وزارت بهداشت از درخواست ۱۲۵۰ پرستار برای مهاجرت خبر داد

بر اساس اعلام نظام پرستاری تهران، در سال اول همه‌گیری حدود هشت هزار پرستار از ایران مهاجرت کردند

در مدت یک سال اول همه‌گیری کرونا، حدود هشت هزار پرستار از ایران مهاجرت کرده‌اند-Iran online

معاون پرستاری وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران از درخواست یک هزار و ۲۵۰ پرستار برای مهاجرت از ایران در سال ۱۳۹۹ خبر داد و گفت که تخمین زده می‌شود این عدد بیشتر باشد. به گفته عباس عبادی، عدد اعلام شده فقط پرستارانی را شامل می‌شود که برای «گوداستندینگ» درخواست داده‌اند و جمعیت پرستارانی که برای مهاجرت اقدام کرده‌اند، یک و نیم تا دو برابر آمار اعلام شده است. 

بر اساس اعلام معاون پرستاری وزارت بهداشت، تعداد پرستارانی که در طول یک سال مهاجرت کرده‌اند، با تعداد فارغ‌التحصیلان ۳۰ دانشکده پرستاری برابری می‌کند؛ با این حال او تعداد پرستاران مهاجرت‌کرده‌ را یک هزار و ۲۵۰ نفر اعلام کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که آرمین زارعیان، رئیس هیئت‌مدیره نظام پرستاری تهران، به‌تازگی اعلام کرد در مدت یک سال اول همه‌گیری کرونا، حدود هشت هزار پرستار از ایران مهاجرت کرده‌اند. به گفته او این، رقم اگرچه در سال دوم همه‌گیری رو به کاهش گذاشت، همچنان چند برابر بیشتر از دوران پیش از همه‌گیری است؛ به‌ طوری‌ که فقط در تهران، ماهانه ۵۰۰ درخواست «گوداستندینگ» ثبت شده است و این به معنای آن است که هر روز پنج پرستار در تهران برای مهاجرت از ایران اقدام کرده‌اند.

روند فزاینده مهاجرت پرستاران در حالی است که فعالان صنفی پرستاری و مقام‌های وزارت بهداشت از کمبود ۱۰۰ هزار نیروی پرستار در ایران خبر داده‌اند. آرمین زارعیان در گفت‌وگوی اخیر خود اعلام کرده بود که کمبود ۱۰۰ هزار نیروی پرستار در حالی است که ۱۰۰ هزار فارغ‌التحصیل رشته پرستاری در ایران بیکارند. این موضوع را معاون پرستاری وزارت بهداشت نیز تایید کرده است؛ با این حال بر اساس اعلام او، وزارت بهداشت تنها برای استخدام ۲۰ هزار پرستار در سال ظرفیت دارد و به‌کارگیری ۱۰۰ هزار نیروی موردنیاز حداقل پنج سال طول می‌کشد. 

آزمون استخدامی پرستاران زمستان ۱۳۹۹ برگزار شد و وزارت بهداشت وعده داد که ۴۰ هزار پرستار را استخدام کند؛ با این حال روند دعوت به کار پرستاران به‌کندی انجام شد و حالا نیز بنا بر اعلام عباس عبادی، برخی از افراد که در آزمون پذیرفته شده بودند، به شکل قراردادی و نه استخدام رسمی به بازار کار وارد شده‌اند.  

معاون پرستاری وزارت بهداشت که در یک برنامه تلویزیونی شرکت کرده بود، در ادامه به «عقب‌افتادگی » ایران نسبت به استاندارهای جهانی در جذب نیروی پرستار اذعان کرد. 

پیش‌تر محمد شریفی‌مقدم، دبیر کل خانه پرستار، نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، با انتقاد از نگاه اقتصادی مدیران سیستم درمانی به پرستاران گفته بود: «تعداد پرستاران شاغل بسیار ناچیز و تعداد آن‌ها به نسبت جمعیت ایران همچون کشورهای عقب‌‌مانده است.»