رقابت روسیه با آمریکا و بریتانیا برای دستیابی به لاشه هواپیمای اف-٣٥

مسکو از مدت‌ها پیش به دنبال دستیابی به اطلاعات بیشتر در مورد تکنولوژی به کار رفته در هواپیمای پیشرفته اف-٣٥ است

یک هواپیمای اف-٣٥ ناوگان سلطنتی بریتانیا در دریای مدیترانه سقوط کرده است - Ben STANSALL / AFP

در پی سقوط یک هواپیمای جنگنده اف-۳۵ متعلق به بریتانیا در دریای مدیترانه، این کشور از ایالات متحده درخواست کرده تا به یافتن لاشه آن کمک کند. به توجه به تکنولوژی فوق پیشرفته رادار گریز این هواپیما، آنها نگران هستند که روس‌ها پیش از بریتانیا به لاشه هواپیمای سقوط کرده دست یابند.

این موضوع باعث تقابل دو کشور شده است.

در همین رابطه، اسکای نیوز به نقل از وزیر دفاع بریتانیا نوشت که از زمان سقوط هواپیما، روسیه ناو هواپیمابر بریتانیایی که رادار گریز اف-۳۵ را از دست داده، زیر نظر گرفته است.

بن والاس در این باره گفت که هواپیماهای روسی، ناو هواپیمابر اچ‌.ام.اس کوئین الیزابت  (HMS Queen Elizabeth)را زیر نظر گرفته اند. این ناو به همراه چندین کشتی پشتیبانی از یک عملیات ۷ ماهه از خاور دور بازگشته‌اند.

یکی از هشت هواپیمای جنگی بریتانیایی اف-۳۵ این ناوگان، مدت کوتاهی پس از بلند شدن از عرشه کشتی در دریای مدیترانه سقوط کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اولین باری است که بریتانیا یکی از جت‌های ۱۰۰ میلیون پوندی خود را که گران‌ترین، سری‌ترین و پیچیده‌ترین هواپیمای موجود در زرادخانه بریتانیا است، از دست می‌دهد. اگرچه خلبان موفق به خروج (ایجکت) شد و نجات یافت.

اما این هواپیما که مجهز به رادارها، حسگرها و سایر فناوری‌های سری و طبقه‌بندی‌شده است، هنوز زیر آب قرار دارد و عملیات کاوش در حال انجام است. 

والاس در مورد اینکه آیا زیردریایی‌های روسی نیز به دنبال لاشه هواپیما هستند یا خیر گفت که دستیابی به هر چیزی در مورد اف-۳۵ اطلاعات بسیار ارزشمندی خواهد بود.

او تاکید کرد: «در مورد کارهایی که انجام می‌دهیم یا چیزهایی که نمی‌دانیم صحبتی نمی‌کنم، اما فکر می‌کنم تا حد زیادی بر اوضاع مسلط هستیم.»

به گفته وی مسکو از مدت‌ها پیش علاقه خود را برای دستیابی به اطلاعات بیشتری در مورد اف-۳۵ نشان داده است.

ده فروند هواپیمای اف-۳۵ آمریکایی نیز در عرشه اچ ام اس کویین الیزابت هستند که توسط تفنگ‌داران دریایی ایالات متحده اداره می‌شود.

بریتانیا در مجموع ۲۴ هواپیمای جنگی اف-۳۵ دارد که فعلاً یکی از آنها سقوط کرده است. این هواپیماها از نوع B هستند که می‌توانند در فاصله‌ای کوتاه و یا به طور فرود عمودی از یک کشتی پرواز کنند.

هواپیمای جنگنده اف-۳۵ از پیشرفته‌ترین هواپیماهای جهان است. این هواپیما به دلیل استفاده از تکنولوژی خاص، رادار گریز است. این هواپیما نیازمند لجستیک کمی است و قابلیت پرواز عمودی را نیز دارد. حتی خلبان می‌تواند به صدای خود و به‌صورت گفتاری نیز برخی فرامین را صادر کند.

ایالات متحده آمریکا سرمایه‌گذار و سازنده اصلی این هواپیما بوده است. اما کشورهای دیگر از جمله بریتانیا، ایتالیا، هلند، ترکیه، کانادا، استرالیا، نروژ و دانمارک نیز در تأمین سرمایۀ لازم برای ساخت آن مشارکت داشته‌اند.

بیشتر از جهان