برای تامین دارو حذف نشده است. بنابراین ارز ترجیحی همچنان باقی می‌ماند اما باید توجه کرد که برای باقی ماندن ارز ترجیحی دارو، باید بودجه متناسب آن اختصاص یابد.»

روز هفدهم آذر نیز رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران درباره بروز مشکلات دارویی ابراز نگرانی کرده بود. عبده‌زاده با بیان اینکه در شش ماهه اول ۱۴۰۰، برای دارو و تجهیزات دو میلیارد دلار مصوب شده که بانک مرکزی این میزان را تخصیص داده است، به ایسنا گفته بود: «از یک ماه گذشته سقف ارز ترجیحی دارو و تجهیزات تمام شده و دیگر بانک مرکزی ارزی تخصیص نمی‌دهد زیرا مجوز قانونی که برای تخصیص داشته، پر شده است.»

به گفته او راهکار حل مشکل این است که دولت و مجلس برای تامین دارو گام‌های جدی‌تری بردارند و با ارسال مصوبه جدید به بانک مرکزی، ارز موردنیاز را تامین کنند: «وقتی که سازمان غذا و دارو ارز ندارد، چه باید انجام دهد؟ تصور کنید که اکنون یک دارو دچار کمبود است و به دارو نیاز داریم و بحث تامین اورژانسی دارو مطرح است؛ از یک طرف درخواست ارز ترجیحی داده می‌شود که ما خودمان از سندیکا چندین بار مکاتبه کردیم که با این وضعیت، کار شرکت‌ها دارد می‌خوابد و باید تصمیمی گرفته شود. اگر قرار است ارز ترجیحی داده شود، به بانک مرکزی اعلام شود و اگر هم ارز ترجیحی نیست، حداقل ارز نیمایی تخصیص یابد که مردم بدون دارو نمانند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌بینی مشکلات دارویی باعث شد که جمعی از فعالان دارویی ایران هم در تاریخ یازدهم آذر در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری، درباره وضعیت ارزی دارو هشدار دهند. در این نامه که به امضای روسای سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی غذایی ایران، فدراسیون اقتصاد سلامت، انجمن شرکت‌های پخش دارو و مکمل‌های انسانی ایران، انجمن داروسازان ایران، انجمن تولیدکنندگان دارو و فرآورده‌های گیاهان دارویی و انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران رسید، ضمن اعلام حمایت از سازمان غذا و دارو، درخواست شده است که هرگونه تصمیم‌گیری مرتبط با حوزه دارو، با مشورت و دریافت اطلاعات کامل از تمامی تشکل‌های تخصصی حوزه‌ دارو باشد.

در بخشی از این نامه آمده است: «آزادسازی نرخ ارز بسیاری از داروها به دلیل کاهش سقف ارز ترجیحی مصوب موردنیاز دارو، بیش از ۹ ماه است که شروع شده و وزارت بهداشت در ۹ ماه گذشته، ارز بسیاری از داروها و مواد اولیه را آزاد کرده است؛ بدون اینکه بازنگری قیمت آن‌ها در موعد زمانی خود انجام گیرد که این همواره مورد گلایه سندیکا و شرکت‌های تولیدی بوده است.»

تنگنای ارزی دارو در ایران در حالی است که در شرایط کنونی و با توجه به تحریم‌ها و نبود تبادلات مالی، بسیاری از داروها از قفسه داروخانه‌ها حذف شده و بیماران نیازمند با چالش‌هایی مواجه بوده‌اند. حالا با اضافه شدن مشکلاتی از طرف دولت، به نظر می‌رسد پیدا کردن دارو از گذشته هم دشوارتر شود؛ آن هم در شرایطی که سایه کرونا همچنان بر ایران سنگینی می‌کند.