اخراج خبرنگار افغان هم‌زمان با عزاداری برای شوهر کشته‌شده‌اش

یک مسئول شبکه آریانا نیوز به او گوشزد کرده بود که باید سه روز پس از کشته شدن شوهرش، به کار برمی‌گشت

فوزیه وحدت، یکی از خبرنگاران مطرح افغانستان است که در شبکه تلویزیونی آریانا مشغول به کار بود - عکس از صفحه فیس‌بوک فوزیه وحدت

فوزیه وحدت، یکی از خبرنگاران مطرح افغانستان که از ۱۱ سال پیش بدین‌سو در شبکه تلویزیونی آریانا کار می‌کرد و در شامگاه ۲۲ آبان، همسرش حمید سیغانی را در یک حادثه از دست داده بود، به دلیل حاضرنشدن سرکار و پرداختن به مراسم سوگواری شوهرش، از کار اخراج شد.

فوزیه وحدت صبح روز جمعه، ۱۹ آذرماه، با به اشتراک گذاشتن نامه رسمی شبکه تلویزیون آریانا که اخراج او از این شبکه پس از ۱۱ سال کار را نشان می‌داد، نوشت: «برای مراسم ختم همسرم مرخصی گرفتم اما به دلیل همین مرخصی، از کار اخراج شدم.»

فوزیه وحدت افزوده است: «شوهرم حمیدالله سیغانی در تاریخ ۱۳ نوامبر (۲۲ آبان) به شهادت رسید. چون درگیر مراسم ختم همسرم بودم، به مدت۲۰ روز نتوانستم سر کار خود که گویندگی در شبکه آریانانیوز است، بروم و به همین دلیل از کار اخراج شدم.»

حمیدالله سیغانی، شوهر فوزیه وحدت، نیز مدتی در شبکه آریانانیوز گوینده خبر بود و با برخی از رسانه‌های دیگر هم کار کرده بود. او شامگاه ۲۲ آبان در شهر کابل کشته شد. هنوز جزئیات دقیقی از چگونگی کشته شدن حمیدالله سیغانی منتشر نشده است. رسانه‌های محلی افغانستان گزارش دادند که حمیدالله سیغانی در انفجاری در غرب کابل کشته شده، اما فوزیه وحدت، همسر او، چند روز پس از رویداد، خبر داد که شوهرش در انفجار کشته نشده، بلکه هم‌زمان با وقوع انفجار در غرب کابل، در حادثه‌ای جداگانه‌ای در یکی دیگر از نواحی شهر کابل کشته شده است.

با این حال، خانم وحدت در توضیح اخراجش از کار در شبکه آریانانیوز گفته است: «زمانی که پس از پایان مراسم سوگواری و فاتحه، برای ادامه کارم به آریانانیوز مراجعه کردم، به من گفتند که باید استعفا بدهم چون ۲۰ روز در مرخصی بوده‌ام.» به گفته وحدت، یک مسئول شبکه آریانانیوز به او گوشزد کرده بود که باید سه روز پس از کشته شدن شوهرش به سر کار بازمی‌گشت.

با این حال، مدیر خبر شبکه تلویزیونی آریانانیوز در واکنش به این ادعای خانم وحدت، با انتشار پیامی به رسانه‌ها گفته است که مدیر شبکه چهار روز پیش از مرگ شوهر خانم وحدت، در مورد انفصال از خدمت او تصمیم گرفته بود و این موضوع به مرخصی ۲۰ روزه او ربطی ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم وحدت در پیامی که  درباره اخراجش از شبکه آریانانیوز در فیس‌بوک منتشر کرده، نوشته است که مسئولان شبکه دلیل اخراج او را ۲۰ روز مرخصی در جریان دوره آزمایشی ذکر کرده‌اند؛ در حالی که او از ۱۱ سال است که در آن شبکه کار می‌کند.

از طرفی، مدیر خبر شبکه آریانانیوز در پیام خود به رسانه‌ها، تایید کرده است که خانم وحدت از ۱۱ سال پیش کارمند این شبکه بوده، اما در سال ۲۰۱۹ یک بار از کارش استعفا داد و اخیرا دوباره سر کار بازگشته است؛ به این دلیل سه ماه کار او دوره آزمایشی محسوب شده و  بنا بر سیاست کاری شبکه در دوره آزمایشی، به تصمیم رهبری شبکه از سمت خود برکنار شده است.

فوزیه وحدت همچنین خاطرنشان کرده است بر اساس قوانین اداری شبکه آریانانیوز، زمانی که کارمند این شبکه یکی از اعضای درجه ۱ خانواده خود را از دست می‌دهد، مستحق دریافت امتیازهایی از این اداره شناخته می‌شود، این در حالی است که نه تنها در این زمینه به او کمک نشده، بلکه یک ماه از حقوق او نیز پرداخت نشده است.

خانم وحدت افزوده است که بارها از مسئولان شبکه تلویزیونی آریانانیوز خواسته است که حقوقش را بپردازند، چون برای مراسم چهلم شوهرش به این پول نیاز دارد اما مسئولان شبکه مذکور از پرداخت حقوق او خودداری کرده‌اند: «احسان‌الله بیات، بنیان‌گذار و رئیس عمومی شبکه تلویزیونی آریانا، امتیازاتی مانند غذا، کرایه تاکسی و کمک هزینه موبایل به همه کارکنان این شبکه را قطع کرده است.»

بر اساس اطلاعاتی که این کارمند پیشین شبکه آریانانیوز منتشر کرده است، بالاترین حقوق کارمندان در شبکه مذکور ۲۰ هزار افغانی (معادل ۱۹۳ دلار) است و بیشتر کارکنان بین ۱۰ تا ۱۲ هزار افغانی حقوق می‌گیرند. در همین حال گفته می‌شود که شماری دیگر از کارکنان این اداره نیز وادار به استعفا شده‌اند. او از مسئولان شبکه آریانانیوز خواسته است که کارکنان این اداره را گروگان نگیرند و حقوق آنان را بپردازند؛ اما، مدیر خبر شبکه آریانانیوز در پیام خود به رسانه‌ها، این ادعای خانم وحدت را نیز رد کرده و گفته است: «باید یادآور شوم که سخنانی مبنی بر قطع کمک‌هزینه رفت‌وآمد یا غذای کارمندان این شبکه جهانی در حد یک شایعه است؛ همه ما کارمندان این شبکه تا آبان سال ۱۴۰۰ حقوقمان را گرفته‌ایم.»

شبکه رادیو و تلویزیون آریانا را که با نام اختصاری «ای‌تی‌ان» ATN نیز شناخته می‌شود، احسان‌الله بیات، مالک شرکت مخابراتی افغان بیسیم در سال ۲۰۰۵ راه‌اندازی کرد. این شبکه خصوصی در امارات متحده عربی و ایالات متحده آمریکا نیز نمایندگی دارد و از جمله شبکه‌های تلویزیونی پربیننده در افغانستان است.

با فروپاشی دولت پیشین و تسلط شدن طالبان بر افغانستان، شرایط کاری برای خبرنگاران و به ویژه خبرنگاران زن به‌شدت محدود شده است. بر اساس آمار انجمن روزنامه‌نگاران آزاد افغانستان، در چهار ماه گذشته حدود ۲۰۰ رسانه در افغانستان بسته شده‌اند.

شبکه تلویزیونی آریانا هم هرچند به دلیل ثروت بنیان‌گذار این رسانه همچنان فعال است، از محتوای تولیدات آن مشخص است که به‌شدت زیر فشار سانسور است. اخراج فوزیه وحدت، کارمند باسابقه این رسانه، در حالی که او سوگوار از دست دادن شوهرش است، نشان می‌دهد که فضا برای کار رسانه‌ای به‌ویژه برای زنان در افغانستان در حال از بین رفتن است.