سخنگوی ارتش: صدای انفجار در نطنز به دلیل آزمایش سامانه موشکی بوده است

«این‌گونه تمرینات در فضای کاملا امن صورت می‌گیرد»

رسانه‌های ایران خبر از وقوع یک انفجار در نطنز، از مراکز اصلی تجهیزات هسته‌ای ایران، داده‌اند. به گزارش خبرگزاری ایرنا، صدای انفجار مهیب در آسمان بادرود از توابع شهرستان نطنز و در فاصله نزدیک به ۲۰ کیلومتری مجتمع هسته‌ای «شهید احمدی روشن» شنیده شده است.

پس از انتشار خبرهای اولیه در این مورد، تلویزیون حکومتی ایران اعلام کرد که دلیل این انفجار شلیک آزمایشی موشک توسط پدافند هوایی ایران بوده است.

فرمانده پدافند هوایی منطقه نطنز به شبکه خبر گفت: «ساعتی پیش برای ارزیابی آمادگی میدانی یکی از سامانه‌های موشکی منطقه آزمایش شد و جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.»

این مقام گفت این بخشی از «تمرینات» است که در «فضای کاملا امن و با هماهنگی کامل شبکه یکپارچه پدافندی» صورت گرفته است.

شاهین تقی خانی، سخنگوی ارتش، هم به صدا و سیما گفت: «همان‌طور که اعلام شد ساعتی پیش برای ارزیابی آمادگی میدانی یکی از سامانه‌های موشکی میدان آزمایش شد. این آزمایش برای ارزیابی سامانه‌های مستقر در منطقه صورت گرفت. این‌گونه تمرینات در فضای کاملا امن و با هماهنگی کامل شبکه یکپارچه پدافندی صورت می‌گیرد.»

با این حال رسانه‌های ایران و حتی رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران در ابتدا اخباری نامطمئن راجع به این واقعه منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد اگر هم این انفجار بر اثر «تمرین» بوده از قبل با آن‌ها هماهنگی نشده بود.

یک شاهد عینی شنبه شب به «ایرنا» گفت: «مردم بادرود این صدا را به همراه نوری که نشان از انفجار یک شی در آسمان این شهر بود مشاهده کرده‌اند.» خبرگزاری فارس نیز ضمن گزارش این واقعه گفته بود «صدای مهیبی» در بادرود شنیده شده که «کوتاه بوده» و «همزمان نور شدیدی در آسمان دیده شده است.»

فارس به نقل از «شنیده‌های غیررسمی» خبرنگار خود گفته بود یک پهپاد ناشناس منهدم شده است. اما شبکه خبر گزارش کرد که «بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی از منطقه موشک پدافندی با هدف آزمایش واکنش سریع به تهاجم احتمالی شلیک شد» و در آسمان منطقه منفجر شده است. خبرگزاری فارس نیز سپس خبر مشابهی گزارش کرد.

ایرنا و برخی سایر منابع، تصاویری نیز از آسمان نطنز منتشر کرده‌اند که نشان از روشنایی نامشخصی در آسمان می‌دهد.

فرماندار نطنز به نظر هنوز علت انفجار را تایید نکرده است. به گزارش ایسنا، او ضمن اعلام این‌که انفجار حوالی ساعت ۸:۱۵ شب در نطنز شنیده شده است گفت: «علت این انفجار هنوز مشخص نیست و خبر موثقی در این باره نداریم. اما مسئولان نظامی و انتظامی در حال بررسی منبع و علت این انفجار هستند. تنها با صراحت می‌توانیم بگوییم که خوشبختانه هیچ ضرر مالی و جانی حادث نشده است.» فرماندار نطنز افزود:‌ «بنده در هنگام این رخداد در حال رانندگی بودم و صدایی نشنیدم و نتیجه نهایی بررسی‌ها فردا اعلام خواهد شد.»