دیوان عالی آمریکا تصمیم جنجالی تگزاس در مورد سقط جنین را رد نکرد

در صورت رای مثبت دیوان عالی، زنان آمریکایی پس از پنجاه سال از حق سقط جنین محروم خواهند شد

طرفداران سقط جنین قانونی در تگزاس آمریکا- REUTERS/Rory Doyle

دیوان عالی آمریکا روز جمعه با برگزاری جلسه استماع اظهارات موافقان و مخالفان ممنوعیت سقط جنین در ایالت تگزاس موافقت کرد، اما برای دومین بار از صدور حکم توقف موقت اجرای این قانون، در زمانی که مراحل حقوقی برای ارزیابی سازگاری آن با قانون اساسی در جریان است، خودداری کرد.

به گزارش نشریه پولیتیکو، این جلسه قرار است روز اول نوامبر (دهم آبان) برگزار شود و در جریان آن دو دادخواست عمده که قانون مذکور را به چالش می‌کشند بررسی خواهد شد؛ یکی از سوی ارائه دهندگان خدمات سقط جنین که می‌گویند در این قانون تهدید شده‌اند در صورت انجام سقط جنین پس از هفته ششم بارداری محکوم به پرداخت جریمه ۱۰ هزار دلاری می‌شوند و دیگری که از سوی وزارت دادگستری به نمایندگی از دولت فدرال ثبت شده و مورد حمایت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این گزارش از قول قاضی سونیا ساتومایر نقل شده که می‌گوید دیوان باید در جریان این دادرسی جلوی اجرای قانون وضع شده در تگزاس را می‌گرفت. وی گفته است زنانی که در پی خدمات سقط جنین در تگزاس هستند شایستگی آن را دارند که از طرف دیوان خاطرشان جمع باشد و با ناکامی امروز دیوان برای اقدام، شاید این آسودگی خاطر برای بسیاری خیلی دیر فراهم شود.

این پرونده از سوی موافقان و مخالفان سقط جنین به عنوان تهدیدی مستقیم علیه رویه قضایی جاری در مورد سقط جنین در آمریکا تلقی می‌شود.

در پرونده موسوم به «رو علیه وید» در سال ۱۹۷۳ میلادی، پایان دادن خودخواسته بارداری به عنوان حق اساسی شهروندان آمریکایی تثبیت شد و این رویه قضایی تا کنون در آمریکا جاری بوده است.

گروه حقوقی که دولت ایالتی تگزاس را نمایندگی می‌کند در مدارکی که روز پنجشنبه تسلیم دیوان عالی ایالات متحده کرد خواستار فسخ این رویه شد.

بیشتر از جهان