آلاینده‌های هوا خطر ابتلا به ویروس کرونا را افزایش می‌دهند

سالانه ۴۰ هزار نفر در ایران به‌دلیل آلودگی هوا جانشان را از دست می‌دهند

پیش‌تر شرکت کنترل هوای تهران، با اعلام اینکه آبان ۱۴۰۰ آلوده‌ترین ماه سال در پایتخت بود، هشدار داد که در ماه آذر نیز میزان آلاینده‌های هوا افزایش می‌یابند- Majid Asgaripour/WANA via REUTERS

درحالی‌که هوای اغلب مناطق تهران در وضعیت ناسالم قرار دارد، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درباره خطر ابتلا به بیماری کرونا هم‌زمان با وارونگی هوا و انباشت آلاینده‌ها هشدار داد و گفت که آسیب به دستگاه تنفسی باعث می‌شود که زمینه و بستر جولان بیماری کرونا فراهم شود. به گفته محسن فرهادی، در شرایط کرونا مردم از ماسک استفاده می‌کنند، اما ماسک‌های کرونا برای شرایط آلودگی هوا کارآمدی زیادی ندارند و در وضعیت آلودگی هوا باید از ماسک‌های فیلتردار استفاده شود و ماسک‌های پزشکی سه لایه نمی‌توانند به میزان بالایی حفاظت فردی در مقابل آلودگی هوا ایجاد کنند.

پیش‌تر نیز علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران نیز هشدار داده بود که آلودگی هوا می‌تواند خطر ابتلا به ویروس کرونا را افزایش دهد. به گفته او از طرفی ماندگاری ویروس کرونا در شرایط وارونگی و آلودگی هوا افزایش می‌یابد و از طرف دیگر به خاطر آسیب سیستم تنفسی بر اثر آلودگی، فرد در برابر ویروس ضعیف‌تر می‌شود.

حالا نیز معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درباره این موضوع هشدار داده است. فرهادی با بیان اینکه در زمان‌های آلودگی هوا باید به سمت «اقدامات کوتاه‌مدت و مسکن‌‌گونه» برویم تا بتوانیم شرایط را تعدیل کنیم، به خبرگزاری ایسنا گفت: «سالمندان، بیماران قلبی، تنفسی، زنان باردار و افراد پر ریسک در این شرایط تا حد امکان از منازل خود خارج نشوند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «دستگاه‌های مسئول باید در شرایط آلودگی هوا، محدودیت‌هایی را اعمال کنند. اقداماتی مانند عدم انجام ورزش‌های سنگین در فضای باز، تعطیلی موقت معادن شن و ماسه به‌ویژه در حومه شهر، محدود کردن تردد کامیون‌ها در سطح شهر به‌ویژه کامیون‌های با سوخت دیزل، تاکید ویژه بر دارا بودن معاینه فنی خودروها و موتورسیکلت‌ها می‌تواند موجب بهبود شرایط کنونی به‌صورت مقطعی باشد.»

فرهادی درباره راهکارهای رفع مشکل آلودگی هوا نیز به خبرگزاری ایسنا گفت: «تهران و کلان‌شهرها برای مقابله با آلودگی هوا، به اقدامات میان‌مدت و بلندمدت مانند تقویت سیستم حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری به‌ویژه مترو، گسترش خطوط اتوبوس‌رانی به‌ویژه اتوبوس‌های دوستدار محیط‌زیست با سوخت گاز و برق و اصلاح سیستم سوخت خودروها نیازدارند.»

باوجوداینکه شواهد نشان می‌دهد استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها و صنایع، دلیل اصلی آلودگی هوای تهران است، مقام‌های دولتی و شهردار تهران مدعی شده‌اند که منابع متحرک ازجمله موتورسیکلت‌ها، خودروها و کامیون‌ها بیشترین نقش را در آلودگی هوای تهران دارند.

حتی اگر این ادعا درست باشد، تقویت سیستم حمل‌ونقل عمومی و ترغیب شهروندان به استفاده از آن می‌تواند از آلودگی هوای شهر بکاهد، بااین‌حال شهرداری تهران اقدام موثری برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی انجام نمی‌دهد. آخرین توصیه علیرضا زاکانی شهردار تهران نیز برای رفع آلودگی هوا این بود که «ماشین‌ها مدتی تردد نکنند.»

آماری که جعفر تشکری هاشمی، عضو شورای شهر تهران از فرسودگی اتوبوس‌های شرکت واحد و تاکسی‌های شهری اعلام کرد، نشان می‌دهد که اغلب منابع آلاینده متحرک در شهر تهران، ناوگان عمومی حمل‌ونقل است. به‌طوری‌که طبق گفته تشکری هاشمی ۱۴ سال از سن فرسودگی اتوبوس‌‎های بی‌آر‌تی در تهران گذشته است. بنا بر اعلام محسن هاشمی، رئیس پیشین شورای شهر تهران نیز در حال حاضر روزانه پنج میلیون سفر با ناوگان حمل‌ونقل عمومی انجام می‌شود درحالی‌که باید به روزانه ۱۵ میلیون سفر برسد.

پیش‌تر شرکت کنترل هوای تهران، با اعلام اینکه آبان ۱۴۰۰ آلوده‌ترین ماه سال در پایتخت بود، هشدار داد که در ماه آذر نیز میزان آلاینده‌های هوا افزایش می‌یابند. بر اساس اعلام وزارت بهداشت، در سال ۱۳۹۹ بالغ ‌بر ۳۷۰۰ نفر در تهران به‌دلیل آلودگی هوا جان ‌باختند.

آمار کشوری مرگ‌ومیر به دلیل آلودگی هوا را نیز محمد صادق حسنوند، رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام کرد و گفت که در ایران هرسال حدود ۴۰ هزار نفر بر اثر پیامدهای آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.