وزیر خارجه اسرائیل برای رایزنی درمورد مذاکرات وین به اروپا می‌رود

مقام‌های اسرائیلی درمورد امضای یک «توافق هسته‌ای نیم‌بند» با ایران به دولت ایالات متحده هشدار دادند و گفتند که بدون همکاری آمریکا نیز توانایی اقدام علیه جمهوری اسلامی را دارند

لاپید پیش‌تر گفته بود تهران درپی توافق نیست و در مذاکرات احیای برجام، تنها به‌دنبال خریدن زمان است- EMMANUEL DUNAND/ AFP

هم‌زمان با آغاز دور جدید تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران، یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، برای گفت‌وگو با رهبران بریتانیا و فرانسه در رابطه با مذاکرات هسته‌ای با ایران، به اروپا سفر می‌کند. 

مذاکرات احیای برجام میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای۱ +۴ (بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین) قرار است پس از پنج‌ماه تعلیق، از هشتم آذرماه (۲۹ نوامبر) با مشارکت غیرمستقیم ایالات متحده، در شهر وین اتریش ازسر گرفته شود. 

وزارت خارجه اسرائیل روز چهارشنبه، سوم آذرماه، در بیانیه‌ای اعلام کرد که لاپید برای سفر رسمی سه‌روزه اروپایی خود، یکشنبه، هفتم آذرماه عازم لندن می‌شود و روز دوشنبه با لیز تراس، وزیر خارجه، بوریس جانسون، نخست‌وزیر ملاقات خواهد کرد. او روز سه‌شنبه نیز در پاریس با ژان-ایو لودریان، وزیر خارجه، و امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

براساس این بیانیه، گفت‌وگوها در سفر وزیر خارجه اسرائیل به این دو کشور اروپایی، بر موضوع «از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران در وین» و همچنین «تعمیق روابط دوجانبه با بریتانیا و فرانسه» متمرکز خواهد بود.   

لاپید هفته گذشته در دیدار با رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران، به او هشدار داده بود که تهران درپی توافق نیست و در مذاکرات آتی برای احیای برجام، تنها به‌دنبال خریدن زمان است. به‌نظر می‌رسد پس از هشدارها به ایالات متحده آمریکا، اسرائیل به‌دنبال شفاف‌تر کردن موضع خود در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران، برای متحدان اروپایی این کشور است.

اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهوری اسرائیل نیز روزهای گذشته در سفر خود به لندن، خواستار «برخورد سختگیر و قاطع» طرف‌های مذاکرات با ایران شده و گفته بود: «این وظیفه قدرت‌های بزرگ است که قوی باشند و روشن کنند همه گزینه‌ها روی میز است.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های اسرائیل همواره از مخالفان بازگشت آمریکا به توافق برجام بوده‌اند، زبرا آن را بسیار ضعیف می‌دانند و معتقدند که چنین توافقی درنهایت راه را برای دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای هموار می‌کند. آن‌ها خواستار رویکرد دیپلماتیک سختگیرانه‌تر در این گفت‌وگوها شده‌اند که با نوعی تهدید نظامی معتبر علیه برنامه هسته‌ای ایران پشتیبانی شود.

در آستانه دور هفتم مذاکرات وین درحالی‌که ایالات متحده همچنان بر تلاش برای پیشبرد مسیر دیپلماتیک با ایران تاکید می‌کند، به گزارش «وال استریت ژورنال»، مقام‌های اسرائیلی درمورد امضای یک «توافق هسته‌ای نیم‌بند» با ایران به آمریکا هشدار دادند و چنان توافق احتمالی را «هدیه‌ای به دولت تندرو جدید در تهران» دانستند.

براساس این گزارش، مقام‌های ارشد اسرائیلی نگران‌اند واشینگتن زمینه را برای توافقی «حداقلی» فراهم کند که در ازای تعلیق یا کنار گذاشتن بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای‌ تهران، لغو یا تخفیف بخشی از تحریم‌ها را پیشنهاد می‌کند. یک مقام ارشد اسرائیلی به «وال استریت ژورنال» گفت: «چنان توافقی افکار عمومی ایران و کشورهای منطقه را متقاعد خواهد کرد که باج‌گیری هسته‌ای کارساز است.»

مقام‌های اسرائیلی علاوه‌بر این هشدار داده‌اند که «توافق هسته‌ای نیم‌بند با ایران»، عامل گسترش شکاف عمومی فزاینده اسرائیل با دولت بایدن برسر برنامه هسته‌ای ایران خواهد شد.

هم‌زمان، رام بن‌باراک، رئیس کمیته امور خارجه و دفاعی پارلمان اسرائیل، روز چهارشنبه در گفت‌وگو با رادیو «۱۰۳ اف‌ام»، با اشاره به اختلاف آن کشور با ایالات متحده در زمینه برنامه هسته‌ای ایران، تاکید کرد که آن کشور در حوزه‌های اطلاعاتی و رزمی «توانایی‌های بسیار متنوعی» دارد و بدون همکاری آمریکا نیز قادر به اقدام‌هایی علیه ایران است که درصورت لزوم، از آن‌ها استفاده خواهد کرد. به گفته او، اسرائیل از این گزینه تنها زمانی استفاده خواهد کرد که به این نتیجه رسیده باشد، راه دیگری وجود ندارد.