آلمان برای اولین بار دولتی با رعایت برابری جنسیتی دارد

جانشین مرکل، اعلام کرد که هیئت دولت جدید این کشور ۱۶ عضو خواهد داشت: هشت زن و هشت مرد

اولاف شولتس، سوسیال دموکرات ۶۳ ساله و صدراعظم آینده آلمان خود را فمینیست توصیف می‌کند - Tobias Schwarz / AFP

با وجود کناره‌گیری آنگلا مرکل، نخستین صدراعظم زن آلمان از سمت خود، برای اولین بار در تاریخ این کشور شرایط برای داشتن دولتی با رعایت برابری جنسیتی کاملا مهیا است.

روز دوشنبه، اولاف شولتس، جانشین مرکل، اعلام کرد که هیئت دولت جدید این کشور ۱۶ عضو خواهد داشت: هشت زن و هشت مرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای شولتس گفت: «زنان و مردان هرکدام نیمی از جمعیت را تشکیل می‌دهند؛ پس زنان نیز باید نیمی از قدرت را در دست داشته باشند.»

شولتس، سوسیال دموکرات ۶۳ ساله و صدراعظم آینده که خود را فمینیست توصیف می‌کند، قول داده بود تا حد ممکن از زنان در دولت خود استفاده کند. او گفت: «بسیار مفتخرم که توانسته‌ایم به این موضوع جامه عمل بپوشانیم.»

در کابینه شولتس، زنان تمام سمت‌های دفاعی و امنیتی را بر عهده خواهند داشت. شولتس گفت: «در این دولت امنیت و اطلاعات زیر نظر زنان قوی خواهد بود.»

آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه جدید، نانسی فائزر، وزیر کشور، و کریستین لمبرشت، وزیر دفاع، خواهند بود. این اولین بار است که هم وزارت امور خارجه و هم وزارت دفاع آلمان به دست زنان اداره می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز دوشنبه، این سه وزیر جدید نیز اهداف خود را تبیین کردند.

فائزر که سوسیال دموکرات است، قول داد: «با بزرگ‌ترین عامل تهدید این کشور یعنی راست افراطی تندرو که با مردمسالاری لیبرال ما در تضاد است مبارزه می‌کنم.»

لمبرشت وعده داد منابع مالی ارتش آلمان را بیشتر کند و گفت که در شرایط اسف‌بار تسلط طالبان بر افغانستان، همه ماموریت‌های آلمان در خاک بیگانه بر «راهبرد خروج» مبتنی خواهد بود.

بائربوک قول داد با قرار گرفتن در سمت وزارت خارجه در برابر چین و روسیه سیاستی جدی اتخاذ کند.

سایر وزرای زن در هیئت دولت جدید آلمان هم گفتند این ترکیب مساوی پیامی مهم برای کل کشور است. کلارا گی‌ویتز، وزیر جدید مسکن و شهرسازی، گفت: به عضویت در این هیئت دولت افتخار می‌کنم چون برابری جنسیتی در ترکیب آن رعایت شده است؛ آرمانی که سالیان سال برای تحقق آن مبارزه کرده‌ام. این نشانه‌ای مهم برای همه زنان در کشور ما است.»

شولتس که روز چهارشنبه، پس از ۱۶ سال حاکمیت مرکل، قدرت را به دست می‌گیرد، در صدر دولتی ائتلافی و سه جناحی قرار می‌گیرد که سبزهای مترقی و لیبرال دموکرات‌های آزاد هم در آن حضور دارند. حزب او در انتخابات عمومی ۲۶ سپتامبر پیروز شد.

شولتز با آنکه هم‌حزبی مرکل (رهبر حزب اتحاد دموکرات مسیحی) نیست، در دولت مرکل در صدر شماری از سمت‌های وزارتی مهم قرار داشته و خود را جانشین طبیعی صدراعظم پیشین جلوه داده است.

در گذشته از مرکل به دلیل آنکه غیر از چند سال آخری که در قدرت بوده، از به کار بردن واژه «فمینیست» پرهیز داشته، انتقاد شده است.

با این حال، تحلیلگران می‌گویند دوران طولانی در قدرت قرار داشتن خانم مرکل شرایط را برای تشکیل این هیئت دولت جدید فراهم کرده است.

دکتر یوتا آلمندیگر، رئیس موسسه تحقیقاتی مرکز علوم اجتماعی برلین دبلیو.زد.بی، در مصاحبه با نیویورک تایمز گفت: «آلمان در چند سال گذشته متحول شده است و مرکل در این تحول نقش مهمی ایفا کرده است. بنابراین شولتس به نوعی از خواست کشور پیروی کرده است.»

© The Independent

بیشتر از جهان