کاظمی قمی در کابل با عبدالله عبدالله ملاقات کرد

عبدالله عبدالله ابراز امیدواری کرده است که کمک‌های ایران به مردم افغانستان ادامه داشته باشد

دیدار کاظمی قمی با عبدالله عبدالله-صفحه رسمی دکتر عبدالله در توییتر

حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری ایران در امور افغانستان، در ادامه ملاقاتش در کابل؛ پنج‌شنبه ۲۷ آبان با عبدالله عبدالله از رهبران دولت پیشین افغانستان دیدار کرد.

دکتر عبدالله با نشر توییتی از ملاقات با قمی در اقامتگاهش در کابل خبر داد و گفت: نماینده ویژه رئیس‌جمهوری ایران در امور افغانستان، از ادامه کمک‌های کشورش در عرصه‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری، بشردوستانه، آموزش، سلامت و رسیدگی به امور مهاجرین خبر داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عبدالله از همکاری‌های دولت ایران با افغانستان در سال‌های گذشته سپاسگزاری کرده و ابراز امیدواری کرده است که این کمک‌ها به مردم افغانستان ادامه داشته باشد.

حسن کاظمی قمی، روز دوشنبه ۲۴ آبان، در راس یک هیئت دولتی با هدف گفتگو با مقام‌های طالبان در مورد گسترش همکاری میان ایران و افغانستان وارد کابل شد. آقای قمی، روز سه‌شنبه و پس از ملاقات با مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، در یک نشست رسانه‌ای حضور یافت و از طالبان به‌عنوان گروهی که با اشغالگران جنگیده و دولتی مشروع و برآمده از مقاومت را تشکیل داده است، توصیف کرد. قمی هم‌چنان بدون هیچ اشاره‌‌ای به تک قومی و انحصاری بودن دولت طالبان، ابراز امیدواری کرد که در افغانستان یک دولت مقتدر شکل بگیرد.

نماینده ویژه رئیس‌جمهوری ایران، روز چهارشنبه در برنامه گشایش کمیته‌های هفت‌گانه که قرار است توافق‌های صورت گرفته با مقام‌های طالبان را در زمینه‌های مختلف ازجمله، همکاری‌های اقتصادی، امنیتی، فرهنگی، علمی، تجارتی، مهاجران و مسائل مربوط به امنیت مرزها را پیگیری کنند؛ حضور یافت. قمی در مراسم گشایش کار این کمیته‌ها گفت: مصالح و منافع ایران و افغانستان به هم گره‌خورده است و همکاری‌های دوجانبه به ثبات منطقه کمک می‌کند.

کاظمی قمی تاکنون با ملا برادر و ملا عبدالسلام حنفی، دو تن از معاونان نخست‌وزیر طالبان به‌صورت جداگانه دیدار کرده است. قمی هم‌چنین با اعضای شورای علمای شیعه افغانستان در کابل دیدار کرد. یکی از موضوع‌هایی که قمی در  این دیدارها به آن پرداخته است، تهدید روزافزون داعش در افغانستان و هدف قرار دادن شیعیان در آن کشور بوده است. هم‌زمان با سفر قمی به کابل، دست‌کم سه انفجار در غرب کابل که منطقه عمدتا شیعه‌نشین است رخ داد. این انفجارها تلفات داشتند و هر سه انفجار را گروه دولت اسلامی خراسان (داعش) به عهده گرفت.

بیشتر از جهان