انفجار در کابل چندین زخمی به جا گذاشت

به گفته شاهدان، پس از انفجار صدای تیراندازی از محل حادثه شنیده شده است

به‌گفته شاهدان عینی، انفجار ناشی از مین مغناطیسی جاسازی شده در خودرو نظامی طالبان بوده است‌ـ HOSHANG HASHIMI / AFP

روز پنجشنبه ۱۱ آذر، حوالی ساعت ۱۰ صبح به‌ وقت محلی، انفجاری در چهارراه سلیم کاروان در حوزه چهارم امنیتی شهر کابل رخ داد که در نتیجه آن چهار نفر از‌جمله یک کودک زخمی شده‌اند.

شاهدان در محل حادثه به رسانه‌های محلی افغانستان گفتند انفجار ناشی از مین مغناطیسی جاسازی شده در خودرو نظامی طالبان بوده است و در پی آن، صدای شلیک گلوله نیز از محل حادثه به گوش رسیده است. عکس‌های منتشرشده از محل انفجار در فضای مجازی نشان می‌دهند که گلوله‌ها به شیشه‌های ساختمان‌های کنار جاده اصابت کرده‌اند.

ساعتی پس‌ از این انفجار، مبین، سخنگوی پلیس طالبان در کابل، به طلوع‌ نیوز گفت: «هدف انفجار یک خودرو نظامی طالبان بوده، اما تلفاتی در پی نداشته است.»

مسئول بیمارستانی که ویژه درمان قربانیان جنگ است، در توییتی نوشت چهار نفر از جمله یک کودک که در اثر انفجار زخمی شده‌ بودند، برای درمان به این بیمارستان منتقل شده‌اند. او به هویت افرادی که در این انفجار زخمی شده‌اند اشاره‌ای نکرد. مسئولیت انفجار در شهر کابل را هنوز شخص یا گروهی بر عهده نگرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 پیش‌تر در ۶ آذر نیز یک خودرو نظامی طالبان در جاده دارالامان شهر کابل هدف انفجار مین مغناطیسی قرار گرفت. سخنگویان طالبان در مورد آن حادثه نیز از بیان جزئیات خودداری کردند و گفتند به کسی آسیبی نرسیده است. ساعاتی پس از حادثه، داعش‌ مسئولیت آن را بر عهده گرفت و گفت شش عضو طالبان در آن حمله کشته شده‌اند.

حملات داعش خراسان به نظامیان طالبان در سه ماه گذشته افزایش یافته است. تا قبل از فروپاشی دولت پیشین افغانستان، درگیری نظامی میان طالبان و داعش معمولا به‌‌صورت جبهه‌ای و رویارویی در شهرستان‌ها و روستاها بود، اما پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، این جنگ به شیوه چریکی و با تمرکز بر شهرها ادامه یافته است.

طالبان با خودداری از بیان جزئیات در مورد انفجارها و بمب‌گذاری در شهرها، تلاش می‌کند از تایید حضور داعش که گفته می‌شود در حال قدرت‌گیری در افغانستان است، جلوگیری کنند. طالبان اخیرا برخی از کشورها و سازمان‌های خارجی را به بزرگ‌نمایی درباره نفوذ داعش در افغانستان متهم کرده و گفته‌ است داعش تهدیدی برای افغانستان نیست و طالبان می‌توانند این گروه را مهار کند.

بمب‌گذاری در خودروها که فعلا داعش از آن علیه طالبان استفاده می‌کند، از روش‌های طالبان برای هدف قرار دادن نظامیان و کارکنان ارشد دولت پیشین افغانستان بود. در این روش، بمب‌ دست‌ساز کوچکی که آهن‌ربا دارد به یکی از قسمت‌های خودرو چسبانده و در زمان معین منفجر می‌شود. این بمب‌ها به‌دلیل کوچکی در قسمت‌های پنهانی خودرو جابه‌جا می‌شوند و معمولا از چشم راننده‌ها و مالکان خودروها پنهان می‌مانند. در خودروهای مسافربری شهری در کابل، در مواردی دیده شده است که این بمب‌ها داخل خودرو و زیر صندلی مسافران جاسازی شده‌اند.

دولت پیشین افغانستان تلاش می‌کرد با اعمال قوانین سختگیرانه، مانع حملات بمب‌گذاری به‌ویژه بمب‌های مغناطیسی طالبان شود، اما هرگز موفق به این کار نشد.

به‌نظر می‌رسد طالبان که خود مبتکر بمب‌های مغناطیسی بود، اکنون در دام این بمب‌ها افتاده  و از کشف و مهار این حملات ناتوان است.