با قطع گاز کارخانه‌های سیمان، استفاده از سوخت مازوت آغاز شده است

صنایع برای دریافت ذخیره بیشتر مازوت با هم رقابت دارند

در روزهای آینده شاخص کیفیت هوا در هفت کلان‌شهر ایران برای گروه‌های حساس ناسالم است-Atta KENARE / AFP

با قطع گاز کارخانه‌های سیمان، استفاده از سوخت مازوت آغاز شده است، هم‌زمان سازمان هواشناسی کشور در باره آلودگی هوای هفت کلان‌شهر ایران هشدار داد.

عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان سیمان از قطع گاز ۶۰ کارخانه سیمان خبر داد و گفت: «از زمان قطعی گاز، هر فازی که گاز آن قطع شده، مازوت‌سوزی را شروع کرده است.»

اعلام رسمی استفاده از سوخت مازوت در کارخانه‌های سیمان در حالی‌ انجام گرفته که سازمان هواشناسی در باره آلودگی هوای هفت کلان‌شهر ایران در روزهای آینده هشدار داده است.

بر اساس اعلام عبدالرضا شیخان، در فاز اول و از ۱۵ آبان، گاز ۱۵ کارخانه سیمان در شمال، آذربایجان و شرق کشور قطع شد و در فازدوم نیز از ۲۵ آبان، گاز ۲۴ کارخانه دیگر قطع شد.

او همچنین اعلام کرد در فاز سوم که از ابتدای آذرماه آغاز شده است، گاز همه کارخانه‌ها قطع می‌شود و تنها گازرسانی به ۱۶ کارخانه ادامه می‌باید.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان سیمان، با بیان اینکه در صنعت سیمان و در زمان طراحی کارخانه‌ها، مخازن ذخیره مازوت ساخته‌ می‌شوند، به خبرگزاری ایلنا گفت: «ما امکان ذخیره‌سازی ۶۰۰ تا ۶۵۰ میلیون لیتر مازوت را داریم که جوابگوی ۳۰ تا ۳۵ روز این صنعت است. از ابتدای سال همه می‌دانند که گاز در زمستان قطع می‌شود، خواسته ما این بود؛ اجازه دهند که کارخانه‌های سیمان ذخیره‌سازی مازوت را انجام دهند.»

به گفته او در دو ماه اخیر برای این موضوع اقدام شده است ولی چون نیروگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و کارخانه‌های فولاد هم همین مشکل را دارند، فشار دوچندانی به حمل‌ونقل و ترابری مازوت وارد می‌شود که باید اولویت‌بندی شود؛ یعنی اول مازوت برای نیروگاه‌ها و بعد برای کارخانه‌های صنعتی ارسال شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شیخان در ادامه گفت‌وگوی خود اعلام کرد که بیشتر کارخانه‌ها برای ۱۵ روز ذخیره‌سازی مازوت را انجام داده‌اند و از زمان قطعی گاز هر فازی که گاز آن قطع شده، مازوت‌سوزی را شروع کرده است.

گفته‌های این فعال صنفی صنعت سیمان نشان می‌دهد که با وجود پیامدهای استفاده از سوخت مازوت و سهم آن در آلودگی هوای کلان‌شهرها، نیروگاه‌ها و صنایع هم مازوت‌سوزی را آغاز کرده‌اند و هم برای دریافت ذخیره بیشتر مازوت با هم رقابت دارند، آن‌هم در شرایطی که سازمان هواشناسی درباره آلودگی حداقل هفت کلان‌شهر ایران هشدار داده است.

این سازمان در اطلاعیه‌ جدید خود از ساکنان شهرهای تهران، کرج، اراک، اصفهان، ارومیه، تبریز و مشهد خواست که از هرگونه تردد غیرضروری خودداری کنند.

بر اساس گزارش سازمان هواشناسی، در روزهای آینده شاخص کیفیت هوا در شهرهای نام‌برده برای گروه‌های حساس ناسالم است و احتمال رشد آن تا ناسالم برای همه گروه‌ها در مناطق پرتردد و صنعتی وجود دارد.

در خبری دیگر صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا نیز به خبرگزاری ایسنا گفت: «در روزهای آینده در اغلب شهرهای صنعتی و پرجمعیت، افزایش غلظت آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود.»

استفاده از سوخت مازوت در حالی در نیروگاه‌ها و صنایع آغاز شده است که سازمان حفاظت محیط‌زیست وعده داده بود اجازه استفاده از این نوع سوخت را نخواهد داد.

وزارت نفت هم گفته بود که مازوت‌سوزی را به‌حداقل می‌رساند. بااین‌حال، شواهد نشان می‌دهد که این وعده‌ها نه‌تنها عملی نشد، بلکه کارخانه‌ها و صنایع، مازوت‌سوزی را از شهریورماه آغاز کردند.

این خبر را در روزهای آخر مهر ماه، محسن موسوی، مدیرعامل شرکت تولید برق آذربایجان، اعلام کرد و گفت که طبق بخشنامه وزارت نیرو استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه تبریز امسال از شهریورماه آغاز شده است.

مازوت یا نفت‌کوره که سهم زیادی در آلودگی هوای کلان‌شهرها دارد، یکی از هیدروکربن‌های نفتی است که در مراحل پالایش نفت خام به‌دست می‌آید و نسبت به دیگر سوخت‌ها ارزان‌تر است.