«جمهوری اسلامی متن پیشنهادی خود را در وین تحویل اروپایی‌ها داد»

خبرگزاری تسنیم به نقل از منابع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایران اعلام کرد متن پیشنهادی در دیدار امروز با اروپایی‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد

علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی در حال ورود به محل  مذاکرات در وین- VLADIMIR SIMICEK / AFP

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، به نقل از یک منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی در وین خبر داده است که علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران، متن پیشنهادی تهران را در قالب دو موضوع لغو تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای تحویل داده است.

خبرگزاری تسنیم به نقل از همین منبع نوشته است اینکه نتیجه این دور از مذاکرات چه خواهد بود و این دور چه زمانی به پایان می‌رسد، به پاسخ اروپایی‌ها به دو متن پیشنهادی جمهوری اسلامی و دیدار صبح امروز، پنج‌شنبه، دوم دسامبر، بستگی دارد.

در این گزارش، هیچ اشاره‌ای به جزییات متن پیشنهادی جمهوری اسلامی برای لغو تحریم‌‌ها و حل و فصل مسائل مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای ایران نشده است.

همزمان با اعلام خبر ارایه متن پیشنهادی تهران، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی صبح امروز پنج‌شنبه، ۱۱ آذر، در توییتی نوشت: « مذاکرات وین با اولویت اساسی رفع تحریم‌ها و با جدیت جریان دارد. مذاکرات کارشناسان هم تداوم دارد.»

او افزود: «هیئت ایرانی مذاکراتی منطقی، قوی، متین و‌ نتیجه محور را دنبال می‌کند. اگر غرب حسن نیت نشان دهد، توافق خوب در دسترس است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امیرعبداللهیان همچنین تاکید کرده که با علی باقری کنی در ارتباط روزانه است.

دور تازه مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام، پس از وقفه‌ای شش ماهه، از روز دوشنبه، هشت آذر، در وین آغاز شد.

آمریکا و کشورهای اروپایی اظهار امیدواری کرده‌اند که جمهوری اسلامی در این مذاکرات جدی باشند، اما همزمان گفته‌اند که اجازه نخواهند داد تهران در این مذاکرات برای توسعه برنامه هسته‌ای خود زمان بخرد.

در تحولی دیگر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نیز دستیابی به توافق در مذاکرات هسته‌ای در وین را ممکن دانسته، اما گفته که زمان اندکی باقی مانده است.

او در عین حال، گزارش‌های منتشرشده در باره غنی‌سازی ۹۰ درصدی اورانیوم در ایران را تایید نکرده و افزوده است که او چنین اطلاعاتی در اختیار ندارد.

نشریه اکسیوس پیشتر و در آستانه برگزاری مذاکرات هسته‌ای در وین به نقل از منابع آمریکایی گزارش داده بود که برآوردهای اطلاعاتی اسرائیل حاکی از آن است که ایران در مسیر غنی‌سازی ۹۰ درصدی حرکت می‌کند.

به نوشته اکسیوس، اسرائیل این اطلاعات را با دولت بایدن به اشتراک گذاشته و هشدار داده ایران در صورتی که تصمیم بگیرد می‌تواند در مدت چند هفته غنی‌سازی ۹۰ درصدی را آغاز کند.

در گزارش همچنین هشدار شده است که ایران می‌تواند در جریان مذاکرات هسته‌ای از غنی‌سازی ۹۰ درصدی به عنوان اهرمی برای امتیازگیری استفاده کند.