زنان در مرکز توجه جشنواره فیلم دریای سرخ در جده

این جشنواره به‌ویژه از نقش زنان در صنعت سینما تجلیل می‌کند

جشنواره فیلم دریای سرخ مهمانان چشمگیری را روی فرش قرمز در جده فرستاد. شب پرستاره افتتاحیه جشنواره بین‌المللی فیلم دریای سرخ در جده، محل نمایش استعدادهای محلی و بین‌المللی بود.

در میان کسانی که در مراسم افتتاحیه روز دوشنبه از آن‌ها به دلیل فعالیت‌های سینمایی‌شان تجلیل شدند، سه زن برجسته حضور داشتند: کاترین دونوو  بازیگر کهنه کار فرانسوی، حیفا المنصور  کارگردان فیلم سعودی و لیلا الوی  بازیگر مصری.

دونوو ۷۸ ساله پس از دریافت جایزه خود گفت: «از اینکه امروز عصر اینجا هستم و به اولین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم دریای سرخ دعوت شده‌ام بسیار خوشحال و مفتخرم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 این بازیگر که در طول حرفه خود برنده چندین جایزه شده است در سال ۱۹۵۷ با یک نقش کوچک در فیلم دختران گرگ‌ومیش ساخته آندره هانبل اولین حضور خود را در سینما تجربه کرد و در دهه‌های بعد با ایفای نقش‌های اصلی در فیلم‌های شاخص شهرت و تحسینی بین‌المللی پیدا کرد.

او افزود: «همیشه باعث افتخار است که کار شما توسط صنعت فیلم قدر ببیند. من به‌ویژه از این افتخار و این فرصت که بخشی از این جشن بزرگ‌تر در تجلیل از سهم زنان در سینما باشم سپاسگزارم. امیدوارم کار من بتواند الهام‌بخش زنان جوان در گشودن مسیر شغلی خود در این صنعت ترسیم باشد و امیدوارم این تجلیل و قدردانی از سهم زنان در سینما به‌طورکلی همچنان بر اهمیت حضور قدرتمند زنان در جلو و پشت دوربین تأکید کند.»

این جشنواره به‌ویژه از نقش زنان در صنعت فیلم تجلیل می‌کند و جوایزی نیز به دو استعداد استثنایی منطقه‌ای برای کمک‌های خارق‌العاده‌شان به سینما اهدا شد. المنصور، اولین کارگردان زن عربستانی، جوایز بین‌المللی زیادی را برای اولین فیلم خود به نام «واجدا» (Wadjda) در سال ۲۰۱۲ به دست آورد، الویی بازیگر ۵۹ ساله مصری نیز تاکنون در بیش از ۷۰ فیلم حضور داشته است.

همچنین در مراسم افتتاحیه از جک لنگ، رئیس موسسه جهان عرب و حامی دیرینه هنر و فرهنگ، تقدیر شد.

لنگ، وزیر سابق فرهنگ فرانسه، خطاب به تماشاگران جشنواره گفت: «من شخصاً تحت تأثیر این سینمای زیبای جوان عربستان و کارگردانان الهام‌بخش آن قرار گرفتم. عمر جشنواره بین‌المللی دریای سرخ که تبدیل به یکی از بهترین جشنواره‌های فیلم جهان خواهد شد، دراز باد. دوستان عزیز سعودی! ما کار شما را تحسین می‌کنیم، ما تعهد شما به فرهنگ و هنر را تحسین می‌کنیم. ما شما را دوست داریم.»

لنگ که یکی از حامیان اصلی تبادل فرهنگی از طریق هنرهای مختلف است، در یکی از مصاحبه‌‎های اخیر خود گفت: «مردم در سراسر جهان اصلاً نمی‌دانند که یک انقلاب فرهنگی واقعی در همه رشته‌ها مانند هنر، سینما، تئاتر، ادبیات، نقاشی، مجسمه‌سازی و موسیقی در عربستان سعودی در حال وقوع است.»

گذشته از هنرپیشه‌های معروف و کارگردانانی که با افتخار بالاخره توانستند فیلم‌های خود را در وطنشان، عربستان روی پرده سفید ببینند، شخصیت‌های تأثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی نیز در جده حضور داشتند.

یکی از مهمان‌هایی که حضور بی‌پروایش جلوی دوربین‌ها در عربستان تا چند سال پیش قابل‌تصور هم نبود، کاندیس سوانپول از فرشته‌های سابق ویکتوریا سیکرت است.

دو مهمان دیگر در جده هیلاری سوانک و الساندرا آمبروزیو بودند.

سایر ستارگان حاضر در مراسم وینسنت کسل و همسرش تینا کوناکی و بازیگران آنتونی مکی و استفن دورف بودند.

جشنواره بین‌المللی فیلم دریای سرخ تا ۱۵ دسامبر ادامه دارد. در این جشنواره ۱۳۸ فیلم از ۶۷ کشور به ۳۴ زبان نمایش داده می‌شود.

بیشتر از فرهنگ و هنر