درخت کریسمس هم گرفتار مشکل عرضه کالا در آمریکا شد

مشکلات فروشندگان درختان مصنوعی وارداتی خیلی بیش‌تر از فروشندگان درخت طبیعی است

هرج و مرج در زنجیره تامین کالاها بالاخره دامن‌گیر یکی از مقدس‌ترین رسوم فصلی آمریکا، یعنی درخت کاج کریسمس شده است.

صاحبان صنایع ایالات متحده این هفته هشدار دادند که امسال به دلیل فشار زیاد کاری شرکت‌های نقل و انتقال و بحران تغییرات اقلیمی، ممکن است در رساندن درخت‌های جدید به دست آمریکایی‌ها با مشکلاتی مواجه شوند.

انجمن درخت کریسمس آمریکا (ACTA)، نماینده سازندگان درخت‌های مصنوعی، اعلام کرد هزینه‌های نقل و انتقال ممکن است نسبت به سال گذشته چهار برابر شود و بدین ترتیب شاید قیمت این درخت‌ها برای مصرف‌کننده ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یابد.

هم‌زمان، انجمن ملی درخت کریسمس (NCTA)، نماینده پرورش‌دهندگان درخت طبیعی، به واشنگتن پست گفت به علت گرمای تابستان امسال و وقوع خشکسالی در سواحل غربی ایالات متحده، ذخیره درخت ۱۰ درصد کمتر شده است.

جمی وارنر، مدیرعامل انجمن درخت کریسمس آمریکا، سه‌شنبه گذشته، ۲۳ نوامبر، گفت: «امسال اصلا نباید کار را به لحظه آخر موکول کنید. کریسمس لغو نشده. در این فصل درخت کریسمس طبیعی و مصنوعی موجود است، اما شاید پیدا کردن سر وقت و با قیمت دلخواه آنچه دقیقاً در نظر دارید، مشکل‌تر باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت تعداد زیادی درخت مصنوعی و تزیینات درخت به دلیل مسدود شدن بندرگاه‌ها در دریا گیر کرده است و فروشندگان همچنان منتظر رسیدن بیش از نیمی از محصولاتی هستند که سفارش داده‌اند و معمولاً این وقت سال حدود ۷۰ درصد آن به دستشان رسیده بود.

اما داگ هاندلی، سخنگوی دوره‌ای انجمن ملی درخت کریسمس، می‌گوید مشکلات فروشندگان درختان مصنوعی خیلی بیش‌تر از فروشندگان درخت طبیعی است، زیرا درخت‌های مصنوعی را معمولاً از خارج وارد می‌کنند، ولی اکثر درخت‌های طبیعی از داخل کشور به نقاط مختلف ارسال می‌شود و خریدوفروش آن اغلب محلی است.

اختلالات شبکه جهانی عرضه، ضربات سنگینی بر صنایع بزرگ و کوچک وارد آورده است. افزایش بیش از انتظار تقاضای مصرف‌کننده که پس از اوج نخست همه‌گیری رخ داد، در کنار کمبود گسترده کارکنان آن عرصه باعث شد که ازدحام شدیدی در بنادر، محوطه‌های بارگیری کامیون‌ها، و انبارهای راه‌آهن رخ دهد.

به علت ظرافت و پیوندهای متقابل فراوان موجود در این سامانه، تاخیر در هر بخشی از آن در کل زنجیره بازتاب دارد، زیرا کامیون‌ها باید منتظر قطارها بمانند و قطارها نیز در بنادر منتظر رسیدن بارها هستند.

در ضمن، خشک‌سالی و آتش‌سوزی‌های ناشی از گرمایش زمین نیز بسیاری از درختان  آمریکا را در منطقه شمال‌‌غربی اقیانوس آرام نابود کرده است، در حالی که حدود ۲۵ درصد کل تقاضا برای درخت کریسمس در آمریکا از آن منطقه تامین می‌شود.

نهال‌های جوان که با فضای داخلی خانه‌های مردم تناسب بیش‌تری دارند، به شدت در برابر شرایط وخیم آب‌و‌هوایی آسیب‌پذیرند. رکود در عرصه درختکاری در پی بحران مالی سال ۲۰۰۸ نیز به کاهش محصول امسال کمک کرده است، زیرا ۱۰ تا ۱۲ سال طول می‌کشد تا بسیاری از درختان به اندازه مناسب برسند.

درخت‌کاران سراسر ایالات متحده در مصاحبه با رسانه‌‌های مختلف آن کشور گفته‌اند که با رشد شدید تقاضا برای خرید درخت‌های موجود مواجه شده‌اند و در نتیجه قیمت‌ها افزایش یافته است.

© The Independent

بیشتر از جهان