دارندگان آیفون از این به بعد خودشان می‌توانند گوشی تعمیر کنند

مشتریان می‌توانند نمایشگر یا دوربین‌ شکسته را تعمیر یا باتری‌های قدیمی را تعویض کنند

سلف سرویس ریپر ابتدا برای آی‌فون ۱۲ و ۱۳ در ایالات متحده به راه می‌افتد- Tolga Akmen / AFP

اپل برای اولین بار، به طور رسمی از کسانی که آی‌فون‌های خود را شخصا تعمیر می‌کنند، پشتیبانی می‌‌کند.

سلف‌ سرویس‌ ریپر(Self Service Repair) این امکان را به مشتریان می‌دهد تا در صورت نیاز به تعمیر گوشی خود، قطعات و ابزارآلات اصلی کارخانه‌ای اپل و همچنین دستورالعمل‌های موردنیاز برای استفاده از آن‌ها را خریداری کنند.

بر اساس برنامه جدید، مشتریان می‌توانند به عنوان مثال، نمایشگرها یا دوربین‌های شکسته را تعمیر یا باتری‌های قدیمی را تعویض کنند.

اطلاعیه جدید در بحبوحه فشار فزاینده جنبش حق تعمیر منتشر می‌شود. این جنبش استدلال می‌کند که دشوار کردن تعمیر دستگاه‌های شخصی [از نظر زیست‌ محیطی] ناپایدار و ناعادلانه است.

در حالی که اپل راه‌های دیگری را برای تعمیر دستگاه‌ها و همچنین گزینه مبادله دستگاه‌های قدیمی برای استفاده مجدد یا بازیافت را ارائه می‌دهد، تا امروز به مشتریانی که بخواهند خودشان تعمیرات را انجام دهند، خدمات پشتیبانی ارائه نکرده است.

از مشتریان خواسته می‌شود تا قبل از دریافت قطعات، مطمئن شوند که می‌توانند به راحتی از پس تعمیرات برآیند و کتابچه‌های راهنمایی را مطالعه کنند تا مطمئن شوند که پیچیدگی کامل هر تعمیر را درک می‌کنند. اگر کار اشتباه پیش رود، مشتریان می‌توانند آن را به ارائه‌دهندگان رسمی ببرند تا یک متخصص در ازای پرداخت هزینه تعمیر، کار را انجام دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برنامه جدید سلف سرویس رپیر در کنار هزاران ارائه‌دهنده خدمات [تعمیراتی] قرار خواهد گرفت که برخی از آن‌ها مجوز اپل دارند و برخی دیگر بسان مشاغل مستقل فعالیت می‌کنند. در سال ۲۰۱۹، اپل برنامه جدیدی راه‌اندازی کرد تا این امکان را برای تعمیرکاران مستقل فراهم کند که به قطعات و ابزارهای رسمی دسترسی کامل داشته باشد.

اپل اعلام کرده است که انتظار دارد که هنوز برای «برای اکثریت قریب به اتفاق مشتریان» مراجعه به تعمیرکار حرفه‌ای «ایمن‌ترین و مطمئن‌ترین» رویکرد باشد. سرویس جدید «برای تکنسین‌هایی با دانش و تجربه در تعمیر دستگاه‌های الکترونیکی» در نظر گرفته شده است، زیرا تعمیر به کار دقیق با قطعات بسیار کوچک و پیچیده نیاز دارد که بالقوه می‌تواند به دستگاه آسیب برساند.

اگر مشتری تصمیم بگیرد تعمیرات را خود انجام دهد، از طریق یک ارائه‌دهنده ثالث آنلاین ثبت‌نام می‌کند. سپس قطعات و دستورالعمل‌های مربوطه تعمیر برایش ارسال و از او خواسته می‌شود که قطعات شکسته را برای بازیافت بازگرداند. قیمت نهایی مشروط به بازگرداندن آن قطعات خواهد بود.

سلف سرویس ریپر در ابتدا برای آی‌فون ۱۲ و ۱۳ در ایالات متحده به راه می‌افتد. بعدا تراشه‌های ام‌وان برای کامپیوترهای مک نیز عرضه خواهند شد و در سال ۲۰۲۲ این برنامه به سایر کشورها گسترش خواهد یافت.

اپل اعلام کرده است که در طول فرایند طراحی روی قابلیت تعمیر آن دستگاه‌ها کار کرده است و جدیدترین تلفن‌ها قابل‌تعمیرترین دستگاه‌هایی‌اند که تاکنون ساخته است.

این برنامه در ابتدا ۲۰۰ قطعه و ابزار مجزا را ارائه می‌کند که برای رایج‌ترین تعمیرات مانند نمایشگر، باتری و دوربین در دو رده اخیر آی‌فون در دسترس خواهند بود. اپل اعلام کرده است که پشتیبانی از انواع دیگر تعمیرات اواخر امسال ارائه خواهد شد.

جف ویلیامز، مدیر ارشد عملیاتی اپل، در بیانیه‌ای گفت: «دسترسی بیشتر به قطعات اصلی اپل در صورت نیاز به تعمیر، به مشتریان ما انتخاب بیشتری می‌دهد.»

«در سه سال گذشته، اپل تعداد مکان‌های خدماتی با دسترسی به قطعات، ابزارها و آموزش‌های اصلی اپل را تقریبا دو برابر کرده است و اکنون ما این گزینه را به کسانی ارائه می‌کنیم که می‌خواهند تعمیرات خود را انجام دهند.»

قواعد مربوط به گارانتی ثابت خواهد ماند. اگر مشتری تعمیری انجام دهد که به دستگاه آسیب برساند، این امر بر گارانتی تاثیر می‌گذارد، اما واقعیت انجام تعمیر، امکان انجام متعاقب سایر تعمیرات تحت ضمانت را تغییر نمی‌دهد یا محدود نمی‌کند.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی