ادامه ترور سریالی افسران امنیت ملی افغانستان؛ هیچ‌کس پاسخگو نیست

در تازه‌ترین مورد از ترور افسران امنیت ملی دولت پیشین افغانستان، گل‌رحمان در کابل و عبدالمالک در مزارشریف کشته شدند

تهدید، تعقیب و قتل افسران نهادهای امنیتی، به ویژه افسران امنیت ملی در شهرهای مختلف افغانستان افزایش‌ یافته است - AFP

پنج‌شنبه ۱۱ آذر، گل‌رحمان افسر ارشد ۰۱۱ اداره امنیت ملی در دولت پیشین افغانستان، در منطقه کارته نو در شهر کابل ترور شد و جمعه ۱۲ آذر، عبدالمالک احمدی، افسر محلی امنیت ملی در بلخ، در شهر مزارشریف کشته شد.

منابع آگاه در کابل و بلخ به ایندیپندنت فارسی می‌گویند: تهدید، تعقیب و قتل افسران نهادهای امنیتی، به ویژه افسران امنیت ملی در شهرهای مختلف افغانستان افزایش‌ یافته است و در تازه‌ترین مورد، دو افسر این نهاد در شهرهای کابل و بلخ پس از سه ماه تحت تعقیب بودن، به قتل رسیده‌اند.

یک افسر پیشین اداره امنیت ملی در شهر کابل گفت: «گل‌رحمان، از افسران ارشد در ریاست ۰۱۱ امنیت ملی بود و در سه ماه گذشته، در مناطق دوردست و روستایی پنهان‌شده بود. او در نهایت از درماندگی به کابل آمده بود تا گذرنامه دریافت کند و به خارج برود.»

این افسر پیشین امنیت ملی گفت، به دلیل اینکه سفر قاچاقی به خارج از افغانستان تقریبا ناممکن شده است، گل‌رحمان با اعتماد به عفو‌عمومی طالبان، حدود دو هفته قبل به اداره گذرنامه در کابل مراجعه کرد تا گذرنامه دریافت کند و به خارج از افغانستان برود. به گفته این منبع،افراد مسلح روز پنج‌شنبه گذشته در منطقه کارته نو در شهر کابل او را ترور کردند و هیچ‌کسی مسئولیت این کار را به عهده نگرفته است.

گل رحمان ساکن استان لغمان بود و نزدیک به ۱۰ سال در اداره امنیت ملی افغانستان کار کرده بود. ریاست ۰۱۱ امنیت ملی در دولت پیشین افغانستان که گل‌رحمان در آن کار می‌کرد، مسئولیت رصد شبکه‌های اجتماعی را به عهده داشت و بیشتر تبلیغات طالبان در فضای مجازی را هدف قرار می‌داد.

در همین حال، منابع در شهر مزارشریف می‌گویند، عبدالمالک احمدی، یک افسر پیشین اداره امنیت ملی در بلخ، روز جمعه ۱۲ آبان، در شهر مزارشریف کشته ‌شده است. یکی از نزدیکان احمدی گفت: «پس از فروپاشی دولت پیشین، عبدالمالک تحت تعقیب طالبان بود و چندین بار تلاش کرد به خارج از کشور برود، اما به‌خاطر خانواده‌اش نتوانست.  چند شب قبل به شکلی مرموز مسموم شد و پس از چند شبانه‌روز که در حالت کُما بود، شب گذشته جان داد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این منبع افزود، هیچ شخص یا گروهی مسئولیت قتل عبدالمالک احمدی را به عهده نگرفته است و اعضای خانواده‌اش نیز در مورد اینکه چه کسی قاتل است چیزی نمی‌گویند. اعضای خانواده عبدالمالک با انتشار اطلاعیه‌ای نوشته‌اند: «‌جنازه شهید عبدالمالک احمدی روز شنبه ۱۳ آذرماه به خاک سپرده می‌شود.»

یک منبع در تخار می‌گوید، چهار فرمانده نیروهای خیزش مردمی که در دولت پیشین افغانستان در شهرستان کلفگان علیه طالبان می‌جنگیدند، حدود دو هفته قبل بازداشت و در یک چاه در مرکز شهرستان کلفگان زندانی شد‌ه‌اند. این منبع می‌گوید، این فرماندهان زیر سخت‌ترین شکنجه‌ها به‌سر می‌برند و تلاش‌ خانواده‌هایشان برای رهایی آنان بی‌نتیجه مانده‌ است. به گفته این منبع، خانواده‌های فرماندهان از مسئولان طالبان در کابل نامه عفو گرفته‌اند، اما مسئولان محلی طالبان نامه‌ها را نادیده می‌‎گیرند.

این منبع می‌گوید، پس‌ازآنکه طالبان عزت‌الله از فرماندهان نیروهای خیزش مردمی را در روز۱۸ مهرماه، در شهرستان کلفگان تیرباران کرد، حدود ۵۰ تن از نیروهایی که در دولت پیشین افغانستان در کلفگان علیه طالبان می‌جنگیدند، ناپدیدشده‌اند. تعدادی از این افراد خانه‌هایشان را به‌قصد رفتن به ایران و پاکستان ترک کرده‌اند و شمار دیگر ممکن است به پنجشیر رفته باشند. به نقل از این منبع، خانواده‌های افراد ناپدیدشده با آنان ارتباط ندارند و از ترس طالبان نمی‌توانند در این مورد حرفی بزنند.

باوجودی که پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان در ۱۵ اوت، رهبر این گروه با صدور عفو عمومی به همه کارکنان دولت پیشین افغانستان و نظامیان اطمینان داد که مورد انتقام‌جویی قرار نمی‌گیرند، اما در سه ماه گذشته شمار زیادی از نظامیان پیشین در شهرهای مختلف افغانستان کشته و بازداشت ‌شده‌اند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در آخرین گزارش تحقیقی که سه‌شنبه ۹ آذر منتشر کرد، از ادامه اقدامات انتقام‌جویانه طالبان علیه نیروهای امنیتی دولت پیشین افغانستان ابراز نگرانی کرد.

در گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر آمده است که در سه ماه گذشته، تنها در چهار استان‌ قندوز، قندهار، هلمند و غزنی بیشتر از ۱۰۰ نیروی امنیتی دولت پیشین افغانستان کشته و ناپدید شده‌اند. در این گزارش آمده است که طالبان با استفاده از اسناد و اطلاعات باقی‌مانده از روند استخدام در دولت پیشین افغانستان، افسران نیروهای امنیتی را تعقیب و بازداشت می‌کند.

مارکوس پوتزل، سفیر آلمان در افغانستان و تام وست، فرستاده ویژه وزارت خارجه ایالات‌متحده در امور افغانستان، پس از انتشار این گزارش، از اقدامات انتقام‌جویانه طالبان علیه نیروهای امنیتی دولت پیشین ابراز نگرانی کردند و از طالبان خواستند به تعهدشان در قبال عفو‌عمومی پایبند بمانند.