هشدار ایران: گزینه نظامی آمریکا و اسرائیل محکوم به شکست است

نمایندگی ایران در سازمان ملل: «حق دفاع از خود را در قبال هر تهاجمی علیه قلمرو خود اعمال خواهیم کرد»

روز پنجشنبه، ۹ دسامبر، خبرگزاری رویترز از تمرین‌های نظامی مشترک احتمالی با تمرکز بر جمهوری اسلامی ایران خبر داده بود- JACK GUEZ / AFP

در پی دیدار وزرای دفاع آمریکا و اسرائیل در واشنگتن و اعلام این خبر که در صورت شکست مذاکرات وین، دولت بایدن «گزینه‌های دیگری» را در نظر دارد، نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل به این تحولات واکنش نشان داد.

هیئت نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد به نشریه نیوزویک گفت: «این اولین بار نیست که آمریکا و رژیم اسرائیل علیه برنامه‌ هسته‌ای ایران زبان تهدید را به کار می‌برند.»

به گزارش نیوزویک، هیئت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران ادعا کرده که هدف برنامه هسته‌ای تهران هرگز تولید سلاح هسته‌ای نبوده و برای اثبات این ادعا به یافته‌های آژانس بین‌الملی انرژی اتمی اشاره کرده است. نمایندگی جمهوری اسلامی ایران همچنین اعلام کرده است که سلاح‌های هسته‌ای اسرائیل -که آن کشور داشتنشان را تایید یا تکذیب نمی‌کند- و نیز برنامه مدرن‌سازی هسته‌ای آمریکا، نقض پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای‌اند.

این نمایندگی می‌افزاید: «گزارش‌های متعدد آژانس صلح‌آمیز بودن کامل برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را تایید کرده است. برخلاف رژیم اسرائیل که صدها کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد و ایالات متحده که پیوسته زرادخانه هسته‌ای خود را به‌روز می‌کند، سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران هیچ جایی ندارد.»

این نمایندگی افزود: «با این‌ همه، ما به برنامه‌ هسته‌ای صلح‌آمیزمان ادامه خواهیم داد و در قبال هر تهاجمی علیه قلمرومان، حق دفاع از آن را برای خود محفوظ می‌دانیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، روز پنجشنبه، ۱۸ آذرماه، با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در واشنگتن دی‌سی، دیدار و در مورد مسائل منطقه و امنیتی، از جمله «تهدید فزاینده ایران» گفت‌وگو کرد.

براساس بیانیه وزارت دفاع اسرائیل، گانتز در این دیدار، بار دیگر جمهوری اسلامی ایران را «تهدیدی برای صلح و ثبات جهانی» دانسته و بر لزوم «اتخاذ تدابیری برای توقف برنامه هسته‌ای و تجاوزهای منطقه‌ای آن» تاکید کرده است.

وزیر دفاع اسرائیل، پس از دیدار با بلینکن، در توییتر نوشت: «امروز با وزیر خارجه ایالات متحده، آنتونی بلینکن، ملاقات کردم. ما در مورد چالش‌ها و فرصت‌های با اهمیت راهبردی مشترک از جمله تهدید فزاینده بلندپروازی‌های هسته‌ای و برتری‌جویانه جمهوری اسلامی ایران در مقابل فرصت‌های گسترش صلح و عادی‌سازی در منطقه صحبت کردیم.»

به نوشته نیوزویک، هیئت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل همچنین هشدار داد: «به آمریکا توصیه می‌کنیم به جای توسل به تهدید و ارعاب، تعهدات خود به برجام را اجرا کند و سیاست ورشکسته فشار حداکثری را کنار بگذارد و همه تحریم‌های غیرقانونی علیه مردم ایران را لغو کند.»

«سیاست ایران‌هراسی که رژیم اسرائیل مبلغ آن است، محکوم به شکست است و به این رژیم یادآوری می‌شود که هر طرح ماجراجویانه‌ای علیه ایران با سرعت و جدیت تمام پاسخ داده خواهد شد.»

یک مقام دفاعی اسرائیل در پاسخ به تماس نیوزویک، تایید کرد که در واکنش به تحولات مربوط به جمهوری اسلامی ایران، نیروهای نظامی آن کشور برای اجرای عملیات خارجی آماده می‌شوند.