فقط ۱۸ درصد بریتانیایی‌ها معتقدند برگزیت خوب پیش رفته است

بیش از نیمی از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی معتقدند اوضاع بدتر شده است

حدود ۲۸ درصد مردم برگزیت را مهم‌ترین مسئله کشور تلقی می‌کنند‌ـ ADRIAN DENNIS / AFP

نظرسنجی تارنمای «یو‌گاو‌»‌ (YouGov) ‌‌در بریتانیا نشان می‌دهد که کمتر از یک نفر از هر پنج نفر در این کشور باور دارد که برگزیت یک موفقیت‌ بوده است.

در این میان، ۵۲ درصد کسانی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند، فکر می‌کنند از ۱۱ ماه پیش و پایان دوره انتقالی، اوضاع به‌مراتب بدتر شده است.

درصد بریتانیایی‌های ناراضی از جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا در اوایل سال جاری حدود ۴۰ درصد بود، اما این آمار در ماه‌های اخیر با بحران بنزین در ماه سپتامبر که با کمبود رانندگان کامیون‌های سنگین باربری جرقه خورد، به‌شدت افزایش یافته است.

تازه‌ترین آمارها احتمالا برای دولت بریتانیا که همچنان می‌گوید برگزیت به‌نفع کشور بوده است، خبر خوشایندی نیست. بر اساس نظرسنجی ماه گذشته موسسه ایپسوس موری (Ipsos Mori) رای‌دهندگان اکنون معتقدند برگزیت مهمترین مشکلی است که بریتانیا با آن رو‌به‌رو است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حدود ۲۸ درصد مردم برگزیت را مهم‌ترین نگرانی [کشور] تلقی می‌کنند، اندکی بیش از گروهی که معتقدند همه‌گیری کرونا باید مرکز توجه دولت باشد.

این روند در ماه سپتامبر معکوس بود. در آن هنگام، ۳۷ درصد رای‌دهندگان معتقد بودند کووید‌ـ۱۹ اضطراری‌ترین مشکل کشور است، در حالی که ۲۰ درصد فکر می‌کردند برگزیت مشکل عمده است.

نگرانی در مورد برگزیت در حالی افزایش یافته است که ریچارد هیوز، دبیر دفتر نظارت بر بودجه (OBR) بریتانیا، هشدار داد که تصمیم به‌ ترک اتحادیه اروپا «تولید ناخالص ملی ما را در بلندمدت حدود ۴ درصد کاهش خواهد داد».

یازده ماه از سال گذشته است و بریتانیایی‌ها همچنان معتقدند برگزیت بد پیش می‌رود.

خوب پیش می‌رود: ۱۸ درصد (بدون تغییر)

بد پیش می‌رود: ۵۲ درصد (۱-)

هیچ‌کدام: ۲۰ درصد (۱-)

تغییرات از ۲۹ سپتامبر

ـ یو گاو (YouGov@) ۲۶ نوامبر ۲۰۲۱

در مقابل، آقای هیوز پس از اعلام بودجه در ۲۷ اکتبر، برآورد کرد که پیامدهای همه‌گیری تولید ناخالص ملی کشور را حدود دو درصد دیگر کاهش خواهد داد.

در میان دیگر مشکلات ناشی از برگزیت، اختلاف‌نظر با فرانسه در مورد حق ماهیگیری است که بار دیگر روز جمعه با اقدام ماهیگیران فرانسوی به مسدودسازی بنادر و تونل مانش، بالا گرفت.

© The Independent

بیشتر از جهان