حضور نظامی نیرو های بسیج مردمی در سوریه

بسیج مردمی از اعتراف به حضور نیرو هایش در سوریه خودداری می کند

AFP (اندیپندنت عربی)

منابع نزدیک به جناح های مسلح عراق اظهار داشتند که انبار تجهیزات نظامی متعلق به نیرو های بسیج مردمی در استان انبار در غرب این کشور و در نزدیکی مرز با سوریه هدف حمله موشکی قرار گرفته و کاملا نابود شده است.

 این خبر چند ساعت پس از آن فاش شد که مواضع شبه نظامیان عراقی وابسته به نیرو های بسیج مردمی، در خاک سوریه از سوی هواپیماهای ناشناس بمباران شده و منجر به کشته و زخمی شدن شمار زیادی از این شبه نظامیان شد.

فرماندهی نیرو های بسیج مردمی از اظهار نظر در مورد حملات یاد شده خودداری کرده اما برخی رسانه های متعلق به نیرو های بسیج مردمی با نشر جزئیات حملات مزبور، اسرائیل را متهم به انجام حمله به مواضع نیرو های بسیج مردمی کردند.

در جریان دو ماه گذشته، شماری از ذخایر مهمات نظامی و مراکز فرماندهی نیرو های بسیج مردمی در عراق هدف حمله قرار گرفت و اسرائیل متهم به دست داشتن در این حملات شد، اما اقدام برخی از فرماندهان بسیج مردمی به متهم کردن ایالات متحده مبنی بر فراهم کردن سهولت به اسرائیل، اتهامات یاد شده را با شک و تردید رو به رو می کند.

در همین حال، یکی از مسئولان دولت محلی استان انبار در صحبتی که با اندیپندنت عربی داشت، گفت بعید نیست که آتش سوزی اخیر یک اقدام ساختگی باشد تا انظار عمومی را از پیگیری حمله به موضع نیرو های بسیج مردمی در خاک سوریه دور سازد. زیرا حضور نیرو های بسیج مردمی در قلمرو سوریه، مسئله ای پرسش بر انگیز است و هیچ توجیهی ندارد، از این رو فرماندهی بسیج مردمی در عراق نمی خواهد به حضور نیرو هایش در خاک سوریه اعتراف کند.

با آن که گروه های شیعه ای عراقی وفادار به ایران، حضور برخی از نیرو های خود را در خاک سوریه برای دفاع و حمایت از عتبات مقدسه تلقی می کنند اما شهروندان عراقی به صورت عموم مخالف حضور شبه نظامیان عراقی در سوریه هستند و نمی خواهند افراد مسلح عراقی به منظور حمایت از رژیم بشار اسد، در سوریه وارد کارزار شوند. همچنان طبق قوانین دولت عراق، نیرو های بسیج مردمی اجازه ندارند در خارج از کشور دست به فعالیت های نظامی بزنند.

سپاه پاسداران عراق

غازی حسین، تحلیلگر سیاسی عراق معتقد است که گروه های مسلح تشکیل دهنده بسیج مردمی به دو جناح فکری متفاوت وابستگی دارند، گروه اول از دستورات مرجع تقلید نجف، آیت الله سیستانی پیروی می کنند و گروه دوم، پیرو علی خامنه ای، رهبران ایران هستند و البته گروه دوم را می توان به عنوان "سپاه پاسداران عراق" نامید که مهارت ویژه ای در انجام  فعالیت های فرامرزی دارند.

این تحلیل گر سیاسی می گوید در حالی که عراق متحد استراتژیک آمریکا است اما سپاه پاسداران ایران که از نظر ایالات متحده یک سازمان تروریستی به شمار می رود، نظارت بر فعالیت های نظامی اغلب نیرو های بسیج مردمی دارد. البته نیرو های عراقی وابسته به بسیج مردمی که تابع مرجعیت نجف هستند، پس از پایان جنگ با داعش، اکنون فعالیت های آن ها منحصر به دفاع و حمایت از عتبات مقدسه شیعه در عراق است و از اشتراک در درگیری های فرامرزی خودداری می کنند. در مقابل، گروه دیگر که پیرو علی خامنه ای هستند، شباهت های زیادی به نیرو های سپاه پاسداران ایران دارند و از دستورات ژنرال قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس پیروی می کنند.

موضعگیری بغداد در مورد حمله به مواضع نیرو های بسیج مردمی

به رغم این که دولت عراق تا کنون هیچ واکنشی نسبت به حملات اخیر بر مواضع نیرو های بسیج مردمی در خاک سوریه و در استان انبار نشان نداده است، اما ناظران سیاسی عقیده دارند که این تحولات بیشتر به سود دولت عراق است. به نظر می رسد بغداد دیگر نیازی ندارد تا به منظور تفکیک گروه های تشکیل دهنده بسیج مردمی وابسته و غیر وابسته به ایران؛ تلاش ورزد، زیرا گروه های مسلح وفادار به ایران با دخالت در امور سوریه، موضعگیری خود را آشکار می کنند. در نتیجه؛ تحولات اخیر به نفع بغداد تمام می شود و زمینه ای در انزوا قرار دادن گروه های مسلح وفادار به ایران را فراهم می کند.

 

© IndependentArabia