نماینده آمریکا در مذاکرات وین: به ایرانی‌ها گفتیم بیایید مستقیم مذاکره کنیم

راب مالی می‌گوید اگر ایران بخواهد در مذاکرات تعلل کند و همزمان برنامه هسته‌ایش را سرعت بخشد، آمریکا هم گزینه‌هایی دارد

منتقدان، راب مالی را به داشتن مواضعی نرم در مقابل جمهوری اسلامی متهم می‌کنند-  MAZEN MAHDI / AFP

رابرت مالی، مسئول میز ایران در وزارت خارجه آمریکا، در آستانه مذاکرات هسته‌ای در وین گفت که پیام دلگرم‌کننده‌ای از تیم ایرانی شنیده نمی‌شود.

او در گفتگو با رادیو ملی آمریکا گفت که کشورهای حاشیه خلیج فارس گرچه عموماً با برجام موافقتی ندارند ولی آگاهند که حضور آمریکا در توافق و اجرای آن رفتارهای پرتنش منطقه‌ای ایران را مهار خواهد کرد.

«آن‌ها این واقعیت را تشخیص داده‌اند که جایگزین توافق، عدم توافق یا عدم مشارکت آمریکا در توافق است. کنار گذاشتن برجام به معنای افزایش سرعت برنامه هسته‌ای و رفتار تهاجمی‌تر ایران در منطقه است. من فکر می‌کنم گرچه برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس ارزیابی‌های متفاوتی از مزایای این توافق دارند اما همه آنها موافقند که بازگشت به برجام اکنون بسیار مهم است.»

رابرت مالی که در هفته‌های گذشته چندین سفر به منطقه داشته و در ریاض و تل‌آویو با مقام‌های عربستان سعودی و اسرائیل دیدار کرده است گفت که کشورهای حوزه خلیج فارس به او گفته‌اند که «دو راه رو به جلو وجود دارد. یک راه بازگشت به توافق است که در آن صورت ما، یعنی کشورهای حوزه خلیج فارس، آماده هستیم تا روابط دیپلماتیک و اقتصادی خود را با ایران گسترش دهیم...» مالی گفت که راه دوم ادامه تنش با تهران و در نهایت افزایش سرعت برنامه هسته‌ای این کشور و تداوم رفتارهای پرخطر ایران در منطقه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او درباره نگاه اسرائیل به مذاکرات احیای برجام هم گفت که «اسرائیل همچنان با توافق مخالف است، اگرچه فکر می‌کنم برخی نکات ظریف هم وجود دارد، از جمله مقامات سابق اسرائیل که می‌گویند خروج از توافق اشتباه بزرگی بود. من فکر می‌کنم آنها ترجیح می‌دهند که ما دوباره به توافق نپیوندیم، اما در عین حال، آن‌ها به صراحت اعلام کرده‌اند که نمی‌خواهند با ما اختلافات بزرگی داشته باشند. آن‌ها می‌دانند که اگر به توافق برگردیم، تلاشی برای متوقف کردن آن نخواهند داشت. اگر این اتفاق بیفتد، آن‌ها از ما می‌خواهند که در مورد اتفاقاتی که پس از بازگشت به معامله روی می‌دهد با هم کار کنیم. و اگر به توافق برنگردیم، اگر ایران آماده نباشد، از ما می‌خواهند که از نزدیک با هم همکاری کنیم، که البته ما هم چنین خواهیم کرد.»

نماینده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای گفت که سیاست کنونی ایران در قبال برنامه هسته‌ایش تعلل در مذاکرات و همزمان افزایش سرعت برنامه هسته‌ای است و اگر ایران به مذاکرات پشت کند آمریکا هم گزینه‌های دیگری را امتحان خواهد کرد.

او درباره تیم مذاکره کننده جدید ایران نیز گفت که «ببینیم وقتی سر میز مذاکره هستند چه می‌گویند. اما بدیهی است که نشانه‌هایی که آنها ارائه کرده‌اند - و ما تنها کسانی نیستیم که این نشانه‌ها را شنیده‌ایم – دلگرم‌کننده نیستند.»

در پایان این مصاحبه مالی گفت که بارها به صورت غیرمستقیم از تیم مذاکره کننده ایران خواسته شده تا با مقام‌های آمریکایی رودررو صحبت کنند. او گفت که اکنون تیم های مذاکره کننده با ایران در سالن هتل محل مذاکرات گفتگو می‌کنند و بعد نتیجه این گفتگوها به تیم مذاکره‌کننده آمریکا در سالنی دیگر منتقل می‌شود. او گفت که به ایرانی‌ها گفته اگر می خواهند مساله زودتر حل شود بهتر است این روش کنار گذاشته شود و مذاکره با طرف آمریکایی مستقیم باشد.

دور ششم مذاکرات احیای برجام روز ۸ آذرماه در وین برگزار خواهد شد. تیم‌ مذاکره‌کننده ایرانی به ریاست علی باقری کنی صبح امروز به پایتخت اتریش رسید تا گفتگوهای مقدماتی را آغاز کند.