رئیس جمهوری اسرائیل: ایرانی‌ها برای انجام معامله به وین نمی‌آیند

«ایران خواهان گفت‌وگو نیست و از تمایل جهان برای مذاکره به‌منظور خرید وقت سوء‌استفاده می‌کند»

دیدار رئیس جمهوری اسرائیل با لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا- تصویر از حساب توئیتر اسحاق هرتزوگ @Isaac_Herzog

در آستانه برگزاری دور جدید مذاکرات احیای برجام میان ایران و قدرت‌های جهانی، اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهوری اسرائیل، از نمایندگان پارلمان بریتانیا خواست تا مطمئن شوند دولتشان مقابل ایران محکم و سختگیر باقی می‌ماند، زیرا به گفته او، ایرانی‌ها درپی دستیابی به بمب‌اند و برای معامله به وین نمی‌آیند. 

مذاکرات میان ایران و کشورهای۱+۴ (بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین) با مشارکت غیرمستقیم ایالات متحده و به‌منظور احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، که شش دور آن از اوایل سال جاری تا اواخر خردادماه برگزار شده بود، پس از پنج ماه توقف، قرار است هشتم آذرماه (۲۹  نوامبر) در وین ازسر گرفته شود.

رئیس جمهوری اسرائیل که به لندن سفر کرده است، روز دوشنبه، اول آذرماه، در نشستی با یک‌صد نماینده پارلمان بریتانیا، گفت: «برداشت ما این است که ایرانی‌ها برای انجام معامله به وین نمی‌آیند، بلکه باشتاب به‌سمت دستیابی به بمب می‌روند.» 

هرتزوگ ضمن اشاره‌ای آشکار به‌درخواست مستمر اسرائیل از دیگر کشورها مبنی‌بر ارائه نوعی تهدید نظامی معتبر علیه ایران، افزود: «این وظیفه قدرت‌های بزرگ است که قوی باشند و روشن کنند همه گزینه‌ها روی میز است.»

او  که در آستانه سفرش به بریتانیا خواستار برخورد «سختگیر و قاطع» در مذاکره با ایران شده بود، در این نشست نیز بار دیگر از همه طرف‌های مذاکرات احیای برجام خواست که «تا حد امکان با ایران سخت‌گیر باشند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسحاق هرتزوگ هم‌زمان با سفرش به لندن، با انتشار یادداشتی در روزنامه بریتانیایی «ساندی‌ تلگراف» نیز درمورد مذاکره با ایران، نوشته بود: «ایران خواهان گفت‌وگو نیست و از تمایل جهان برای مذاکره به‌منظور خرید وقت سوء‌استفاده می‌کند. اسرائیل نمی‌تواند اجازه دهد که بنیادگرایان تهران به بمب هسته‌ای دست یابند.» 

او در این یادداشت پیمان ابراهیم و عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و کشورهای عربی را پیشرفتی قابل‌توجه دانسته و تاکید کرده بود که به‌منظور رویارویی با حکومت ایران، گفت‌وگو  میان اسرائیل و کشورهای عرب خاورمیانه ضروری است. هرتزوگ همچنین نوشته بود: «کشورهای میانه‌رو خاورمیانه نیاز دارند که متحدانشان ازجمله بریتانیا، به‌جای اتلاف وقت برای بازی‌های ایران، یک گفت‌وگوی ضروری با آن‌ها در رابطه با چگونگی متوقف کردن ایران برقرار کنند». 

رئیس جمهوری اسرائیل در نشست خود با نمایندگان پارلمان بریتانیا، همچنین تاکید کرد که دخالت ایران -در قالب حمایت‌هاش از حزب‌الله و حماس- بود که منجربه فروپاشی لبنان و غزه شد. او افزود: «حماس غزه را گروگان گرفته است و از ائتلاف نفرت ایران دستور می‌گیرد.» 

بریتانیا هفته گذشته اعلام کرد که کلیت گروه فلسطینی حماس را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار می‌دهد و حمایت از این گروه را غیرقانونی می‌داند. هرتزوگ در سخنرانی خود از تصمیم قانونگذاران بریتانیایی تشکر کرد.

نشست رئیس جمهوری اسرائیل با قانون‌گذاران بریتانیا را گروه «متحدان اسرائیل در پارلمان» ترتیب داده بود و در آن، نمایندگانی از تمام احزاب اصلی سیاسی آن کشور حضور داشتند. هرتزوگ روز دوشنبه، پیش از این نشست، با لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا، نیز دیدار کرد. او همچنین در ملاقات با شاهزاده چارلز، ولیعهد بریتانیا، حول محورهایی ازجمله تغییرات اقلیمی و تهدیدهای منطقه‌ای گفت‌وگو کرد. 

اسحاق هرتزوگ قرار است روز سه‌شنبه پس از نشست با رهبران یهودی در بریتانیا و ملاقات با بوریس جانسون، نخست‌وزیر آن کشور، به اسرائیل بازگردد.