دادگاه اروپا، کرواسی را در مرگ کودک پناهجو مقصر شناخت

دختر شش ساله افغان رانده شده از کرواسی، زیر قطار رفت و جان باخت

پناهجویان در مرز کرواسی- REUTERS/Marko Djurica/File Photo

دادگاه اروپایی حقوق بشر روز پنجشنبه با صدور حکمی، کرواسی را در نقض حقوق مدینه حسینی مقصر شناخت. این دختر شش ساله افغان پس از آنکه ماموران مرزی کرواسی او را به اجبار از مرز به خاک صربستان بازگرداندند، زیر یک قطار رفت و جان باخت.

مسلمه حسینی مادر او در گفت‌وگویی با گاردین گفته بود: «من از ماموران خواهش کردم که حتی اگر ما را در کشورشان نمی‌پذیرند، بگذارند شب را آنجا بمانیم. در آن هوای سرد ما همه خسته بودیم و بچه‌هایم کوچک بودند اما آن‌ها هیچ انسانیتی نشان ندادند.»

ماسیمو موراتی، مسئول اروپا در سازمان عفو بین‌الملل، در پی صدور این حکم گفت: «این حکم یک پیروزی بزرگ برای عدالت است و گرچه جبرانی برای خانواده مدینه نیست، می‌تواند بر درد آن‌ها که چهار سال در انتظار این حکم بودند، التیامی باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود که این حکم همچنین تاییدی بر گزارش‌های متعددی درباره بازگرداندن‌های اجباری و آزار و اذیت پلیس کرواسی است که مقام‌های این کشور پیاپی آن‌ها را رد می‌کردند.

او در پایان گفته است که حکم امروز درباره اینکه بازگرداندن اجباری پناهجویان یا اخراج‌های گروهی و سر باز زدن از پذیرش حق مردم برای پناهجویی نقض آشکار کنوانسیون‌ اروپایی حقوق بشر است، پیامی روشن به همه دولت‌های اروپایی می‌فرستد. به‌ويژه این‌ روزها که پناهجویانی از کشورهای جنگ‌زده در سرما و یخبندان پشت مرزها گرفتار شده‌اند، مقام‌های دولت‌های لیتوانی، لتونی و لهستان باید هوشیار باشند.

دادگاه اروپایی حقوق بشر کرواسی را موارد زیر مقصر شناخته است: نقض ماده ۲ حقوق بشر مبنی بر حق زندگی، ماده ۳ حقوق بشر مبنی بر ممنوعیت رفتارهای غیرانسانی و تحقیرآمیز، ماده ۵ و ۱ (حق امنیت و آزادی) و نقض ماده ۴ از پروتکل شماره ۴ که اخراج‌های گروهی را منع می‌کند و نیز نقض ماده ۳۴ مبنی بر حق تسلیم درخواست فردی.

این دادگاه همچنین بررسی‌های صورت گرفته در مورد مرگ مدینه را ناکارامد تشخیص داده است.

پرونده یادشده در پی پیگیری چندین نهاد از جمله مرکز مطالعات صلح زاگرب به نتیجه رسیده است. ماموران پلیس پیش‌تر در دادگاهی در کرواسی، از هرگونه تقصیری تبرئه شده بودند اما با پیگیری سازمان‌های مدافع حقوق بشر، این پرونده به دادگاه اروپایی حقوق بشر رفت.