درخواست طالبان از آلمان و هلند برای سرمایه‌گذاری در افغانستان

طالبان از دولت‌های آلمان و هلند خواسته است که در بخش‌های مختلف ازجمله معادن، انرژی و بهداشت در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند

دیدار نمایندگان آلمان و هلند با معاون نخست‌وزیر طالبان- عکس از توییتر ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان

ملا عبدالسلام حنفی، معاون نخست‌وزیر طالبان، در ملاقات با نمایندگان ویژه دولت‌های آلمان و هلند در امور افغانستان که صبح روز پنج‌شنبه ۲۷ آبان در کابل انجام شد، گفت: زمینه برای سرمایه‌گذاری کشورها در افغانستان مساعد شده است و آلمان و هلند می‌توانند در بخش‌های انرژی و بهداشت سرمایه‌گذاری کنند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان با نشر خبرنامه‌ای گفته است، صبح روز پنج‌شنبه، نمایندگان ویژه کشورهای آلمان و هلند، با مولوی عبدالسلام حنفی و ملا برادر، معاونان نخست‌وزیر طالبان در کابل دیدار کردند.

به نقل از این خبرنامه، مولوی حنفی به نمایندگان ویژه دولت‌های آلمان و هلند گفته است: «طالبان اطمینان می‌دهد که هیچ تهدیدی متوجه کشورهای منطقه و جهان نیست و زمینه برای سرمایه‌گذاری همه کشورها در افغانستان مساعد شده است.»

حنفی از دولت‌های آلمان و هلند خواسته است که در بخش‌های مختلف ازجمله معادن، انرژی و بهداشت در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مولوی حنفی همچنین گفته است طالبان تلاش می‌کند تا با کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان مبارزه کند و برای ارائه محصول‌های جایگزین به کشاورزان، به کمک جامعه جهانی نیاز دارد. مولوی حنفی در حالی از مبارزه طالبان با کشت و تولید مواد مخدر خبر داده است که گزارش اخیر سازمان ملل که سه‌شنبه ۲۵ آبان منتشر شد، نشان می‌دهد بهای مواد مخدر با روی کار آمدن طالبان در افغانستان، دو برابر و کاشت و تولید آن در داخل افغانستان نیز هشت درصد افزایش یافته است.

در همین حال دکتر عبدالله عبدالله، رئیس پیشین شورای عالی مصالح ملی افغانستان نیز از ملاقات با هیئت سیاسی آلمان و هلند در کابل خبر داده است. آقای عبدالله گفته است، با حامد کرزی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان، جا‌سپر وپیک، نماینده ویژه آلمان و ایمایل دی بونت، نماینده ویژه هلند در افغانستان و با حضور مارکوز پوتزل، سفیر آلمان ملاقات کرده‌اند.

این نخستین سفر رسمی نمایندگان ویژه دولت‌های هلند و آلمان به افغانستان پس از مسلط شدن طالبان بر آن کشور است. پیش از این نیز در ۱۱ اکتبر نمایندگان ۱۴ کشور غربی و اروپایی با مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان در شهر دوحه، پایتخت قطر ملاقات کرده بودند.

به نظر می‌رسد، هدف از سفر نمایندگان دولت‌های هلند و آلمان به افغانستان، بررسی زمینه‌های برقراری روابط با طالبان و در صورت امکان، بازگشایی سفارت‌های آن دو کشور در کابل است. هرچند دولت‌های هلند و آلمان تاکنون در این مورد چیزی نگفته‌اند، اما هفتم نوامبر یک روزنامه آلمانی بنام «ولت ام زونتاگ» گزارش داد که قرار است مارکوز پوتزل، سفیر آن کشور در افغانستان تا چند هفته دیگر به کابل برود. روزنامه ولت‌ام‌زونتاگ نوشته بود که آلمان درصدد تغییر رویکرد خود نسبت به افغانستان است و با برقراری تماس با طالبان تلاش می‌کند، زمینه‌هایی را برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان فراهم سازد.