«معجزه» چیست، «قدیس» کیست؟

نحوه تصمیم‌گیری کلیسای کاتولیک درباره رویدادهای الهی روی زمین

مادر ترزا و پاپ ژان پل دوم هر دو  از سوی کلیسا  قدیس اعلام شدند-JEAN-CLAUDE DELMAS / AFP

اگر چه بسیاری از ساکنان کره زمین «کریسمس» را بدون توجه به زمینه دینی آن جشن می‌گیرند اما با نزدیک شدن به تعطیلات سال نو میلادی و جشن‌های مسیحی حول‌وحوش آن احتمالا بارها عبارات معجزه، خانواده متبرک و قدیسین را شنیده‌اید.

الهیات مسیحی اگر چه نزدیکی زیادی با اسلام و یهودیت دارد اما در مواردی تحت تاثیر نظام کلیسایی عبارات مذهبی در آن معنای دیگری یافته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«مقدسین» چه کسانی هستند؟

آلبینو لوسیانو که در جهان بیشتر با نام پاپ ژان پل اول شناخته می‌شود، تنها ۳۴ روز در سپتامبر ۱۹۷۸ به‌عنوان پاپ بر جهان مسیحی کاتولیک حکمرانی کرد؛ اما او به‌زودی به صف آن دسته از پاپ‌های قرن بیستم خواهد پیوست که کلیسای کاتولیک آن‌ها را «مقدس» معرفی کرده است؛ یعنی به طور رسمی اعلام شده که در بهشت هستند و عنوان «متبرک» یا «قدیس» به آن‌ها اعطا شده است.

این فرآیند مستلزم بررسی دقیق زندگی و قداست یک نامزد و شامل چندین مرحله است که می‌تواند سال‌ها یا حتی قرن‌ها طول بکشد.

پس از مرگ شخصی که به قداستی استثنایی شهرت دارد، یک اسقف می‌تواند تحقیقاتی را در مورد زندگی آن‌ها آغاز کند. در این مرحله می‌توان به شخص لقب «بنده خدا» یا خدمتگزار خداوند را اعطا کرد. جزئیات و تحقیقات بیشتری لازم است تا آن‌ها به‌عنوان «ارجمند» که مرحله بعدی در قدیس اعلام شدن است، شناخته شوند.

مرحله بعدی تبرک است؛ زمانی که شخصی «متبرک» و مورد لطف خداوند اعلام شود. این مرحله معمولا مستلزم آن است که واتیکان تایید کند که شخص با شفاعت نزد خدا «معجزه» انجام داده است. دو معجزه لازم است تا یک «متبرک» قدیس اعلام شود.

«معجزه» مورد تائید کلیسا چیست؟

تعالیم کلیسای کاتولیک آن را به‌عنوان یک نشانه یا شگفتی مانند «شفا یا کنترل طبیعت» تعریف می‌کند که فقط می‌تواند به قدرت الهی نسبت داده شود.

در فرآیند تقدیس، لفظ معجزه تقریبا همیشه به بهبود خودبه‌خود و پایدار یک وضعیت پزشکی جدی و تهدید‌کننده زندگی اشاره دارد. شفا باید به‌گونه‌ای صورت گرفته باشد که نتوان روی بالاترین سطح دانش علمی حساب کرد و علم نتواند در برابر دعای شخص مقدس پاسخی داشته باشد.

اعتقاد کاتولیک‌ها به معجزه اعتقادی دیرینه است و ریشه در باورهای کلیسا درباره زندگی و فعالیت عیسای ناصری دارد. انجیل‌های مسیحی عیسی را به‌عنوان یک معلم و همچنین به‌عنوان یک معجزه‌گر که آب را به شراب تبدیل می‌کرد، روی آب راه می‌رفت و جمعیت زیادی را با حداقل غذا سیر می‌کرد، نشان می‌دهند.

در سنت کاتولیک معجزه چیزی بیش از شفای جسمانی است. معجزات همچنین موعظه عیسی را تائید می‌کنند: اینکه خداوند مایل است در زندگی مردم مداخله کند و می‌تواند رنج آن‌ها را از بین ببرد.

آشتی کلیسا با علم

کلیسای کاتولیک چند وقتی هست که از اعتقاد خود مبنی بر اینکه «علم و ایمان» دشمنان قسم خورده یکدیگرند تا حدی دست برداشته است و تحقیق بر روی معجزات فرضی را که توسط مجمع واتیکان برای امور مقدسین انجام می‌شود، با این نگاه هدایت می‌کند.

روحانیونی که مجمع معجزه کار می‌کنند، تمام جنبه‌های زندگی یک نامزد قداست را ارزیابی می‌کنند. یک هیئت پزشکی متشکل از کارشناسان مستقل علمی برای بررسی یک معجزه ادعا شده منصوب می‌شود. آن‌ها با بررسی تاریخچه پزشکی شروع به جستجوی توضیحات کاملاً طبیعی برای بهبود می‌کنند.

قوانین جدید

روند تقدیس و قدیس سازی در طول تاریخ دستخوش بازنگری‌های مستمر بوده است.

در سال ۲۰۱۶ پاپ فرانسیس اصلاحاتی را در نحوه ارزیابی معجزات توسط کلیسا آغاز کرد که قرار است این روند را دقیق‌تر و شفاف‌تر کند.

یکی دیگر از اصلاحات پاپ فرانسیس این است که برای پیشبرد یک پرونده تقدیس، دو سوم هیئت پزشکی باید تائید کنند که این رویداد معجزه‌آسا با علل طبیعی قابل توضیح نیست.

هدف کلی این اصلاحات حفاظت از یکپارچگی فرآیند تقدیس و پرهیز از اشتباهات یا رسوایی‌هایی است که باعث بی‌اعتبار شدن کلیسا یا گمراه کردن مؤمنان می‌شود.

پیش از پاپ فرانسیس، در قرن دهم، پاپ جان پانزدهم فرآیند شناسایی قدیسین را سروسامان داده بود. قبل از آن زمان، قدیسان عمدتاً توسط آیین عمومی تأسیس‌شده بودند. بر اساس اعلام دانشنامه بریتانیکا، بیش از ۱۰ هزار قدیس توسط کلیسای کاتولیک روم به رسمیت شناخته‌شده است، اگرچه نام و تاریخ برخی از این مردان و زنان مقدس در تاریخ گم شده است.