پارلمان زنان افغانستان در تبعید، در شهر آتن یونان افتتاح شد

با مسلط شدن طالبان بر افغانستان در ۱۵ اوت، پارلمان افغانستان نیز منحل شد

۴۱ درصد اعضای پیشین مجلس نمایندگان و مجلس سنای افغانستان همراه با خانواده‌هایشان فعلا در یونان به‌سر می‌برند- عکس از رخشانه

شماری از نمایندگان زن مجلس پیشین افغانستان پس از فروپاشی دولت افغانستان به دست طالبان به یونان رفته‌اند. آنها شنبه، ۶ آذر، پارلمان زنان افغانستان در تبعید را در شهر آتن افتتاح کردند.

پارلمان زنان افغانستان در تبعید، با حمایت مالی یک موسسه آمریکایی به نام «Manan’s List» در شهر آتن، پایتخت یونان افتتاح شد و قرار است اعضای آن، در راستای حمایت از مردم افغانستان و حقوق افغانستا‌نی‌های مهاجر که پس از سقوط کابل به کشورهای دیگر رفته‌اند به فعالیت‌هایشان ادامه بدهند.

سازمان Manan’s List، دیروز شنبه با انتشار اعلامیه‌ای گفته است: از پارلمان زنان افغانستان در تبعید، حمایت مالی می‌کند و این کار تلاشی در جهت حمایت از حقوق و ارزش‌هایی که زنان افغانستان برای آنان مبارزه کرده‌اند، است.

نظیفه یوسفی بیگ، عضو پیشین مجلس نمایندگان افغانستان و از موسسان پارلمان زنان افغانستان در تبعید، گفته است: «کار ما تمام نشده است. ما از سوی مردم انتخاب شدیم تا نماینده‌ آنان باشیم. اکنون مردم ما به‌ویژه زنان و دختران در یک وضعیت بد تحت حاکمیت طالبان به‌سر می‌برند و با یک بحران شدید انسانی و سرکوب حقوقشان از سوی طالبان روبه‌رو شده‌اند. ما هرکجای دنیا که باشیم برای تامین حقوق آنان مبارزه می‌کنیم.»

افتتاح این مجلس آن‌هم از سوی شماری از زنان عضو پیشین مجلس نمایندگان افغانستان در یونان در حالی صورت می‌گیرد که با به قدرت رسیدن طالبان در این کشور آنان ناگزیر از ترک کشور شدند.

سازمان Manan’s List در اعلامیه خود گفته است، ۴۱ درصد اعضای پیشین مجلس نمایندگان و مجلس سنای افغانستان همراه با خانواده‌هایشان در یونان به‌سر می‌برند و تلاش می‌کنند که ازآنجا به کانادا، آمریکا، سوئیس، بریتانیا و آلمان بروند. با این حال، آنان تاکید دارند که در هر کشور سومی که بروند به‌نمایندگی از مردم افغانستان و برای دفاع از حقوق آنان به مبارزه خود ادامه می‌دهند و خاموش نمی‌شوند.

حمیده احمدزی، عضو پیشین مجلس نمایندگان افغانستان در برنامه افتتاح پارلمان زنان افغانستان در تبعید، گفته است: «طالبان دو دهه تلاش برای پیشرفت در افغانستان را از بین برد. ما باید به مبارزه برای حقوق مردم خود ادامه دهیم و کسانی را که توسط این رژیم درخطر مرگ هستند، نجات دهیم. ما از جامعه جهانی می‌خواهیم که در حمایت بشردوستانه و سیاسی خود از مردم افغانستان ثابت‌قدم بماند.»

تانیا هندرسون، بنیان‌گذار و مدیر اجرایی سازمان Manan’s List گفته است: «ما از حمایت مستمر دولت و مردم یونان که با آغوش باز از نمایندگان زن و خانواده‌هایشان استقبال کرده‌اند، سپاسگزاریم. امروز این زنان برجسته، این قدرت را یافته‌اند که به‌عنوان نمایندگان مجلس به کار خود ادامه دهند. باوجود از دست دادن همه‌چیز، زنان افغانستان همچنان پیشرو هستند.»

سازمان Manan’s List در کشورهای مختلف از جریان‌های سیاسی که زنان در آن فعالیت می‌کنند، حمایت می‌کند و در افغانستان نیز در سال‌های اخیر برای ده‌ها تن از فعالان سیاسی زن، حمایت‌های مالی و مشورتی ارائه کرده است.