کشتار کرونا در آمریکا در سال ۲۰۲۱ بیش‌تر از ۲۰۲۰ بود

اوضاع در فصل تعطیلات بدتر هم خواهد شد

مترو نیویورک در آستانه کریسمس-TIMOTHY A. CLARY / AFP

آمریکایی‌ها با آن که در یکی از ثروت‌مندترین کشورهای‌های جهان زندگی می‌کنند و شرکت‌های داروسازی کشورشان شماری از معروف‌ترین واکسن‌های کووید در جهان را تولید کرده‌اند در سال ۲۰۲۱ بیش از سال ۲۰۲۰ بر اثر ابتلا به کرونا جان باخته‌اند و اوضاع در فصل تعطیلات بدتر هم خواهد شد.

طبق اعلام مرکز پیشگیری و مهار بیماری‌ها در آمریکا شمار تلفات کووید این کشور در سال ۲۰۲۱ در روز سه‌شنبه ۲۳ نوامبر(۲آذر) به ۳۸۶ هزار و ۲۳۳ نفر رسید در حالی که در کل سال ۲۰۲۰ برابر با ۳۸۵ هزار و ۳۴۳ نفر بود. ایالات متحده در مسیر آن قرار دارد که امسال شمار تلفات کرونا در آن به ۱۳ درصد کل مرگ و میر در این  کشور  برسد و این شاخص ۱۱ درصد از پارسال بیش‌تر خواهد بود.

به گفته کارشناسان آمیزه‌ای از عوامل شامل پایین بودن نسبی میزان تزریق واکسن، کاهش محدودیت‌های مرتبط با کرونا و احتیاط‌های شخصی و شیوع شدید سویه دلتا این روند هولناک را پدید آورده‌ است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حال حاضر حدود ۶۰ درصد آمریکایی‌ها کامل واکسن زده‌اند. این رقم پایین‌ترین آمار واکسن‌زده‌ها در کشورهای گروه هفت و بسیار پایین‌تر از ۸۵ تا ۹۰ درصدی است که برای رسیدن به «بومی‌شدگی» لازم است، وضعیتی که در آن این بیماری همچنان در حد کمی شیوع خواهد داشت اما موجب ایجاد بیماری در سطح وسیع نمی‌شود.

جنیفر نازو همه‌گیرشناس و محقق ارشد مرکز امنیت سلامت جان هاپکینز در مصاحبه با نیویورک تایمز گفت «دقیقا دچار وضعیت اسف‌باری هستیم که عده زیادی واکسن نزده‌اند و در بیشتر نقاط اساسا مردم مشغول بازگشت به رفتارهای عادی هستند که آنان را بیشتر در معرض خطر تماس با ویروس قرار می‌دهد. اگر هیچ‌گونه محافظتی از خود نکنیم، این ویروس می‌تواند با سرعت بیشتری تکثیر شود و خلا خطرناکی در نظام ایمن‌سازی به وجود می‌آید که متأسفانه بیش از پیش به ابتلای شدید و مرگ و میر دامن می‌زند.»

برخی از پیشنهادهای اصلی دولت بایدن برای کند کردن روند شیوع ویروس کرونا نیز با مخالفت شدید روبه‌رو شده است.

یک دادگاه تجدید نظر فدرال اوایل ماه جاری یکی از قوانین اجباری کاخ سفید را لغو کرد. به موجب آن قانون کارمندان بخش خصوصی مجبور می‌شدند واکسن بزنند یا مدام آزمایش کرونا بدهند. این دادگاه قانون مذکور را طرح جبرانی «بسیار معیوبی» خواند که «زیاده از حد افراطی» است و موجب بروز «نگرانی‌های جدی قانونی» می شود.

در هفته جاری انجمن پزشکی آمریکا، بزرگترین گروه پزشکان در ایالات متحده، برای ششمین بار درخواست بررسی این سیاست را در دادگاه تجدیدنظر ایالات متحده مطرح کرد با این استدلال که «هرچه تعداد بیشتری از کارمندان واکسن بزنند، به کندتر شدن نرخ شیوع ویروس و ایجاد محیطی ایمن‌تر نزدیک‌تر خواهیم شد» زیرا «تزریق فوری واکسن کووید-۱۹ در سطح وسیع مطمئن‌ترین راه برای حفاظت از نیروی کار ایالات متحده و مردم و پایان دادن به این همه‌گیری پرهزینه است.»

© The Independent

بیشتر از جهان