جشنواره فیلم دریای سرخ؛ رویدادی تاریخی برای سینماگران عربستانی

فیلم‌های کارگردانان زن ۳۸ درصد از کل آثار جشنواره را تشکیل می‌دهند

اولین جشنواره فیلم عربستان سعودی، در شهر جده ساحل دریای سرخ در حال برگزاری است و سینماگران محلی و بین المللی در تب و تاب استعدادیابی نسل جدید فعالان این تجارت هستند. 

فرش قرمز برای هنرمندان عرب‌، ستاره‌های بین‌المللی، فیلم‌سازان، کارگردانان و تهیه‌کنندگان در مکانی پهن شد که برگزاری چنین رویدادی تا چند سال قبل در آن قابل تصور نبود.

جشنواره بین‌المللی فیلم دریای سرخ (RSIFF) که یک روز پس از میزبانی اولین جایزه بزرگ فرمول یک در جده آغاز شد تا ۱۵ دسامبر ادامه خواهد داشت و ۱۳۵ فیلم بلند و کوتاه از سراسر جهان به نمایش گذاشته و هم‌زمان تصویر جدید این کشور را به جهان معرفی کند.

جشنواره در مراسم افتتاحیه از نماد سینمای فرانسه، کاترین دونو، تجلیل کرد. همین طور از لیلا الوی بازیگر مصری; و هیفا المنصور کارگردان و تهیه کننده عربستانی که در سال ۲۰۱۲ «واجدا» را ساخت، اولین فیلم بلندی که تماماً در عربستان فیلم‌برداری شد.

منصور گفت: «سینما صدایی است که من به عنوان زنی که در عربستان به دنیا آمدم و در دورانی که بازیگران زن بیرون صحنه بودند، به آن نیاز داشتم. اکنون در کانون آن هستیم و در نگارش صفحه جدیدی از تمدن منطقه مشارکت داشته و شاهد تغییر هستیم.»

محمد الترکی، مدیر جشنواره هم این رویداد را «روزی تاریخی در پادشاهی عربستان» توصیف کرد.

جشنواره فیلم جده را می‌توان نتیجه اقداماتی دانست که توسط شاهزاده محمد بن سلمان که در سال ۲۰۱۷ به‌عنوان ولیعهد منصوب شد، آغاز شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سینماهای عربستان در دهه ۷۰ فیلم‌های مصری، هندی و ترکی را نمایش می‌دادند اما در اوایل دهه ۸۰ تعطیل شدند، زیرا نفوذ روحانیون تندرو اسلامی قوی‌تر شد.

با ایجاد و رشد سویه‌های متعادل‌تر در قدرت، باز شدن فضای فرهنگی نیز قسمتی از برنامه پیشرفت شد و در چشم اندازه آینده عربستان جای گرفت.

جشنواره فیلم دریای سرخ یکی از بلندترین گام‌های برداشته‌شده در رسیدن به این نتیجه تا به امروز است. هدف این رویداد علاوه بر نمایش فیلم، حمایت از فیلم‌سازان، توسعه مهارت‌ها و تشویق خلاقیت از طریق برنامه‌های سالانه است.

فیلم‌های کارگردانان زن ۳۸ درصد از کل آثار جشنواره را تشکیل می‌دهند. طبق گزارش شرکت حسابداری چندملیتی PwC، باکس آفیس عربستان سعودی تا سال ۲۰۳۰ به ۹۵۰ میلیون دلار خواهد رسید.

احمد الملا کارگردان سعودی به خبرگزاری فرانسه گفت که پیش از بازگشایی سینماها در سال ۲۰۱۸، این صنعت زیرزمینی بود و به دلیل فقدان توانایی‌ها و یا عدم وجود توانمندی‌ها «هیچ قابلیتی برای فیلم‌برداری یا تأمین مالی وجود نداشت. همه‌چیز به تلاش‌های فردی بستگی داشت.»

ملا افزود: «سینما همان قدرت نرمی است که می‌تواند زمینه‌ساز موفقیت تحولات اجتماعی و اقتصادی کشور باشد».

اما او بر این باور است که سینما به استاندارد بالایی از آزادی بیان نیاز دارد که شامل زنان و آزادی پرداختن به موضوعات مختلف هم باشد.

نگاه به آینده و انتظار فضای بهتر آن چیزی است که الهام علی بازیگر سعودی هم در فرش قرمز این جشنواره گفت: «این یک نقطه عطف است، اما ما همچنان آرزوی چیزهای بیشتری را داریم.»

شهر تاریخی جده معروف به «عروس دریای سرخ» و «دروازه مکه»، پایتخت اقتصادی عربستان سعودی و دارای سابقه تاریخی چند هزارساله است که اخیراً کار بازسازی و احیا بافت تاریخی آن شامل بیش از ۶۰۰ ساختمان تاریخی، ۳۶ مسجد قدیمی، پنج بازار، گذر و چند میدان قدیمی آغازشده است.

هدف برنامه‌های گردشگری در جده، توسعه مشاغل، راه‌اندازی پروژه‌های فرهنگی و تبدیل جده به مقصدی برای کارآفرینان حوزه گردشگری است.

بیشتر از فیلم