در پی درگیری نظامی، ارسال کالا به مرز میلک میان ایران و افغانستان متوقف شد

سخنگوی طالبان گفته دستورهای لازم برای تحقیق درباره درگیری مرزی صادرشده است

میلک یکی از سه گذرگاه اصلی برای تبادل کالا بین ایران و افغانستان است- JAVED TANVEER / AFP

در پی وقوع درگیری نظامی میان طالبان و مرزبانان ایرانی که بعدازظهر روز چهارشنبه، ۱۰آذرماه، در شهرستان کنگ رخ داد، ارسال کالا به مرز میلک‌ متوقف شده است. خبرگزاری ایسنا به نقل از سید روح‌الله لطیفی، سخنگوی کمرگ ایران خبر داد که بازرگانان ایرانی تا اطلاع ثانوی از ارسال محموله‌های تجاری به مرز میلک خودداری کنند.

سخنگوی گمرک ایران گفت: ارتش جمهوری اسلامی در مرز میلک و اطراف مستقر شده است و خروج محموله‌های تجاری، کامیون‌های کالا و ایمن‌سازی محوطه در دستور کار است.

سخنگوی گمرک ایران افزوده است: «نیروهای نظامی ایران بر منطقه اشراف کامل دارند و جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.»

عصر روز چهارشنبه، ساکنان شهرستان کنگ با انتشار عکس‌ و ویدیو از وقوع درگیری میان طالبان و مرزبانان ایرانی خبر دادند. در پی آن، افراد طالبان نیز با انتشار ویدیوهایی از پیشروی در داخل خاک ایران و تصرف سه پاسگاه نیروهای مرزی در روستاهای دوست محمد و سیاه‌چشمان خبر دادند. منابع امنیتی در دولت ایران، تصرف پاسگاه‌های نیروهای مرزی ایران توسط طالبان را رد کردند و گفتند، درگیری نظامی در پی یک سوءتفاهم رخ‌داده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان و معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ این گروه نیز، شب گذشته با نشر خبرنامه‌ای در باره درگیری در مرز ایران و افغانستان گفت: «در سطح محلی میان مرزبانان ایرانی و افغانستانی سوءتفاهم رخ‌ داده بود و اکنون با تفاهم هر دو طرف، وضعیت کنترل شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ذبیح‌الله مجاهد گفت: مسئولان طالبان برای تحقیق در‌ باره این رویداد، دستورهای لازم را صادر کرده‌اند.

تاکنون مشخص نشده است که درگیری روز گذشته خساراتی بر تاسیسات نظامی در دو سوی مرز میان افغانستان و ایران وارد کرده است یا خیر؛ اما متوقف شدن پذیرش کالا در مرز میلک، یکی از سه بندر تجاری میان ایران و افغانستان، نشان می‌دهد که تهدید در خطوط مرزی میان دو کشور همچنان پابرجا است.

فرماندهان نظامی طالبان نیز ویدیوهایی از جریان درگیری میان افراد طالبان و مرزبانان ایرانی در فضای مجازی منتشر و از نقش جنگجویان طالبان در این درگیری تمجید کرده‌اند. برخی از فرماندهان طالبان، با انتشار این ویدیوها، توانایی‌شان را به رخ مخالفان سیاسی‌ در داخل افغانستان کشیده‌اند و گفته‌اند، هیچ نیرویی توان ایستادگی در مقابل طالبان را ندارد.

بااین‌حال، اختلال در روند ورود کالاهای تجاری به افغانستان، درحالی‌که قیمت مواد خوراکی در بازارهای آن کشور به گونه بی‌سابقه‌ای بالا رفته است، می‌تواند منجر به افزایش بیشتر قیمت‌ها گردد. سه بندر تجاری اسلام قلعه، ابونصر فراهی و میلک بخش بزرگی از نیازهای بازار افغانستان را در زمینه مواد خوراکی تامین می‌کنند و مسدود شدن هر یک از این مرزها، تاثیری مستقیم بر کمبود مواد و افزایش نرخ آن‌ها در بازارها دارد.

با سقوط ارزش پول ملی افغانستان در برابر ارزهای خارجی، به‌ویژه دلار و کاهش مبادلات تجاری میان افغانستان و کشورهای دیگر و همچنین گسترش فقر و قحطی در افغانستان، قیمت مواد خوراکی در سه ماه اخیر به‌گونه بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است. در ماه‌های اخیر، دولت ایران و طالبان بر سر افزایش همکاری‌های اقتصادی، امنیتی و فرهنگی تاکید کرده‌اند و متعهد شده‌اند که سطح تجارت میان دو کشور را افزایش ‌دهند.

افغانستان، پنجمین هدف عمده صادرات کالاهای ایرانی ازجمله مواد غذایی و مصالح ساختمانی است و حجم صادرات ایران به افغانستان حدود ۳ تا ۴ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.