کمک‌های بشردوستانه هند سرانجام از راه پاکستان به افغانستان می‌رسد

محموله‌های کمکی هند، که شامل گندم و دارو است، از طریق بندر واگه به افغانستان می‌رسد

براساس آمارهای منتشر شده، فقط پنج درصد از جمعیت افغانستان به غذای سالم و کافی دسترسی دارد-HECTOR RETAMAL / AFP

وزارت امور خارجه پاکستان امروز چهارشنبه سوم آذر اعلام کرد که دولت آن کشور به نشانه حسن‌نیت به مردم افغانستان، اجازه داده است که محموله‌های کمکی هند، که شامل گندم و دارو است، از طریق بندر واگه به افغانستان برسد.

وزارت امور خارجه پاکستان با نشر اعلامیه رسمی از باز شدن مسیر برای انتقال ۵۰۰۰۰ تن گندم و مقداری دارو، که از کمک‌های بشردوستانه دولت هند به مردم افغانستان است، خبر داده است. در اعلامیه وزارت خارجه پاکستان آمده است: «برای نشان دادن حسن نیت به مردم برادر افغانستان، دولت پاکستان تصمیم گرفته است که با استثنا قایل شدن، و برای هدف‌های بشردوستانه، اجازه انتقال ۵۰۰۰۰ تُن گندم و دارو از هند به افغانستان، از طریق مرز واگه را بدهد.»

وزارت خارجه پاکستان گفته است که این تصمیم امروز، چهارشنبه، به طور رسمی به مسئولان دولت هند ابلاغ شده است.

یک روز قبل از این، دفتر نخست‌وزیر پاکستان نیز اعلام کرده بود که به محموله‌های کمکی هند اجازه داده شده است که از مسیر پاکستان به افغانستان رسانده شوند.

به‌علاوه، عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، تصمیم گرفته است کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان داشته باشد. براساس اطلاعاتی که فواد چودری، وزیر اطلاعات و انتشارات پاکستان، دیروز سه‌شنبه در اختیار رسانه‌ها قرار داد، دولت پاکستان تصمیم دارد کمکی به ارزش پنج میلیارد روپیه پاکستانی به مردم افغانستان اهدا کند. دولت پاکستان همچنین تصمیم گرفته است در بخش دارو و مواد غذایی به مردم افغانستان کمک کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منصور احمد خان، سفیر پاکستان در افغانستان، در توییتر نوشته است که مقام‌های آن کشور تلاش دارند توجه سازمان‎‌های بین‌المللی مددرسان را نیز برای حمایت از مردم افغانستان جلب کنند. سفیر پاکستان در افغانستان گفته است که دولت پاکستان متعهد است همه امکانات ممکن را برای سازمان‌ها و کشورهای کمک‌کننده از طریق پاکستان فراهم سازد.

پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان و گسترش فقر و قحطی، دولت هند در اوایل آبان تصمیم گرفت محموله‌های کمک بشردوستانه‌ای شامل ۵۰۰۰۰ تُن گندم و دارو به افغانستان بفرستد، اما پاکستان مانع ورود این محموله‌های کمکی شد. پاکستان در سال‌های اخیر همواره تلاش کرده است که دست هند را از رسیدن به افغانستان، در عرصه‌های گوناگون، حتی در ارایه کمک‌های بشری، کوتاه سازد. ممانعت از انتقال کمک‌های بشردوستانه هند به مردم افغانستان، باعث واکنش‌های زیادی در داخل و بیرون از افغانستان شد. در پی آن، مقام‌های طالبان، از جمله مولوی امیرخان متقی، روز نوزدهم آبان به اسلام‌آباد سفر کردند و در ملاقات با مقام‌های پاکستانی از آنان درخواست کردند که اجازه دهند محموله‌های کمک‌های بشردوستانه هند به افغانستان برسد.

پاکستان در حالی جلو انتقال محموله‌های کمک‌های بشردوستانه هند به افغانستان را گرفته بود که سازمان‌های متعدد مددرسان، از جمله برنامه جهانی غذا، یونیسف، و سازمان جهانی بهداشت، در سه ماه اخیر با نشر گزارش‌های پی‌درپی، در مورد وقوع فاجعه انسانی در نتیجه گسترش فقر و قطحی در افغانستان هشدار داده‌اند.

براساس آمارهای منتشر شده، فقط پنج درصد از جمعیت افغانستان به غذای سالم و کافی دسترسی دارد و بقیه مردم به نحوی در ناامنی غذایی و فقر به سر می‌برند. دیوید بیزلی، مدیر برنامه جهانی غذا، اخیرا و در جریان سفر به افغانستان از همه کشورهای ثروتمند و سازمان‌های مددرسان خواست که برای کمک کردن به مردم افغانستان اقدام و از وقوع فاجعه انسانی جلوگیری کنند.