رویترز از عقب‌نشینی ایران برای مذاکره بر اساس توافقات قبلی خبر داد

جمهوری اسلامی پیش از این گفته بود که به مذاکرات و توافقات قبلی برنمی‌گردد و شروطی را برای آمریکا و اروپا تعیین کرده بود

تیم جدید مذاکره‌کننده ایران قبلا گفته بود که به مذاکرات و توافقات قبلی برنمی‌گردد- 

HANDOUT / EU DELEGATION IN VIENNA / AFP

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع اروپایی گزارش داد که هیئت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران در وین، برای ادامه مذاکرات براساس متن‌های توافق‌شده در پایان دور قبلی مذاکرات (خردادماه) اعلام آمادگی کرده است.

این منبع اروپایی که نامش فاش نشده است، روز جمعه، ۱۹ آذرماه، به خبرگزاری رویترز گفت: «ایران اعلام کرد متون خردادماه را پذیرفته است. این موضوع در چند روز آینده مورد آزمایش قرار خواهد گرفت.» 

در شش دور مذاکرات غیرمستقیم احیای برجام که از اوایل سال جاری تا خردادماه، در وین برگزار شد،  طرف‌های مذاکره درمورد دو موضوع اصلی «لغو تحریم‌های آمریکا» و «اقدام‌های هسته‌ای ایران برای بازگشت به برجام» به توافق‌هایی رسیده بودند. 

عباس عراقچی، رئیس پیشین هیئت مذاکره‌کننده ایران در وین، ۳۰ خردادماه، در پایان دور ششم مذاکرات، گفته بود که «تقریبا تمامی استاد توافق آماده است» و هیئت‌ها برای تصمیم‌گیری نهایی به پایتخت‌هایشان برمی‌گردند.

از آن زمان، در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران، روند مذاکرات متوقف شد و قرار بود پس از روی کار آمدن دولت جدید در ایران پیگیری شود. پس از پنج‌ماه تعویق، دور هفتم مذاکرات، هشتم آذرماه در وین آغاز شد، با این وجود، علی باقری کنی، رئیس هیئت مذاکره‌کننده دولت رئيسی، اعلام کرد که ایران پیش‌نویس‌های جدیدی درمورد لغو تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای جمهوری اسلامی تهیه کرده که به هیئت‌های مذاکره‌کننده ارائه می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با ارائه این پیش‌نویس‌ها، طرف‌های مذاکرات خواسته‌های جدید ایران را «غیرقابل قبول»، «زیاده‌روی» و «با هدف وقت‌کشی» دانستند و بسیاری از کارشناسان درمورد به بن‌بست رسیدن مذاکرات ابراز نگرانی کردند.

درصورتی‌که گزارش رویترز معتبر باشد، یعنی هیئت ایرانی حاضر شده است از موضع خود کوتاه بیاید و ادامه مذاکره براساس روند پیشین را بپذیرد.

میخائیل اولیانوف، رئیس هیئت مذاکره‌کننده روسیه نیز در توییتی اعلام کرد که مذاکرات احیای توافق برجام بر اساس پیش‌نویس‌های تهیه شده تا دور ششم گفت‌وگوها پیش خواهد رفت.

اولیانوف در حساب توییتر خود نوشت: «مذاکرات وین بر اساس پیش‌نویس‌هایی که تا ۲۰ ژوئن تهیه شده بود، پیش خواهد رفت. اما ایده‌های جدید ایرانی‌ها باید به طور شایسته مورد بحث و بررسی قرار گیرد. این یک قاعده در دیپلماسی چندجانبه است.»