هشدار کاخ سفید به ایران در مورد اتخاذ «تدابیر بیشتر» در صورت شکست دیپلماسی

ایالات متحده در مذاکرات احیای برجام به‌طور غیرمستقیم حضور دارد و از طریق اتحادیه اروپا با جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگو می‌کند

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید- REUTERS/Leah Millis

دولت ایالات متحده روز پنجشنبه اعلام کرد که در صورت شکست دیپلماسی در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ قدرت‌های جهانی با جمهوری اسلامی ایران در وین، برای جلوگیری از کسب درآمد این کشور «تدابیر بیشتری» به اجرا در خواهد آمد.

به گزارش رویترز، سخنگوی کاخ سفید گفت: «با توجه به پیشرفت‌های ادامه‌دار برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، رئیس‌جمهوری (آمریکا) از تیم خود خواسته است در صورتی که دیپلماسی شکست بخورد و مجبور شویم به گزینه‌های دیگر روی آوریم، آماده باشند.»

جن ساکی در نشست خبری روزانه خود تصریح کرد: «اگر دیپلماسی نتواند زود در مسیر خود قرار بگیرد و اگر برنامه هسته‌ای ایران به شدت‌ گرفتن ادامه دهد، آنگاه ما غیر از اتخاذ تدابیر اضافی برای محدود کردن بیشتر درآمدهای جمهوری اسلامی ایران انتخاب دیگری نداریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان، وزارت امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرده است که اگر ایالات متحده بخواهد تحریم‌های دیگری علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کند، افراد و نهادهای دیگری برای چنین اقدامی باقی مانده‌اند.

دولت قبلی آمریکا پس از خروج از برجام و بازگرداندن تحریم‌هایی که پس از اجرای آن لغو شده‌ بودند، تحریم‌های گسترده جدیدی را علیه جمهوری اسلامی اعمال کرد. رویترز گفته است که برخی معتقدند ابزار تحریم برای وادار کردن جمهوری اسلامی ایران به تغییر موضع، دیگر کارایی قبل را ندارد.

آمادگی آمریکا برای مذاکره مستقیم با ایران

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که دور هفتم مذاکرات احیای برجام در وین که از روز دوشنبه هفته گذشته آغاز و پس از چند روز متوقف شد، از روز پنجشنبه ازسر گرفته شد و به نظر می‌رسد هیئت مذاکره‌کننده جدید جمهوری اسلامی ایران همچنان بر مواضع هفته پیش خود تاکید دارد.

نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران نیز روز پنجشنبه در مصاحبه با شبکه خبری الجزیره، با بیان این که ایالات متحده آماده مذاکره مستقیم با جمهوری اسلامی ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور است، یافتن بهترین راه‌حل موجود برای حل این مسئله پیچیده را خواستار شد.

به گزارش رویترز، رابرت مالی در این گفت‌وگو  اضافه کرد که جمهوری اسلامی ایران در جلسات اخیر مذاکرات در وین، پیشنهادهای سازنده‌ای ارائه نکرده و حتی از مصالحه‌هایی که در دوره‌های قبلی مذاکرات با دولت حسن روحانی شکل گرفته بود، عقب نشسته است.

هیئت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته اعلام کرد که پیش‌نویس‌های توافق پیشنهادی خود در دو حوزه رفع تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای را به طرف اروپایی ارائه کرده است؛ پیشنهادهایی که از دید طرف مقابل پذیرفتنی نبودند و نمایندگان آن‌ها برای مشورت به کشورهایشان بازگشتند.

ایالات متحده در این مذاکرات به‌طور غیرمستقیم حضور دارد و از طریق اتحادیه اروپا با جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگو می‌کند.