نشانه‌هایی از حمایت دیوان عالی آمریکا از قانون جدید منع سقط‌جنین

در جریان جلسه دیوان عالی آمریکا، سه قاضی لیبرال در مورد لغو قوانین قبلی و اجرای این قانون جدید هشدار جدی دادند

موافقان و مخالفان سقط‌جنین در مقابل ساختمان دیوان عالی آمریکا دست به تظاهرات زدند- 

CHIP SOMODEVILLA / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

قضات دیوان عالی ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه ۱۰ آذر نشانه‌هایی از حمایت احتمالی‌شان از قانونی در می‌سی‌سی‌پی بروز دادند که برای محدود کردن سقط‌‌جنین و تضعیف قانون سال ۱۹۷۳ موسوم به «رو وید» در مورد قانونی شدن سقط جنین در کشور، وضع شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شش قاضی محافظه‌کار و سه قاضی لیبرال دیوان عالی آمریکا در حدود دو ساعت به استدلال‌های نماینده ایالت می‌سی‌سی‌پی در جنوب آن کشور برای احیای ممنوعیت سقط‌جنین پس از هفته پانزدهم بارداری گوش دادند.

دادگاه‌های پایین‌تر پیش‌تر اجرای این قانون جدید را، که از حمایت جمهوری‌خواهان برخوردار است، تعلیق کرده‌ بودند. در جریان جلسه امروز دیوان عالی آمریکا، سه قاضی لیبرال در مورد لغو قوانین قبلی و اجرای این قانون جدید هشدار جدی دادند.

سازمان بهداشت زنان جکسون، تنها مرکز سقط جنین در می‌سی‌سی‌پی، این قانون را که انتظار می‌رود تا پایان ژوئن آینده اجرا شود، به چالش کشیده است. این سازمان از حمایت دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا از حزب دموکرات، نیز برخوردار است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قانون «رو وید» حق تصریح شده در قانون اساسی ایالات متحده آمریکا در مورد محافظت از حریم شخصی افراد را که از توانایی زنان برای پایان دادن خودخواسته به بارداری حمایت می‌کند، به رسمیت می‌شناسد و بر لزوم صیانت از آن تاکید دارد.

دیوان عالی آمریکا در سال ۱۹۹۲ و در مورد قانون تنظیم خانواده «وی کیسی» در ایالت پنسیلوانیا بار دیگر بر حق سقط‌جنین تاکید و قوانینی را که هزینه‌های بی‌مورد بر دسترسی به خدمات مربوط به آن ایجاد می‌کنند، ممنوع اعلام کرده بود.

می‌سی‌سی‌پی خواستار لغو «رو وید» و «وی کیسی» شده است.

مخالفان سقط‌جنین معتقدند که اکنون بیش از هر زمان دیگری به لغو این قوانین نزدیک شده‌اند. سونیا سوتومایر، از قضات لیبرال دیوان عالی، می‌گوید که می‌سی‌سی‌پی این چالش را فقط به دلیل تغییر در ترکیب این عالی‌ترین نهاد قضایی آمریکا پیش کشیده است.

بیشتر از جهان