تصویب قوانین «ضد گربه» در استرالیا ادامه دارد

سه میلیارد حیوان در آتش‌سوزی‌های «تابستان سیاه» استرالیا کشته و یا آواره شدند

بر اساس این طرح صاحبان گربه‌های پرسه‌زن جریمه خواهند شد -canva

اعضای شورای شهری در استرالیا می‌خواهند حضور گربه‌ها بدون قلاده را در خارج از خانه ممنوع کنند.

شورای یکی از شهرهای استرالیا به طرح‌ ممنوعیت حضور گربه‌های خانگی در خارج از منزل رأی داده است، مگر اینکه گربه‌ها قلاده و افسار داشته باشند.

این تنها اقدام از این نوع در استرالیا نیست. از اول اکتبر (۹ مهر) گربه‌های خانگی در ناکس استرالیا در حومه شرقی ملبورن نیز مشمول قانون «ممنوعیت رفت‌وآمد ۲۴ ساعته» شدند؛ یعنی اجازه ندارند حتی برای گشت‌زنی در حیاط آزادانه از خانه خارج شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حالا قانون «مدیریت گربه» در شهر فریمانتل، استرالیای غربی، موجب خواهد شد رفت‌وآمد آزادانه گربه‌ها در همه مکان‌های عمومی مانند جاده‌ها، حاشیه‌ منازل و بوته‌زارهای این محل نیز ممنوع شود.

آدین لنگ، عضو شورای شهر که این طرح را پیشنهاد کرد و در این هفته به‌اتفاق آرا موردحمایت قرار گرفت، گفت که قانون جدید از حیات‌وحش در برابر شکار شدن توسط گربه‌ها محافظت می‌کند و به جلوگیری از برخورد گربه‌ها با وسایل نقلیه و حمله دیگر گربه‌سانان به آن‌ها کمک می‌کند.

لنگ گفت: «در دهه ۱۹۷۰ سگ‌ها در خیابان‌های ما پرسه می‌زدند و من انتظار دارم که گربه‌های پرسه‌زن نیز به تاریخ بپیوندند.»

ورود گربه‌ها به ۱۲ منطقه در فریمانتل که شامل پارک‌ها، سواحل و زمین‌های گلف می‌شود، ممنوع شده‌ است و صاحبان آن‌ها در صورت عدم رعایت این قوانین ممکن است حدود ۱۰۰ پوند جریمه شوند.

تام هاتون، رئیس کارگروه گربه‌های وحشی WA گفت: «گربه‌های شهری ۳۰ برابر بیشتر از گربه‌های بالغ خیابانی در بوته‌زارها حیوانات وحشی را می‌کشند. یک گربه خانگی که در خانه نگهداری می‌شود به‌طور متوسط ۱۳ سال عمر می‌کند، یک گربه خانگی که اجازه پرسه زدن داشته باشد به دلیل ماجراجویی‌های خطرناک، ماشین‌ها، دعوا و بیماری به‌طور متوسط تنها سه سال عمر می‌کند.»

از سوی دیگر برخی از صاحبان گربه‌ها از این قوانین دست‌وپا گیر به‌شدت عصبانی هستند. آن‌ها عقیده دارند گربه‌هایی که تمام عمر به آزادی عادت دارند را نباید زندانی کرد و اعضای شورای شهر برای مشهور شدن دست به اجرای این قانون زده‌اند.

منتقدان این طرح‌ها می‌گویند فراوانی شکار «گربه‌های اهلی سیر» آن‌قدر زیاد نیست که تنوع زیستی منطقه را به خطر بیندازد همچنین می‌توان روش‌های محافظتی دیگری همچون آویزان کردن زنگوله روی قلاده برای جلوگیری از شکار و یا قلاده‌های نورانی برای جلوگیری از تصادف در شب استفاده کرد.

فعالان محیط‌زیست می‌گویند توجه و فشار اصلی باید بر روی صاحبان صنایع و دولت باشد که با تشدید تغییرات اقلیمی هزاران گونه جانوری را در معرض انقراض قرار داده‌اند.

تخمین زده می‌شود طی «تابستان سیاه» استرالیا و بر اثر آتش‌سوزی‌های گسترده حدود ۱۴۳ میلیون پستاندار ازجمله کوآلاها، کانگروها و ۲.۴۶ میلیارد خزنده، ۱۸۰ میلیون پرنده و ۵۱ میلیون قورباغه در استرالیا جان خود را از دست دادند و «بی‌شک» برخی از گونه‌ها به سمت انقراض خواهند رفت.

بیشتر از زندگی