ابراز نگرانی عمیق آمریکا از تحرکات روسیه در مرز اوکراین

احتمال حمله روسیه به شرق اوکراین نگرانی جامعه جهانی را برانگیخته است

گزارش‌ها حاکی از آن است که اکنون ده‌ها هزار سرباز روس پشت مرزهای اوکراین در کمین نشسته‌اند‌ـ VADIM SAVITSKY/AFP

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز شنبه ۲۰ نوامبر (۲۹ آبان) بار دیگر بر نگرانی عمیق این کشور از رویکرد و تهدیدهای روسیه علیه اوکراین تاکید کرد. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای بلینکن که در آخرین مرحله سفرش به آفریقا، در داکار، پایتخت سنگال، به سر می‌برد، به خبرنگاران گفت: «ما در مورد تحولات در مرزهای شرقی اوکراین و تهدیدها چه از جانب مقام‌های روسیه و چه آنچه در رسانه‌های اجتماعی می‌بینیم، به‌شدت نگرانیم.» 

آقای بلینکن هرچند تاکید کرد نگرانی از وضعیت شرق اوکراین نگرانی مشترک آمریکا و متحدانش است، به سوال‌ها درباره تصمیم احتمالی ولادیمیر پوتین برای حمله به شرق اوکراین پاسخ نداد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی پیروزی انقلاب اوکراین در سال ۲۰۱۴ و الحاق یک‌جانبه شبه‌جزیره کریمه به خاک روسیه، شرق اوکراین صحنه جنگ داخلی میان جدایی‌طلبان حامی روسیه و ارتش این کشور شد. هزاران نفر جان خود را در این درگیری‌ها از دست داده‌اند.

پس از اعزام هزاران نظامی روس به مرز این کشور با اوکراین در تابستان امسال، در روزهای اخیر انتشار خبر حمله احتمالی ارتش روسیه به شرق اوکراین نگرانی جامعه جهانی را برانگیخته است.

به گزارش خبرگزاری سی‌بی‌اس، مقام‌های امنیتی آمریکا به متحدان اروپایی خود درباره حمله نظامی محتمل روسیه به اوکراین هشدار داده‌اند. آن‌ها بر این باورند که با سردتر شدن هوا، احتمال حمله نظامی افزایش می‌یابد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که اکنون ده‌ها هزار سرباز روس پشت مرزهای اوکراین در کمین نشسته‌اند اما برخلاف بهار سال گذشته که هزاران سرباز به مرز منتقل شده بودند و به نظر می‌رسید هدف از این اقدام نمایش اقتدار نظامی روسیه باشد، مقام‌های امنیتی آمریکا می‌گویند این بار می‌تواند طرحی برای حمله واقعی به مناطق شرق اوکراین باشد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، روز جمعه ۱۹ نوامبر (۲۸ آبان) گفته بود که ناتو استقرار و تمرکز غیرعادی نیروهای ارتش روسیه در نزدیکی مرز اوکراین را به‌دقت زیر نظر دارد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز پنجشنبه «غرب» را به تشدید تنش‌ها در شرق اوکراین و دریای سیاه متهم کرد. آقای پوتین همچنین اعلام کرد بمب‌افکن‌های ناتو در ۲۰ کیلومتری خاک روسیه پرواز کرده‌اند.

بیشتر از جهان