جمعه در وین چه خبر بود؟

ایران و اروپا هر یک می‌گوید طرف مقابل از موضع خود عقب‌نشینی کرده است

یم جدید مذاکره‌کننده ایران قبلا گفته بود که به مذاکرات و توافقات قبلی برنمی‌گردد- HANDOUT / EU DELEGATION IN VIENNA / AFP

نشست روز جمعه مذاکرات احیای برجام میان ایران و پنج قدرت جهانی در حالی به پایان رسید که رسانه‌های دولتی ایران، به نقل از منابعی ناشناس، خبر دادند که سه کشور اروپایی از موضع خود عقب‌نشینی کرده‌اند.

علی باقری کنی، رئیس هیأت مذاکره کننده ایرانی، جمعه شب در توئیتی با اشاره به دیدارش با  وزیر خارجه اتریش نوشت: «در دیدار دوستانه با وزیر خارجه جدید اتریش بر جدیت و حسن نیت ایران در گفت‌وگوها تأکید کردم.»

باقری کنی افزود: «رفتار مسئولانه ایران توافق را زنده نگهداشته است... فضاسازی دروغین خارج از اتاق مذاکره نمی‌تواند در جدیت مذاکره کنندگان در رسیدن به توافقی که از حقوق و منافع ملت ایران صیانت کند، وارد کند».

به گزارش رسانه‌های ایران، باقری کنی روز جمعه با میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه هم دیداری دوجانبه داشت.

خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران، به نقل از «یک منبع مطلع» که نامش را نبرد، خبر از «نخستین پیروزی جمهوری اسلامی در نبرد وین» داد. فارس به نقل از این منبع، «تغییر رویکرد سه کشور اروپایی عضو برجام در این دور از مذاکرات و عقب نشینی از مواضع اخیرشان و ورودشان به میز مذاکره به منظور بررسی پیشنهادهای ایران» را نشانه این «پیروزی» خواند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی بود که ساعاتی پیش از آن خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع اروپایی گزارش داد که هیئت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران در وین، برای ادامه مذاکرات براساس متن‌های توافق‌شده در پایان دور قبلی مذاکرات (خردادماه) اعلام آمادگی کرده است.

این منبع اروپایی که نامش فاش نشده است، روز جمعه، ۱۹ آذرماه، به خبرگزاری رویترز گفت: «ایران اعلام کرد متون خردادماه را پذیرفته است. این موضوع در چند روز آینده مورد آزمایش قرار خواهد گرفت.» 

در همین حال، ایرنا، خبرگزاری دولت ابراهیم رئیسی، جمعه شب با ردّ گزارش رویترز و به نقل از «یک منبع آگاه نزدیک به تیم مذاکره کننده ایران» گفت که جمهوری اسلامی در گفتگوی دو جانبه با چین اعلام کرده است که «متن شش دور قبلی مذاکرات وین قابل احترام است اما چون بر سر آن توافق نشده، قابل مذاکره خواهد بود. بر همین اساس بندهایی از متن که مغایر با توافق ۲۰۱۵ است و یا تامین کننده آن نیست، باید تغییر کند.»

محتوای مذاکرات روز جمعه هیئت های مذاکره کننده منتشر نشده است، اما گزارشهای هماهنگ رسانه های دولتی ایران این گمان را تقویت می کند  که دستگاه تبلیغاتی جمهوری اسلامی در تلاش است تغییر موضع هیئت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی پس از وقفه چندروزه در مذاکرات وین را لاپوشانی کند و با مبهم‌گویی، زمینه را برای بازگشت احتمالی به منظور حفظ برجام با شرایطی که در مذاکرات دولت حسن روحانی با قدرت‌های جهانی توافق شده بود آماده سازد.