بازگشایی دفتر خدمات کنسولی عربستان سعودی در کابل

پس از روی کار آمدن طالبان، عربستان همه دیپلمات‌های خود را از سفارتخانه‌اش در کابل تخلیه کرد

به گزارش خبرگزاری دولتی عربستان سعودی، این دفتر به اتباع افغانستان خدمات کنسولی ارائه خواهد داد‌ـ FAYEZ NURELDINE / AFP

عربستان سعودی روز سه‌شنبه اعلام کرد که در سفارتخانه خود در کابل، دفتر کنسولی باز می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دولتی عربستان سعودی (اس‌پی‌ای)، این دفتر به اتباع افغانستان خدمات کنسولی ارائه خواهد داد.

شهریورماه امسال، پس از تسلط طالبان بر افغانستان، عربستان سعودی سفارتخانه‌اش در کابل را تخلیه کرد.

دوشنبه ۸ آذر، عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان، از ارسال ۵۰۰۰ گذرنامه سفید به سفارت افغانستان در شهر ریاض عربستان سعودی خبر داد و گفت که در صورت نیاز، به بقیه نمایندگی‌های سیاسی افغانستان نیز گذرنامه ارسال می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی وزارت خارجه طالبان افزود که این گذرنامه‌ها به دستور مولوی امیر خان متقی، وزیر خارجه طالبان، و با هماهنگی اداره گذرنامه افغانستان، به ریاض فرستاده شده است. سفارت افغانستان در عربستان سعودی در بیانیه‌ای اعلام کرد که گذرنامه‌های سفید مذکور قرار است به‌زودی به کنسولگری افغانستان در شهر جده برسند.

بر اساس اعلام سفارت افغانستان در ریاض، هزاران شهروند افغان در سال‌های اخیر با گذرنامه کشورهای دیگر وارد عربستان سعودی شده‌اند و اقامتشان در آن کشور مشکل قانونی دارد. این سفارت افزود که در ادامه تلاش‌ها برای حل مشکل اقامت شهروندان افغان مقیم عربستان سعودی، چند ماه پیش از فروپاشی دولت پیشین افغانستان، برنامه‌ریزی‌ شده بود تا برای آنان گذرنامه افغانستان صادر شود، اما با مسلط شدن طالبان بر افغانستان، به تعویق افتاد.

با آنکه هیچ‌گونه رابطه سیاسی میان دولت عربستان سعودی و طالبان برقرار نشده است، سفارت افغانستان و کنسولگری‌هایش در شهرهای عربستان سعودی در سه ماه گذشته در زمینه ارائه خدمات اداری به شهروندان افغان مقیم آن کشور فعال بوده‌اند.

 

بیشتر از جهان