تصاویر رسانه‌های دولتی چین از تنیسور ناپدید شده، ادامه نگرانی جهانی

سخنگوی انجمن جهانی تنیس زنان اعلام کرد که تصاویر منتشرشده «ناکافی» هستند

نگرانی‌ها در مورد صحت و سلامت پنگ شوای همچنان ادامه دارد - GREG WOOD / AFP

در حالی که نگرانی‌ها در مورد وضعیت پنگ شوای، تنیسور مفقود شده چینی، در سراسر جهان ادامه دارد، رسانه‌های دولتی چین چند قطعه فیلم از او منتشر کرده‌اند. با این حال، نگرانی‌ها برطرف نشده‌ است و صحت و به‌روز بودن آن تصاویر تایید نشده‌اند. 

آن تصاویر را هو شیچین، سردبیر روزنامه دولتی «گلوبال تایمزِ» چین، روز یکشنبه منتشر کرد. در یکی از قطعه فیلم‌ها می‌بینیم که فردی که به نظر می‌رسد خانم پنگ باشد، در یک بازی تنیس جوانان در پکن معرفی می‌شود. آقای هو در توییتر (که در چین هم مثل ایران فیلتر و ممنوع است) گفت آن تصاویر روز یکشنبه فیلمبرداری شده‌اند. آن ادعا اما مستقلا تایید نشده است. 

سخنگوی انجمن جهانی تنیس زنان اعلام کرد که تصاویر منتشرشده «ناکافی» هستند و نگرانی‌های آنانجمن در مورد خانم پنگ را برطرف نکرده‌اند. این مهم‌ترین نهاد تنیس زنان جهان، در ایالت فلوریدای آمریکا مستقر شده است و دفاتر اروپایی و آسیایی آن به ترتیب در لندن و پکن هستند. استیو سیمون، رئیس و مدیر کل انجمن، گفت: «دیدن ایشان مثبت است، اما هنوز معلوم نیست که آیا او آزاد است و امکان تصمیم‌گیری و عمل از طرف خود بدون اجبار یا دخالت بیرونی دارد، یا نه.»

آقای سیمون تاکید کرد: «این فیلم به‌خودی‌خود ناکافی است. چنان‌که از ابتدا گفته‌ام، من همچنان نگران سلامتی و ایمنی پنگ شوای هستم و نگران این واقعیت که آزار جنسی دارد سانسور و لاپوشانی می‌شود. من به روشنی گفته‌ام که چه باید صورت گیرد و رابطه ما با چین به نقطه‌عطف رسیده است.»

انجمن جهانی تنیس زنان تهدید کرده است که اگر به این مسئله رسیدگی نشود، قراردادهای ارزشمند خود با چین را لغو می‌کند. 

ساعاتی بعد از انتشار فیلم اول در روز یکشنبه، فیلم دیگری از خانم پنگ نیز منتشر شد که در آن توپ‌های تنیس را برای کودکان امضا می‌کند. خبرنگاران رسانه‌های دولتی می‌گویند آن کار تلاشی برای تشویق کودکان به بازی تنیس است. چینگ چینگ چِن،‌ از اصلی‌ترین خبرنگاران «گلوبال تایمز»، در تویيتر گفت که همکار او، کوئی منگ، آن فیلم را در مرکز ملی تنیس در پکن گرفته است. آقای هو نیز همان منبع را برای فیلمی که منتشر کرده بود، اعلام کرد.

پیش از این آقای هو فیلم دیگری هم از خانم پنگ منتشر کرده بود که در آن، ظاهرا دارد در رستورانی در پکن شام می‌خورد. آقای هو گفته بود که آن فیلم متعلق به شنبه شب است. 

خانم پنگ که قهرمان سابق تنیس دونفره جهان است، روز دوم نوامبر، ژانگ گائولی، معاون سابق نخست‌وزیر چین را که اکنون بیش از ۷۰ سال سن دارد، به آزار جنسی محکوم کرد. از آن تاریخ قریب یک ماه می‌گذرد، اما اثری از خانم پنگ در انظار عمومی نبوده است. 

نگرانی‌های بین‌المللی در این مورد در چند روز اخیر شدت گرفته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت خارجه بریتانیا اعلام کرد که «به‌شدت نگران» است و از چین خواست مکان و امنیت این قهرمان جهانی را تایید کند. در بیانیه این وزارتخانه می‌خوانیم: «همگان باید حق داشته باشند دست به بیان و اعتراض بزنند، بی‌آن‌که ترسی از عواقب آن داشته باشند. هرگونه گزارش آزار جنسی در هر جای جهان، باید مورد تحقیق قرار بگیرد.»

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، روز جمعه گفت دولت بایدن می‌خواهد چین «اثباتی مستقل و قابل تایید» در مورد مکان خانم پنگ ارائه کند و در این مورد ابراز «نگرانی عمیق» کرد.

سازمان ملل نیز خواهان تحقیقات شفاف در مورد دعاوی خانم پنگ علیه آقای ژانگ شده است. این اولین بار است که جنبش «من هم»، که در آن، زنان آزار جنسی علیه خود را افشا می‌کنند، به رهبری حزب کمونیست حاکم بر چین رسیده است. لیز تروسل، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل، در گفت‌وگو با خبرنگاران در ژنو گفت: «اثبات مکان و سلامتی خانم پنگ مهم است. ما خواهان تحقیقات با شفافیت کامل در مورد دعاوی ایشان در مورد آزار جنسی هستیم.»

فیلمی که آقای هو از شام خوردن خانم پنگ منتشر کرده است، به نظر صحنه‌سازی شده می‌آید. در فیلم، خانم پنگ را با یک مرد و دو زن می‌بینیم که راجع به «بازی‌های تنیس» صحبت می‌کنند. مرد می‌گوید «فردا ۲۰ نوامبر است»، اما یکی از زنان سریع حرف او را قطع می‌کند و می‌گوید فردا «بیست و یکم [یعنی یکشنبه] است.»

خانم پنگ دعاوی خود را در تارنمای «ویبو» منتشر کرده  بود که رسانه اجتماعی اصلی در چین است. او گفته بود که آقای ژانگ او را در طول چند سال آشنایی، بارها «مجبور» به رابطه جنسی کرده است. اظهارات این تنیسور به سرعت از آن شبکه حذف شدند.

آقای هو روز جمعه گفته بود که خانم پنگ چند روز است در خانه بوده و نمی‌خواسته مورد آزار رسانه‌ها قرار بگیرد، اما «به زودی» به انظار عموم بازمی‌گردد. 

شبکه دولتی «سی جی تی ان» چین چند روز پیش در توییتر یک «اسکرین‌شات» از ایمیلی که گفته می‌شد پنگ به انجمن جهانی تنیس زنان نوشته است، منتشر کرد. خانم پنگ در آن ایمیل می‌گوید که اتهاماتی که قبلا مطرح کرده بوده است، «واقعیت ندارند» و او «در حال استراحت در خانه است» و «همه چیز خوب است». اما تردیدهایی در مورد صحت این ایمیل و این‌که پنگ آن‌را آزادانه نوشته باشد یا نه، مطرح شده است. 

دولت چین هنوز هیچ اظهار نظر رسمی در مورد این ماجرا نکرده است.

بیشتر از جهان