رایزنی نماینده ویژه آمریکا با چین و روسیه در آستانه ادامه مذاکرات برجام

مذاکرات این هفته ادامه دور هفتم خواهد بود

Brendan Smialowski / AFP

رابرت مالی نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران روز چهارشنبه گفت با «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه و «ژائوژو ما» قائم مقام وزیر امور خارجه چین درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران، گفت‌وگوی خوبی داشته است.

وی نوشت، همانطور که پیش از آغاز دور هفتم مذاکرات موافقت کردیم، ما به هماهنگی نزدیک سه‌جانبه جهت دستیابی به هدف مشترکمان، پیروی کامل دوجانبه از برجام بر اساس پیشرفت‌های حاصل شده در شش دور مذاکره پیشین، ادامه می‌دهیم.

قرار است دور هفتم مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران و قدرت‌های جهانی، که از دوشنبه هفته گذشته در وین آغاز و پس از چند روز متوقف شد، روز پنجشنبه (۱۸ آذر) ازسر گرفته شود. ایالات متحده در این مذاکرات به‌طور غیرمستقیم حضور دارد.

همزمان در روز چهارشنبه، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران در شهر واشینگتن پایتخت ایالات متحده گفت، در گفت‌وگوهای قبلی، «برخی از مسائل حساس که در زمینه بازگشت احتمالی به برجام در برابر ما بود، یا حل شده یا در مسیر حل شدن بود.»

ند پرایس افزود، ما امیدوار بودیم که هیئت مذاکره‌کننده دولت جدید ایران در بازگشت به وین، با اتکا بر پیشرفت‌هایی که در شش دور قبلی مذاکرات حاصل شده بود، آماده کار بر روی موضوعات باقی‌مانده باشد، اما اینطور نشد.

لیز تراس وزیر امور خارجه بریتانیا پیشتر در روز چهارشنبه به جمهوری اسلامی ایران هشدار داد که این آخرین شانس برای بازگشت به برجام است  و اضافه کرد لندن مصمم به همکاری با متحدانمان برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای است.

دور جدید مذاکرات پس از ارائه پیشنهادهای جدید ایران در دو حوزه لغو تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای به طرف اروپایی، و نیاز به مشورت با دولت‌های متبوع طرف‌های مقابل متوقف شد.

انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات تاکید کرد که مذاکرات این هفته ادامه دور هفتم خواهد بود.