فلسطین؛ زن کشی و نیاز به قانون برای مقابله با خشونت خانگی

قتل صابرین یاسر خویره به دست شوهرش در کرانه باختری، فلسطینیان را از تداوم پدرسالاری و خشونت خانگی خشمگین کرده است

AHMAD GHARABLI / AFP

قتل یک زن فلسطینی به دست شوهرش در دهکده‌ای در نزدیکی رام الله در کرانه باختری رود اردن، به بحث‌هایی اجتماعی که از ناکافی بودن قوانین جاری در سرزمین‌های فلسطینی درباره پدیده زن کشی ناخشنودند، دامن زده است.

صابرین یاسر خویره، زنی ۳۰ ساله،  بامداد روز ۲۲ نوامبر با ضربه‌های کارد شوهرش کشته شد. پلیس تشکیلات خودگردان فلسطینی پیکر بی‌جان این زن را در خانه‌اش در روستای کفر نعیمه در نزدیکی رام‌الله یافت.

عامر ربیع، شوهر او که با چاقو به مادر ۷۵ ساله خود نیز حمله کرده بود، ساعاتی بعد دستگیر شد. خانواده این زن اکنون اعدام شوهر به جرم قتل را خواستارند.

هم‌زمانی تقریبی این قتل با ۲۵ نوامبر، روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان، و نیز آغاز یک کارزار جهانی ۱۶ روزه که پایان خشونت‌های مبتنی بر جنسیت را خواستار است و در فلسطین هم بر بالا بردن آگاهی اجتماعی درباره این مسئله تکیه دارد، باعث شده است تا این پرونده جنایی به موضوعی اجتماعی تبدیل شود که توجه بسیاری از مردم و زنان فلسطین را به خود جلب کرده و به خشم آن‌ها از تداوم خشونت خانگی و هنجارهای پدرسالارانه در جامعه فلسطین دامن زده است.

از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون، بیش از ۲۰ زن در جریان خشونت‌های خانگی در مناطق خودگردان فلسطینی به قتل رسیده‌اند. به این آمار باید قتل دست‌کم ۱۵ زن دیگر فلسطینی در خاک اسرائیل را نیز افزود.

عموی خویره به الجزیره گفته است که صابرین برای مدتی طولانی تحت آزار و خشونت شوهر خود بوده است. به گفته او، در پی شکایت قبلی آن‌ها از این مرد به دلیل ضرب‌وشتم وحشیانه صابرین با کابل‌ برق، پرونده او به دادگاه تشکیلات خودگردان فلسطینی رفته و به زندان محکوم شده بود اما پس از سپری کردن ۴۰ روز در زندان آزاد شده و تنها چند روز پس از آزادی، صابرین را با ضربه‌های کارد کشته است.

خویره سه فرزند دارد که بزرگ‌ترین آن‌ها ۱۱ ساله است. او گفته بود که امیدوار است وقتی فرزندانش بزرگ شدند، بتوانند از او‌ در برابر خشونت‌های همسرش دفاع کنند.

عموی صابرین که یک سال و نیم پیش و پس از گذراندن ۲۵ سال در زندان اسرائیل آزاد شده است می‌گوید: «ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که زنان را سرکوب می‌کند، فرهنگ نادرستی که جایگاه زنان را پایین‌تر می‌پندارد. اگرچه در آموزه‌های اسلامی زن تکریم شده است، قوانین ما در برخی از اساسی‌ترین حقوق برای زنان عادلانه نیستند.»

گروه‌های زنان جامعه سال‌ها است که از نبود قانون در قلمروهای فلسطینی برای حمایت از زنان در برابر خشونت‌های خانگی سخن می‌گویند و خواهان تغییر وضعیت‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس یافته‌های پیمایشی که مرکز آمار تشکیلات خودگردان فلسطین در سال ۲۰۱۹ انجام داد، ۲۹ درصد زنان متاهل در فلسطین دست‌کم یک‌ بار شکلی از خشونت را، خواه جنسی، روانی یا فیزیکی، از طرف شوهر خود تجربه کرده‌اند. این آمار در کرانه باختری، ۲۴ درصد است؛ در حالی‌ که در نوار غزه، نرخ این خشونت ۳۸ درصد گزارش شده است.

کنشگران مدنی فلسطینی می‌گویند که وضعیت برای زنان در دوران همه‌گیری کووید-۱۹ بدتر شده است.