چین: آمریکا نباید هیچ‌گونه توهمی درباره تایوان داشته باشد

رئیس جمهوری تایوان می‌گوید تنها مردم این کشور می‌توانند در باره آینده کشور تصمیم بگیرند

تایوان، یکی از اختلافات اصلی آمریکا و چین است- WANG ZHAO / AFP

وزارت دفاع چین امروز پنج شنبه، ۲۵ نوامبر، اعلام کرد هیچ امکانی برای کوتاه آمدن بر سر تایوان وجود ندارد و ایالات متحده نباید هیچ‌گونه توهمی دراین باره داشته باشد.

به گزارش رویترز وزارت دفاع چین افزوده است که واشنگتن اخیرا در خصوص برخی موارد سلسه‌ای از اقدامات تحریک‌آمیز را انجام داده است.

چین مدعی‌است که مساله تایوان، که آنرا بخشی از قلمروی چین می‌خواند، حساس‌ترین مسئله در روابط این کشور با ایالات متحده آمریکا است.

آمریکا مهم‌ترین پشتیبان بین‌المللی تایوان و تأمین کننده اصلی جنگ‌افزارهای این کشور است.

اختلاف شدید این دو کشور بر سر تایوان در دیدار مجازی اخیری که در این ماه میان جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده،  و شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، برگزار شد نیز نمایان بود.

رئیس‌جمهوری چین گفت که آنهایی که در تایوان خواهان استقلال هستند، و حامیان آنها در ایالات متحده، دارند «با آتش بازی می‌کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وو چیان، سخنگوی وزارت دفاع چین، در کنفرانسی خبری در پکن و در واکنش به پرسشی در باره آینده روابط نظامی چین و آمریکا در پرتو آن گفتگوها پاسخ داد:«برای هر دو طرف داشتن روابطی سالم و پایدار خوب است و جهان نیز چنین انتظاری دارد.»

او افزود که چین خواهان تداوم تبادلات و همکاری‌ها با ایالات متحده است.

او گفت: «با این‌حال دیری‌ست طرف آمریکایی در باره تایوان و دریای چین جنوبی اظهاراتی نامسئولانه داشته و اقدامات تحریک‌آمیزی انجام داده است، از جمله افزایش گشت‌های هوایی و دریایی شناسایی و مراقبت.»

این مقام نظامی چین گفت :«چین اصولی برای توسعه روابط میان نیروهای مسلح دو کشور دارد و بدیهی‌ست که حاکمیت ملی، عزت و منافع حیاتی این کشور تخطی پذیر نیستند.»

چین بویژه درخصوص تایوان هیچ امکانی برای کوتاه آمدن ندارد و طرف آمریکایی نباید هیچ‌گونه توهمی در این باره داشته باشد.

تایوان که به‌صورت دموکراتیک اداره می‌شود چین را محکوم می‌کند که با فشارهای دیپلماتیک و نظامی در پی آن است تا حاکمیت خود را بر این جزیره تحمیل کند. تسای اینک-ون، رئیس‌جمهوری تایوان، سوگند خورده است از این جزیره دفاع کند.

او می‌گوید تنها مردم این کشور می‌توانند در باره آینده کشور تصمیم بگیرند.

بیشتر از جهان