پاپ در دیدار از اردوگاه پناهندگان، رفتار اروپا با مهاجران را محکوم کرد

سفر پنج روزه پاپ به قبرس و یونان زیر سایه موضوع مهاجرت انجام شده است

دیدار پاپ فرانسیس از پناهجویان در یونان - Andreas SOLARO / AFP

پاپ فرانسیس در نخستین سفر خود به یونان «بی‌تفاوتی» اروپا به مهاجران و پناهندگان را محکوم کرد.

او روز یکشنبه پنجم دسامبر در بازدید از اردوگاه پناهندگان ماورونی در لسبوس، با پناهندگان منتظر تایید وضعیت پناهندگی‌شان صحبت کرد.

سفر پنج روزه پاپ به قبرس و یونان زیر سایه موضوع مهاجرت انجام شده و فرانسیس از کشورهای اروپایی درخواست کرده است با نیازمندان همبستگی بیشتری داشته باشند.

او تاکید کرد که اروپا باید از دیوارسازی، ترساندن و بیرون راندن «آن‌هایی که از سر نیاز به در خانه ما آمده‌اند»، دست بردارد.

او در این اردوگاه که منتظر دریافت اعتبارات اتحادیه اروپا برای ساختن «تاسیسات دارای امکانات نظارتی بیشتر» است، گفت: «خواهش می‌کنم بیاید از این کشتی شکسته تمدن دست برداریم.»

چنین اردوگاه‌هایی هم‌اکنون در جزایر ساموس، لروس و کوس یونان برپا شده‌اند و گردانندگان آن‌ها متهم‌اند که تعهدات آتن برای حفاظت از بی‌پناهان را زیر پا گذاشته‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد: «طبق قوانین بین‌المللی و اتحادیه اروپا، زندانی کردن پناهجویان باید آخرین راهکار باشد.»

«همان‌طور که می‌ترسیدیم، مقام‌های یونان پشت مفهوم مبهم مراکز به‌اصطلاح دارای امکانات نظارتی بیشتر پنهان شده‌اند تا به طور غیرقانونی آزادی پناهجویان را سلب کنند.»

این گروه حقوق‌بشری از یونان خواست که «این تصمیم را بی‌درنگ لغو کند و محدودیت‌ها را بردارد».

پاپ فرانسیس گفت: «از تمام مردان و زنان و از همه می‌خواهم به ترس و هراسی که فلج‌کننده است، به بی‌اعتنایی‌هایی که کشنده است و به بی‌احترامی‌های بدبینانه‌ای که حاشیه‌نشینان را خونسردانه به دست مرگ می‌سپارد، تن ندهند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«بیایید از نادیده گرفتن واقعیت‌ها دست برداریم، از به گردن دیگران انداختن مداوم مسئولیت‌ها و از واگذاشتن مشکل مهاجرت به دیگران، طوری که انگار برای هیچ کسی اهمیت ندارد و فقط بار بیهوده‌ای است که باید بر دوش دیگران گذاشت، دست برداریم.»

او هشدار داد دریای مدیترانه نباید «به دریای متروک مرگ» تبدیل شود.

پناهندگانی که در اردوگاه منتظر آمدن پاپ فرانسیس بودند، امید داشتند که او به شماری از آن‌ها کمک کند به ایتالیا انتقال یابند؛ زیرا در دیدار سال ۲۰۱۶ از این اردوگاه نیز همین کار را کرده بود.

خانم انیس کیاکو اهل کنگو که پسر دو ساله‌اش که روی زانو نشانده، در لسبوس به دنیا آمده است، می‌گوید: «آمدن پاپ به اینجا برای ما رحمت است.»

«ما پناهندگان مشکلات زیادی در اینجا داریم. رنج و عذاب زیادی می‌کشیم.»

«احساس می‌کنیم آمدن پاپ به اینجا برای ما برکت دارد؛ چون امیدواریم ما را با خود ببرد؛ زیرا اینجا عذاب می‌کشیم.»

به گزارش اسوشیتدپرس، فرانسیس روز یکشنبه هنوز هیچ پناهنده‌ای را از اردوگاه خارج نکرده است و روز دوشنبه به واتیکان بازمی‌گردد.

با این حال، واتیکان طی دیدار پاپ از قبرس اعلام کرد ۱۲ مهاجر که از  قبرس‌ شمالی ترک‌نشین عبور کرده بودند، در هفته‌های آینده به ایتالیا انتقال خواهند یافت.

به گفته مقام‌های قبرس که اصرار دارند این کشور جزیره‌ای عضو اتحادیه اروپا دیگر ظرفیت پذیرش مهاجران بیشتری را ندارد، در کل ۵۰ نفر به ایتالیا انتقال خواهند یافت.

خانم کاترینا ساکلاروپولو، رئیس‌جمهوری یونان، در گفت‌وگو با فرانسیس از برخورد یونان با بحران مهاجران دفاع کرد.

او گفت: «این پیام پرصلابت امید و مسئولیت است که از لسبوس به جامعه بین‌المللی منتقل می‌شود.»

نوتیس میتاراچی، وزیر امور مهاجرت یونان، نیز روز یکشنبه از رویکرد یونان دفاع کرد و گفت که واکنش یونان در سال ۲۰۱۵ در برابر این بحران «عاری از خودخواهی» بود و به حفاظت از پناهجویان ادامه می‌دهد.

او از اتحادیه اروپا درخواست کرد برای کمک به کشورهای خط مقدم مثل یونان اقدام‌های بیشتری انجام بدهد.

گزارش تکمیلی در ای‌پی

© The Independent