کاهش تولید آیفون ۱۳ در بحبوحه کمبود جهانی تراشه

اثر افزایش تقاضا و کاهش موجودی بر صنایع همچنان تا آینده نزدیک ادامه خواهد داشت

اپل در عبور از بحران کمبود نیمه‌رسانا آمادگی بیشتری دارد - SPENCER PLATT / AFP

به‌دلیل کمبود جهانی نیمه‌رسانا، ممکن است اپل درنهایت ۱۰ میلیون گوشی آیفون ۱۳ کمتر بفروشد.

در گزارش روز سه‌شنبه بلومبرگ به نقل از افراد آگاه آمده است این شرکت قبلا پیش‌بینی کرده بود تا پایان سال، ۹۰ میلیون دستگاه از آیفون جدیدش را بفروشد.

تامین‌کنندگان تراشه این غول حوزه فناوری، از جمله برودکام (Broadcom) و تگزاس اینسترومنتس (TI) با مشکل تحویل قطعات آیفون جدید دست‌ به گریبان بوده‌اند که در نتیجه، این شرکت ناچار شده است در هدف‌گذاری فروش تجدیدنظر کند.

به گزارش بلومبرگ، پس از انتشار این خبر، بهای سهام اپل در مبادلات اخیر بازار ۱.۶ درصد کاهش پیدا کرد و به ۱۳۹.۲۷ دلار رسید. سهام برودکام و تگزاس اینسترومنتس نیز افت کرده است.

کمبود نیمه‌رسانا اثر شدیدی بر صنایع گوناگون، از جمله خودروسازی و الکترونیک، داشته و آن‌ها را ناچار به کاهش تولید کرده است.

به گفته تحلیلگران، اثر افزایش تقاضا و کاهش موجودی بر صنایع همچنان تا آینده نزدیک ادامه خواهد داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی که برخی تحلیلگران گفته‌اند اپل در عبور از بحران کمبود نیمه‌رسانا آمادگی بیشتری دارد، در گزارش بلومبرگ تاکید شده است این سازنده دستگاه‌های الکترونیکی دشواری‌هایی در پیش دارد.

برودکام و تگزاس اینتسترومنتس هر دو بیشتر بر قرارداد با تراشه‌سازان برون‌مرزی، مانند شرکت نیمه‌رساناسازی تایوان (TSMC)، متکی‌اند. بر اساس این گزارش، تگزاس اینسترومنتس تعدادی تراشه نیز در داخل می‌سازد، اما برودکام بیشتر به قرارداد با تراشه‌سازان خارجی ازجمله شرکت نیمه‌رساناسازی تایوان، متکی است.

حفظ ظرفیت تولید شرکت نیمه‌رساناسازی تایوان، که اپل نیز یکی از مشتریانش است، به‌دلیل کمبود تراشه و تداوم این وضعیت در نتیجه همه‌گیری جهانی کرونا، دشوار شده است.

در این گزارش همچنین اشاره شده فاصله میان سفارش نیمه‌رسانا و تحویل سفارش در ۹ ماه گذشته افزایش یافته است. بلومبرگ در این گزارش با نقل داده‌های گروه مالی ساسکوهنا، نوشته این بازه زمانی در سپتامبر به ۲۱.۷ هفته رسید.

دردسر دیگر اپل بحران انرژی چین است، که سبب شده است شرکت‌های زیرمجموعه‌اش در این کشور در راستای محدودیت‌های انرژی که دولت محلی وضع کرده است، برنامه تولید را کاهش دهند.

اپل فروش چهار مدل جدید آیفون را در سپتامبر آغاز کرد، اما ارسال سفارش‌ها دست‌کم یک ماه طول می‌کشد.

بی‌بی‌سی به نقل از تحلیلگران شرکت سرمایه‌گذاری ودبوش (Wedbush) می‌گوید کمبود تراشه «جای نگرانی ندارد» زیرا انتظار می‌رود این تلفن‌های هوشمند تا اوایل سال ۲۰۲۲ در دسترس باشند و این فقط «سرعت‌گیر» است و بس.

دنیل ایوز و جان کتسینگریس، تحلیلگر سرمایه، در ادامه گفتند: «از منظر کلی‌تر، انتقال ۵ تا ۱۰ میلیون گوشی از سه‌ ماهه منتهی به دسامبر به مارس به‌دلیل مسائل زنجیره تامین که همه از آن آگاه‌اند، جای نگرانی ندارد و در نهایت، حاکی از روند تقاضایی قوی‌تر از پیش‌بینی وال‌استریت است.» 

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی