اعلام آتش‌بس بین ارمنستان و آذربایجان

دو کشور پس از مکالمه تلفنی با وزیر دفاع روسیه با اعلام آتش‌‍بس موافقت کردند

جنگ سال گذشته دو کشور با پیروزی آذربایجان به پایان رسید، اما درگیری‌های پراکنده مرزی همچنان ادامه پیدا کرده است- 

KAREN MINASYAN / AFP

به دنبال برخوردهای مرزی میان نیروهای آذربایجان و ارمنستان که بیش از ۲۰ کشته بر جای گذاشت، این دو کشور اعلام آتش‌بس کردند.

این دو کشور عضو اتحاد جماهیر شوروی سابق، یکدیگر را مسئول خونین‌ترین برخوردهای نظامی سال گذشته برسر منطقه جدایی‌طلب ناگورنو قره‌باغ دانسته‌اند.

درگیری‌ها در آخرین ساعت‌های روز سه‌شنبه به دنبال مکالمه تلفنی سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، با همتایان ارمنی و آذری خود و تقاضای او برای توقف برخوردها متوقف شد.

پیش‌تر ارمنستان از روسیه تقاضای حمایت کرده و نیکول پاشینیان نیز اوضاع را با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در میان گذاشته بود.

ارمنستان اعلام کرده است که دست‌کم ۱۵ سرباز آن کشور در درگیری‌های روز سه‌شنبه کشته شده‌ و در حدود دوازده نفر اسیر شده‌اند. جمهوری آذربایجان تعداد کشته شدگانش را هفت نفر و مجروحان را ده نفر ذکر کرده است.

وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرده که ارتش آذربایجان مواضع ارمنستان را زیر آتش قرار داده بوده است، در حالی که دولت آذربایجان ارمنستان را به «تحریک‌های گسترده» مرزی متهم کرده است.

این دو کشور دهه‌هاست که بر سر منطقه ناگورنو قره‌باغ اختلاف‌نظر دارند. این منطقه به جمهوری آذربایجان تعلق دارد،  اما از هنگام پایان یافتن جنگ‌های جدایی‌طلبانه سال ۱۹۹۴ کنترل آن در دست نیروهای قومی تحت حمایت دولت ارمنستان بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در نوامبر گذشته، قرارداد صلحی به میانجیگری مسکو به امضا رسید که براساس آن به جنگ شش هفته‌ای در منطقه، که به کشته شدن بیش از ۶۶۰۰ نفر و پیروزی آذربایجان انجامید، پایان داد.

آتش‌بسی که با میانجیگری روسیه برقرار شد، به آذربایجان امکان داد که بار دیگر کنترل خود را بر بخش‌های بزرگی از ناگورنو قره‌باغ و نواحی اطراف آن که در دست جدایی‌طلبان تحت حمایت ارمنستان بود، برقرار کند.

از ماه مه و اعتراض ارمنستان، به آنچه تجاوز سربازان آذربایجان به قلمرو ارمنستان خوانده، تنش در مرز میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان بالا گرفت. جمهوری آذربایجان تاکید کرده است که سربازانش در منطقه‌ای مستقر شده‌اند که آن کشور آنجا را جزو اراضی خود تلقی می کند، اما هنوز مرزی رسمی در این منطقه مشخص نشده است.

از آن هنگام، میان دو طرف برخوردهایی رخ داده، اما درگیری روز سه‌شنبه خونین‌ترین جنگ در سال جاری بوده است.

شارل میشل، رئیس شورای اروپا، روز سه‌شنبه گفت که هم با آقای پاشینیان در ارمنستان و هم با الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان، گفت‌وگو کرده و خواهان برقراری آتش‌بس شده است. او با خودداری از سرزنش هر یک از دو طرف، گفت: «اوضاع در منطقه چالش‌برانگیز است.»

وزارت امور خارجه فرانسه نیز ضمن اظهار نگرانی عمیق در مورد به وخامت گراییدن اوضاع، از هر دو کشور خواسته است که به مقررات آتش‌بس احترام بگذارند.

در پی فروپاشی اتحاد شوروی، درگیری‌ها از زمانی آغاز شد که اقوام جدایی‌طلب ارمنی در ناگورنو قره‌باغ از آذربایجان جدا شدند. در جنگ‌هایی که به دنبال آن روی داد، در حدود ۳۰ هزار نفر کشته شدند.

© The Independent

بیشتر از جهان