وزیر دفاع اسرائیل: به ارتش اعلام کردم برای حمله به ایران آماده باشد

«آمریکا همچنان با اسرائیل همسو است»

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل - AFP

وزیر دفاع اسرائیل گفت که در جریان دیدارهایش در واشنگتن به مقامات آمریکایی اطلاع داده که «به نیروهای دفاعی اسرائیل دستور داده است تا برای حمله به ایران آماده شوند.»

به نوشته تایمز اسرائیل، بنی گانتز در حاشیه اجلاس سران شورای آمریکایی اسرائیلی در فلوریدا، در یک نشست خبری با خبرنگاران گفت: دستوری که داده بود «آماده شدن برای چالش ایران در سطح عملیاتی» است.

یک مقام ارشد دفاعی که نخواست نامش فاش شود، گفت که گانتز در دیدار با لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، یک جدول زمانی برای زمان وقوع چنین حمله‌ای ارائه کرده است، اما این منبع مطلع به جزئیات بیشتری اشاره نکرد.

گانتز روز جمعه به خبرنگاران گفت که ایالات متحده و کشورهای اروپایی «در حال از دست دادن صبر خود هستند» و متوجه شده‌اند که ایران در تلاش برای به تأخیر انداختن مذاکرات است.

او تاکید کردکه هیچ پیشرفتی در دور اخیر مذاکرات در وین با هدف احیای توافق هسته‌ای موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) حاصل نشده است.

وزیر دفاع اسرائیل گفت: «همچنان امکان افزایش فشارهای بین‌المللی - سیاسی، اقتصادی و همچنین نظامی - وجود دارد تا ایران را متقاعد کند که از خیال‌پردازی‌های خود در باره برنامه هسته‌ای دست بردارد ... ایران قبل از اینکه یک مشکل اسرائیلی باشد، قبل از هر چیز یک مشکل جهانی است.»

قرار است که همکاری‌های اسرائیل و آمریکا در زمینه مقابله با برنامه هسته‌ای ایران ادامه یابد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسرائیل پیش از انجام دو مورد حملات محرمانه به یکی از تجهیزات هسته‌ای و یکی از پایگاه‌های موشکی ایران، با آمریکا مشورت کرده است. این نکته، از جمله مواردی است که روزنامه «نیویورک تایمز»، روز شنبه، ۱۱ دسامبر، در گزارشی راجع به افزایش تنش‌ها بین واشنگتن و اسرائیل بر سر برنامه هسته‌ای ایران برملا کرد. این گزارش توسط رونن برگمن، روزنامه‌نگار با سابقه اسرائیلی، و جولین بارنز و دیوید سنگر، دو تن از خبرنگاران شناخته‌شده امنیت ملی آمریکا، نوشته شده است.

منظور از دو حمله فوق‌الذکر، یکی حمله ماه ژوئن به کارخانه ساخت سانتریفیوژ است و مورد دیگر، حمله ماه سپتامبر به یک پایگاه موشکی. 

آقای گانتز پیش از سفر خود، در گفت‌وگو با رسانه‌های اسرائیلی گفته بود که اسرائیل باید «هر چه در توان دارد» انجام دهد تا ایران به ظرفیت هسته‌ای نرسد.

او گفته بود: «ما باید آماده هر وضعیت احتمالی برای دفاع از دولت اسرائیل باشیم. ما داریم قابلیت‌‌‌های خود را توسعه می‌دهیم و باید آن‌ها را تقویت کنیم.»

دیدارهای مقامات اسرائیل و آمریکا در روزهای گذشته در حالی صورت گرفته است که شاهد حمله ایران به نیروهای آمریکایی در سوریه نیز بوده‌ایم. بسیاری نگرانند که حملات گروه‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران بالاخره منجر به کشتن یا زخمی شدن یکی از سربازان آمریکایی شود؛ اتفاقی که بایدن را وادار به تلافی خواهد کرد. همین امر موجب پیچیدگی برنامه‌ریزی در مورد حمله احتمالی به ایران نیز شده است، چرا که مقامات جمهوری اسلامی ایران تاکید دارند که اگر اسرائیل به ایران یا نیروهای مورد حمایت آن حمله کند، نیروهای آمریکایی در سوریه و عراق مورد حمله قرار خواهند گرفت.