شهرزاد اکبر برنده جایزه حقوق بشر فرانسه-آلمان شد

شهرزاد اکبر رئیس پیشین کمیسیون حقوق بشر افغانستان و از چهره‌های فعال در عرصه حقوق زنان و کودکان در افغانستان است

شهرزاد اکبر، رئیس پیشین کمیسیون حقوق بشر افغانستان- عکس از صفحه توییتر سفارت آلمان در افغانستان

وزرای خارجه آلمان و فرانسه روز ۱۰ دسامبر، روز جهانی حقوق بشر، شهرزاد اکبر، رئیس پیشین کمیسیون حقوق بشر افغانستان را یکی از برندگان «جایزه حقوق بشر و حاکمیت قانون فرانسه-آلمان» اعلام کردند.

تارنمای وزارت خارجه آلمان، امروز، شنبه ۲۰ آذر برابر با ۱۱ دسامبر، با انتشار بیانیه‌ای نوشت که این جایزه به شهرزاد اکبر و ۱۴ تن  از فعالان حقوق بشر از کشورهای مختلف اختصاص یافته است.

بر اساس این بیانیه، آنالنا باربوک، وزیر امور خارجه آلمان، و ژان‌ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، دیروز، جمعه ۱۰ دسامبر، که مصادف است با روز جهانی حقوق بشر، با اهدای جایزه حقوق بشر فرانسه-آلمان به پانزده نفر از مدافعان حقوق بشر، از آنان تقدیر کردند. این جایزه از تعهد همه کسانی که هر روز به گونه‌ای خستگی‌ناپذیر برای حقوق بشر و حاکمیت قانون مبارزه می‌کنند، قدردانی می‌کند.

در بیانیه وزارت خارجه آلمان آمده است که آلمان و فرانسه از ۱۵ نفری که سهم ویژه‌ای در حمایت از حقوق بشر داشته‌اند، قدردانی می‌کنند. به نقل از این بیانیه، این فعالیت، چه برای دفاع از حقوق زنان در افغانستان، چه برای حمایت از آزادی رسانه‌ها در آفریقای جنوبی، یا تلاش برای حمایت از کودکانی که در اثر تجاوز جنسی به دنیا آمده‌اند، مورد ستایش و قدردانی قرار می‎گیرد.

جایزه حقوق بشر فرانسه-آلمان از سال ۲۰۱۶ به این سو همه ساله به ۱۵ تن از فعالان عرصه‌های حقوق بشر و حاکمیت قانون در سراسر جهان اهدا می‌شود. امسال نام شهرزاد اکبر در آغاز فهرست دریافت کنندگان آن است و در ادامه، دیگر فعالان حقوق بشر از لبنان، چین، فیلیپین، تانزانیا، گواتمالا، ایران، ونزوئلا، آفریقای جنوبی، و چند کشور دیگر قرار دارند که هر یک کارنامه‌ متفاوتی از تلاش و دست‌آورد در عرصه‌های مرتبط با حقوق بشر دارند. 

 صفحه توییتر سفارت آلمان در افغانستان، در مورد انتخاب شهرزاد اکبر به عنوان یکی از برندگان جایزه حقوق بشر فرانسه – آلمان نوشته است: «در روز جهانی حقوق بشر، مبارزه مداوم شهرزاد اکبر را برای حقوق بشر و برابری حقوق و فرصت‌ها گرامی می‌داریم و آن را جشن می‌گیریم. جایزه حقوق بشر فرانسه – آلمان، نشانه احترام عمیق ما به حمایت بی‌دریغ او از همه افغان‌ها، زنان، دختران، پسران و مردان است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم اکبر نیز با نشر توییتی، ضمن سپاسگزاری از اهدا کنندگان جایزه، نوشت که این جایزه متعلق به زنانی است که در خط مقدم دفاع از حقوق بشر در برابر ظلم قرار دارند. شهرزاد اکبر افزوده است که او جایزه «حقوق بشر و حاکمیت قانون آلمان- فرانسه» را به زنانی  اهدا می‌کند که در برابر ظلم طالبان مبارزه می‌کنند و منبع الهام او هستند.

شهرزاد اکبر در یک دهه اخیر در افغانستان به حضور فعال و موضع‌گیری‌های آگاهانه‌اش در عرصه‌های حمایت از دموکراسی و حقوق بشر، به ویژه در حیطه حقوق زنان و کودکان معروف است. او در جایگاه‌های مختلف، از معاونت شورای امنیت ملی تا مشاورت رئیس جمهوری و ریاست کمیسیون حقوق بشر افغانستان، کار کرده است. در کنار این فعالیت‌ها، خانم اکبر ریاست نهاد جامعه باز افغانستان را نیز که یک نهاد مدنی غیرانتفاعی است، بر عهده داشته است. 

جاسپر ویک، نماینده ویژه آلمان برای افغانستان، در صفحه کاربری توییتر خود شهرزاد اکبر را یکی از گزینه‌های بسیار مناسب برای دریافت این جایزه دانسته و خطاب به او گفته است: «شما هر روز قدرت، صداقت و تعهد خود را برای حمایت از حقوق بشر و مبارزه برای برابری نشان می‌دهید. تبریک می‌گویم، این جایزه حقوق بشر فرانسه-آلمان بسیار شایسته شماست.»

جایزه حقوق بشر در حالی به رئیس پیشین کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان تعلق می‌گیرد که از چهار ماه پیش به این‌سو، همه نهادهای فعال در عرصه‌های حقوق بشر و آزادی‌های مدنی، از جمله کمیسیون مستقل حقوق بشر و خانه‌های امن زنان که از زنان قربانی خشونت‌ها محافظت می‌کردند، کاملا تعطیل و مسدود شده‌اند. طالبان پیش از تسلط کامل خود بر افغانستان در شهریور ۱۳۹۸، عبدالصمد امیری، مسئول دفتر کمیسیون حقوق بشر افغانستان در استان غور را پس از شکنجه سر بریدند. بیشتر کارمندان نهادهای حقوق بشری پس از تسلط طالبان در ۱۵ اوت، افغانستان را ترک کرده‌اند و عده‌ای که در داخل کشور مانده‌اند، بیشتر به گونه مخفی زندگی می‌کنند. نهادهای بین‌المللی نیز در جریان چهارماه گذشته همواره نگرانی‌های خود را از وضعیت حقوق بشر در افغانستان اعلام کرده‌اند، اما طالبان بی‌توجه به خواست‌های مردم افغانستان و کشورهای جهان، تاکید کرده‌اند که از اصول‌شان عقب‌نشینی نمی‌کنند.