استقرار نیروها در مرز اوکراین؛ بیم از تهاجم ارتش روسیه

درگیری‌های روسیه و اوکراین تا کنون ۱۳ هزار قربانی از خود به جای گذاشته

اوکراین از غرب خواسته است به یاری این کشور بشتابد-SERGEY VENYAVSKY / AFP

نیروهای ارتش روسیه در حال استقرار در نزدیکی مرز اوکراین هستند که این کشور را ناگزیر از تقاضای کمک غرب کرده است. این حرکت همچنین این نگرانی را به وجود آورده که ممکن است درگیری هفت ساله روسیه با همسایه‌اش اوکراین بار دیگر شعله‌ور شود.

در حال حاضر ناظران نگران‌اند که استقرار واحدهای ارتش روسیه در مرز به این درگیری‌ها که تا کنون ۱۳ هزار قربانی از خود به جای گذاشته، دامن بزند.

هفته گذشته روسلان خومچاک، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین، به پارلمان این کشور گفت که روسیه اکنون تعداد ۲۸ گردان راهبردی با ۲۵ هزار سرباز در مرز مشترک دو کشور مستقر کرده است.  

اما به رغم نگرانی‌های موجود، یک مقام ارشد امنیتی روسیه گفته است که این کشور قصد تهاجم به اوکراین را ندارد. نیکلای پاتروشف، دبیرکل شورای امنیت روسیه، در گفت‌وگو با نشریه «کُمِرسانت» گفت هرچند روسیه «چنین طرحی» برای دخالت در اوکراین ندارد اما «اوضاع را به دقت تحت نظارت دارد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پاتروشف گفت: «بسته به تحولات در اوضاع، ما گام‌هایی قاطع برخواهیم داشت».

اما اوکراین اوضاع را به گونه‌ای دیگر می‌بیند و از غرب خواسته است به یاری این کشور بشتابد. اوکراین به دنبال افزایش نیروها در مرز و موارد تخطی از آتش‌بس و تلفات در مناطق جدایی‌خواهان تحت حمایت روسیه در جنوب شرقی کشور، تقاضای کمک کرده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، کرملین را به «زورنمایی» به منظور ارعاب «کی‌یف» متهم کرده و در یک بیانیه گفته است این «یک سنت روسی» است. هفته گذشته اداره اطلاعات ارتش اوکراین به روشنی نسبت به خطرات موجود از جانب روسیه هشدار داد و گفت که مسکو خود را برای «تحریک کشور به نشان دادن واکنش به اقدامات خصمانه در مرز» آماده می‌کند.  

روز سه شنبه نیز، زلنسکی بار دیگر به تمایل اوکراین به پیوستن به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به منظور حفاظت از کشور در مقابل روسیه اشاره کرد. 

به گزارش بلومبرگ، زلنسکی در یک گفت‌وگوی تلفنی با ژنرال ینس اشتولتنبرگ، عضویت در ناتو را «تنها راه پایان دادن به جنگ» خواند. اما دبیرکل ناتو در توییتی که پس از این گفت‌وگو به اشتراک گذاشت، هیچ‌گونه تعهدی در این مورد نداده و تنها در حمایت از اوکراین نوشت که «ما به همکاری‌های نزدیکمان با اوکراین پایبندیم».

من به رئیس جمهور زلنسکی تلفن کردم تا مراتب نگرانی عمیق خود را در مورد اقدامات نظامی روسیه در داخل و اطراف اوکراین و ادامه موارد تخطی از آتش‌بس ابراز کنم. ناتو به طور جدی از حق حاکمیت وتمامیت ارضی اوکراین حمایت می‌کند. ما به همکاری‌های نزدیکمان پایبندیم.

 

روسیه در این میان همچنان مصر است که همسایه خود تهدید نکرده، اما در عین حال اعلام کرده که تعداد چهار هزار تمرین در نواحی نظامی درسراسر روسیه آغاز خواهد شد. روسیه همچنین دولت اوکراین را متهم کرده که خود را به منظور بازپس گرفتن کنترل در منطقه مورد مناقشه شرق کشور برای یک حمله آماده می‌کند. 

ایالات متحده نیز در مورد اوضاع منطقه و افزایش تعداد سربازان روسیه در مرز جنوبی اظهار نگرانی کرده است. روز دوشنبه، واشینگتن از مسکو خواست در مورد «تحریکات» اخیر اوکراین توضیح دهد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا، گفت: «ما در مورد افزایش تهاجم‌های روسیه در شرق اوکراین از جمله گزارش‌های موثقی که حاکی از حرکات ارتش روسیه در مرزهای اوکراین و اشغال کریمه است، نگرانیم».

جن ساکی، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید، نیز به خبرنگاران گفته است که ایالات متحده «افزایش تهاجم روسیه و افزایش وخامت در اوضاع شرق اوکراین» را دنبال می‌کند.

آمریکا و اتحادیه اروپا روسیه را به خاطر الحاق کریمه به خاک این کشور در سال ۲۰۱۴ تحریم کرد و هر دو از جدایی‌خواهان منطقه «دونباس» اوکراین حمایت می‌کنند.

© The Independent

بیشتر از جهان